De korf

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:
De korf

Bericht door Barry Sp » za 06 mei 2006, 17:36

Hallo,

Ik wil een bijen volk in een korf gaan houden,is dat echt zo moeilijk als de meeste beweren,dat je veel werk heb dat weet ik maar het zo leuk als je aan mensen kunt laten zien hou het in de korf gaat.



B.Speet

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: De korf

Bericht door Poulus Coset » zo 07 mei 2006, 09:16

Hallo Barry,

Een korfvolk is, vind ik, een aanwinst voor je bijenstal. Ikzelf heb momenteel nog maar twee korfvolken, maar het is toch mooi om te zien hoe de natuur zelf met een beetje hulp van de imker in staat is tot zo'n prachtig bouwwerk?

Je moet er alleen rekening mee houden dat je de raten niet uit de korf kunt nemen voor inspectie. Dus je zult voor een klein gedeelte opnieuw moeten leren imkeren. (bijv. een veger maken lukt met een korf niet, hier zul je moeten jagen)

Als je zelf al bijen hebt in kasten, en je hebt hier een beetje ervaring mee, dan kun je er rustig een korfvolk op na houden.

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De korf

Bericht door Barry Sp » zo 07 mei 2006, 17:50

Poulus Coset schreef:
Hallo Barry,

Een korfvolk is, vind ik, een aanwinst voor je bijenstal. Ikzelf heb momenteel nog maar twee korfvolken, maar het is toch mooi om te zien hoe de natuur zelf met een beetje hulp van de imker in staat is tot zo'n prachtig bouwwerk?

Je moet er alleen rekening mee houden dat je de raten niet uit de korf kunt nemen voor inspectie. Dus je zult voor een klein gedeelte opnieuw moeten leren imkeren. (bijv. een veger maken lukt met een korf niet, hier zul je moeten jagen)

Als je zelf al bijen hebt in kasten, en je hebt hier een beetje ervaring mee, dan kun je er rustig een korfvolk op na houden.

Hoi poulus,

Ik heb zelf al bijen volken in kasten zitten,ik imker nou al 10 jaar dus daar zou het niet aan liggen.Maar hoe doe jij de varoa bestrijding en het bij voeren?



B.Speet

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: De korf

Bericht door Poulus Coset » zo 07 mei 2006, 19:13

Varroabestrijding heb ik tot een paar jaar geleden met apistan gedaan. Ik reeg dan zo'n strip aan een aangepunte fietsspaak en prikte dit op de gewenste plaatsen in de korf. Afgelopen jaren heb ik dit gedaan met Thymol in een stuk worteldoek, wat ik los onder in de korf leg.

Voor het voeren heb ik een bak gemaakt van +/- L.500xB.500xH.70mm. de bodem is een gesloten plaat watervast triplex, daarop staande plintlatten van 70x18, vastgekit en genageld op de bodemplaat. De dekplaat is een wat dikker stuk multiplex van 500x500x6. Hier zijn aan de binnenkant latjes op bevestigd zodat deze in de bak vallen, waardoor de dekplaat niet meer kan verschuiven.

In deze deksel zit in de midden een sleuf van 8mm breed en een 50mm lang. Hieronder zit een klosje met een stukje doek, waarlangs de bijen een trap kunnen vormen, zodat ze niet in de bak suikerwater kunnen verzuipen.

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De korf

Bericht door Barry Sp » zo 07 mei 2006, 20:40

Poulus Coset schreef:
Varroabestrijding heb ik tot een paar jaar geleden met apistan gedaan. Ik reeg dan zo'n strip aan een aangepunte fietsspaak en prikte dit op de gewenste plaatsen in de korf. Afgelopen jaren heb ik dit gedaan met Thymol in een stuk worteldoek, wat ik los onder in de korf leg.

Voor het voeren heb ik een bak gemaakt van +/- L.500xB.500xH.70mm. de bodem is een gesloten plaat watervast triplex, daarop staande plintlatten van 70x18, vastgekit en genageld op de bodemplaat. De dekplaat is een wat dikker stuk multiplex van 500x500x6. Hier zijn aan de binnenkant latjes op bevestigd zodat deze in de bak vallen, waardoor de dekplaat niet meer kan verschuiven.

In deze deksel zit in de midden een sleuf van 8mm breed en een 50mm lang. Hieronder zit een klosje met een stukje doek, waarlangs de bijen een trap kunnen vormen, zodat ze niet in de bak suikerwater kunnen verzuipen.
Is het erg als ik daar een buckfast volk voor gebruik?

B.Speet

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: De korf

Bericht door Poulus Coset » zo 07 mei 2006, 20:52

Ikzelf heb er tegenwoordig een bastaard volk inzitten. Omdat de verstoring in het volk zelf toch zo gering mogelijk dient blijven. Wanneer je echter een korf voor educatieve doeleinden wilt gebruiken is het inderdaad verstandig om er een goedaardig volk in alle opzichten voor te kiezen.

Groet,

Paul.

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De korf

Bericht door Willem de Jong » wo 24 mei 2006, 12:06

Het voeren van mijn korfvolk doe ik als volgt: Ik heb een plankje multiplex van 10x10 cm aan een kant afgerond in de vorm van de korf net boven het vlieggat, voorzien van twee dikke spijkers. Hiermee kan ik het plankje net boven het vlieggat in de korf steken. Verder met een figuurzaag een rond gat in het plankje gezaagd waarop ik omgekeerd een conservenpot met voer kan zetten. Hiermee voer ik suikerwater drie suiker-twee water.
Varoa bestrijding doe ik als volgt: In het voorjaar snij ik de raat weg tot de onderste spijlen. De bijen kunnen nu bouwen en ik maak ruimte voor een schoteltje Apiguard. Als het eerste schoteltje op is krijgen ze nog een tweede. In augustus krijgen ze een strip Check-Mite+ gedurende vijf weken.
Ze mogen van mij zwermen, die ik schep.
Willem de Jong

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten