Koningin gestopt met leggen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Koningin gestopt met leggen

Bericht door hkeijzer » ma 22 mei 2006, 17:03

Ik heb een mooi volkje met duhoka ramen in mijn tuin, heel zachtaardig.
Het vervelende is dat ze is gestopt met eieren leggen.

Misschien gaat ze aan de leg en om tijd te winnen heb ik het volk versterkt met gesloten broed en een honingkamer vol bijen van haar dochter.

Hoe kan ik het beste een niet bevruchte koningin invoeren in dit volk.

Als ik de koningin verwijder zijn ze hulpeloos moerloos, er zijn geen eitjes en larfjes.

Kan ik een bestelde onbevruchte koningin dan via een kooitje met wat suikerdeeg gewoon invoeren?


Harry

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koningin gestopt met leggen

Bericht door Piet Jager » ma 22 mei 2006, 17:34

Dag Henk,

Je smelt zuivere bijenwas in een kleine container.
Neemt de houten steel van een houten polllepel.
Maak deze uiteinde wat rond met schuurpapier
Houd ca 10 cm van deze uiteinde in koud water.
Schud hem daarna flink af en doop hem 7 cm in de vloeibare was.
Daarna even in de wind houden en nogmaals in de was houden, eventueel 3x.
Als hij afgekoeld is, pak je hem met de volle hand vast en draait hem er voorzichtig af.
In de bodem van deze kunstmoerdop prik je 5 kleine gaatjes met een spijkertje.
Laat de onbevruchte moer er in lopen en houd de dop tegen het licht om te kijken wij waar zij zit.
Knijp de open eind dicht en hang haar in het minsten 2 uur moerloze volk.
Misschien dat het lukt ..!

!Piet

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koningin gestopt met leggen

Bericht door marc » di 23 mei 2006, 09:17

Harry, in deze tijd van zwermstemming is het normaal dat de moer op dieet wordt gezet, afslankt en minder of tijdelijk niet meer legt, het volk heeft immers andere plannen met haar. Er nog eens een hoop bijen bijplaatsen wakkert deze stemming nog aan.
Je zal dan ook zwermdoppen moeten tegen komen aan de rand van de raten en dan heb je automatisch jonge moeren in het volk waarvan je één kan aanhouden en de oude moer afleggen of verwijderen.
Was je tot dusver tevreden van de moer dan kan je beter de doppen breken en meer ruimte geven in de vorm van waswafels of zelfs een volledige bijkomende kamer, de stemming zal binnen de kortste keren omslaan en ze zal terug in een hels tempo beginnen leggen.
Uitzonderlijk zou de moer wel eens echt aan het eind van haar latijn (leg) kunnen gekomen zijn en dat heeft het volk zelf eerder door dan de imker en komt er een wisseldop, centraal op de raat, deze kan je dan maar beter behouden en laten uitlopen, het volk doet de rest.
Heeft het volk helemaal geen doppen meer kunnen aanzetten wegens gebrek aan jong broed doordat de imker verkeerd ingreep (ondoordacht alle moerdoppen gebroken, terwijl de moer al een tijd van de leg af was) dan rest er enkel nog de invoer van een vreemde moer of het verenigen met een ander volk. Piet geeft daar een 'meestertruuk' aan.

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Koningin gestopt met leggen

Bericht door hkeijzer » di 23 mei 2006, 23:53

Marc, ze is niet in zwermstemming ze is gewoon gestopt met eitjes leggen.

Het is een prachtige moer met hofhouding. Ik heb er eerst een raam met eitjes van haar dochter in gehangen en daar worden geen doppen van gemaakt. Als ik niets doe dan wordt het volk gewoon kleiner. Ik heb nu alleen gesloten broed.

De kunstdop van Piet wil ik wel maken maar kan dat dan van gesmolten kunstraat.

Een andere methode is om een volkje te kopen en dit volk er mee verenigen.

Ik denk nog even'¦.


Harry

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koningin gestopt met leggen

Bericht door Hans van der Post. » wo 24 mei 2006, 09:48

Harry heb je die niet leggede moer nu uit het volk gehaald? Dan zou je dit volk zelf van het dochtervolk een moer kunnen maken. Dan blijf je teminste bij de familie eigeschappen.
Hans

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Koningin gestopt met leggen

Bericht door hkeijzer » wo 24 mei 2006, 11:58

De belangrijkste eigenschap voor mij is zachtaardigheid.
Ze staan in mijn tuin en produceren toch al meer honing dan dat ik kwijt kan.

De dochter F2 is erg productief, zwermtraag maar in zachtaardigheid niet te vergelijken met haar moeder.

Ik denk dat een F3 koningin de belangrijke eigenschap '“zachtaardig- niet altijd meeneemt. Vandaar mijn twijfels.


Harry

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koningin gestopt met leggen

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 24 mei 2006, 12:05

Hallo Harry,

Ik denk dat momenteel je aandacht moet uitgaan naar een koningin in het volk krijgen. F1, F2, F3 of F16. Zodra de koningin er is, heb je de tijd om achter een nieuwe F1 koningin aan te gaan.

Zolang je geen nieuwe koningin hebt zal je volk inderdaad alleen maar kleiner worden.

Dat de "oude" koningin er nog is, heeft 1 voordeel. Er komt geen leggende werkster, die de problemen alleen maar complexer zou maken.

Veel geluk en veel goede moed.

mvg

Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten