raatafstand broedkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

raatafstand broedkamer

Bericht door hans hoogendoorn »

In een topic over het klaarmaken van minikastjes voor Ameland kwamen we op raatafstand.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5642
Het leek me beter om mijn antwoord in een nieuw topic te geven.



Mijn bijen-loopbaan [;)] ben ik begonnen met alle ramen 38.5 mm hart op hart. (10 raams spaarkast-strippen).
In de Broedkamer hebben de bijen daarin na de winterzit boven het broednest een brede honingrand.
Je kunt ook stellen, dat de straat hier smaller is. (In de honingkamer zie je dat ook)
Met mijn (beginners)materiaal gingen de bijen wel eens een raam wat krom uitbouwen en daarop aangepast ook het raam ernaast.
Een krom raam is lastiger uitnemen en moet eigenlijk altijd naast zijn 'evenknie' blijven, anders wordt het nog meer 'bocht'.

Ik werk inmiddels steevast in de broedkamers 35 mm hart-hart (11 raams spaarkast-strippen).
Met dezelfde ervaring als Astrid. Een goede ontwikkeling van de bijen. Misschien wel door een betere warmtehuishouding.

De raat is veel mooier en rechter uitgebouwd. De voordelen voor de imker liggen voor de hand.
Lekker duurzaam en uitwisselbaar enzo. Geen bocht. Raampie extra etc.
Ik werk in warm-bouw (raten evenwijdig aan de vliegspleet), waarbij het achterste raam meestal makkelijk als eerste is uit te nemen,
want het broednest begint voorin. Warm aanbevolen dus.
Ik zie trouwens ook minder darrencellen in mijn nieuwe raat. Ook mooi meegenomen. Dat kan ook als oorzaak hebben, dat ik daarvoor elders ruimte geef.

In Honingkamers gebruik ik ook wel 385 gedeeld door 9 = hart op hart 42.77 mm. (9 raams spaarkast-strippen zijn in de handel)
Dan krijg je spekraat met een diepere cel. Ze zijn daardoor steviger en het scheelt enkele vlakken ontzegelen.
De koningin wil hier zelfs niet al te graag in leggen, maar dat is geen wet van 'meede en persen'. [8D]
(om het maar bij imkertermen te houden)

Terug naar die 35 mm hart op hart. 'volgens zeggen' isie te smal voor een vlotte verzorging van het broed door de bijen.
Te smalle straten. Lastig laden, lossen etc.


Mijn opmerking was twee-ledig :
1. Het behelst een (al of niet terechte) waarschuwing om niet nog smaller te gaan als die 35 mm.
2. Ik ben reuze benieuwd naar de ervaringen van andere imkers (forumers b.v.) mbt die slechtere broedverzorging ivm de raatafstand.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: raatafstand broedkamer

Bericht door marc »

Hans,
Volledig mee eens, grotere raamafstanden enkel verantwoord in honingkamers als ze niet om één of andere methode gebruikt worden voor broed. Bovendien vind ik ook de bijenafstand tussen het kaderhout belangrijk, dus max. 8 à 9 mm. Dat betekent voor 35 mm tussenafstand latjes van 26 à 27 mm breedte !
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: raatafstand broedkamer

Bericht door apiario »

Nu ik toch een beetje aan het rommelen ben, heb ik zoals je gezien heb
ook een draaikast gemaakt met 11 ramen Tis het proberen waard.
jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: raatafstand broedkamer

Bericht door jack »

Hallo Hans,
Ik heb al 15 jaar segebergers met DN raammaat. Deze hebben een raatafstand van hart op hart van 35 mm. Ik heb het idee dat je veel grotere volken krijgt. je hebt nml minder bijen nodig om het broed warm te houden. Het scheelt per straat 1 laag bijen. Die kunnen nu op een andere plek aan het werk. Dus een groter broednest, dus een groter volk enz. Of het ook allemaal beter is weet ik niet.
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: raatafstand broedkamer

Bericht door hans hoogendoorn »

Volgens het archief is vorig jaar al met het onderwerp raatafstand geworsteld. Een greep :

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ijenruimte
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... darrenraat

[:I]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 146 gasten