de Segenbergerkast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:
Re: de Segenbergerkast?

Bericht door ivar » za 20 mei 2006, 16:05

hai henk

te gek he, die film. ik heb hem minstens 10 keer bekeken want ik wilde fouten vinden, zodat ik zeggen kon dat het toch niets is, die kunststof kasten, maar ik ik heb niets kunnen ondekken als alleen maar dat de bijen zich goed voelen.

heb je de houten bodem bekeken ???

ik heb meerdere malen gesproken met de institut celle en die zeggen ongeveer 4% volken verloren te hebben de afgelopen jaren. ik ben sinds dit jaar ook overgestapt naar kunsstof met de celler bodem (de echte)
hoe dat afloopt weet ik niet. maar zien

hans

a land flowing with milk and honey

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door marc » zo 21 mei 2006, 09:10

Een prachtig filmpje maar het blijft mijns inziens een promofilm.
Ik kan me niet voorstellen dat bij een eerste voorjaarsinspectie de raampjes zo licht uit te nemen zijn, en zeker niet in Segebergers met hun gebrek aan bijenruimte aan de raamopleg en met Hofmann raampjes die aan de zijkant en aan de opleg worden vastgekit, het lijkt erop alsof de bijen geen propolis kennen of dat er al eerder met de raampjes is 'gespeeld' om het simpel te doen over komen.
Een doppeninspectie in 20 sec. tijd door simpel de kast schuin te houden en langs onder even tussen de ramen te kijken vraagt om zwermen.
Het filmpje zal veel liefhebbers aanzetten om de stap naar het imkeren te wagen en daarmee is de 'promo' geslaagd maar ik vrees dat de desillusie achteraf eens zo groot zal zijn.
Ik zag het filmpje één maal (niet helemaal tot op het einde) en denk nog wel details over het hoofd te hebben gezien.
Verder ook veel goeds gezien natuurlijk, maar het moest er even uit omdat ivar 'te positief' reageerde.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door hans hoogendoorn » zo 21 mei 2006, 09:29

[quote="ivar"]

heb je de houten bodem bekeken ???
ik ben sinds dit jaar ook overgestapt naar kunsstof met de celler bodem (de echte) hoe dat afloopt weet ik niet. maar zien
hans[/quote]
Dag Hans
kan en wil jij iets over die echte Celler-bodem vertellen ?
Wat is het voordeel b.v.
Ik overweeg zelf houten bodems voor mijn segebergers te fabriceren met o.a. stuifmeelval en voermogelijkheden.

Overigens
Verven doe ik de segebergers met waterverdunbare verf. Van elk merk te koop. Met een rollertje zo gepiept.
En de varroa-bodem bevalt me tot nu toe het beste. Zonder uitsteeksels staan ze klemvast op de aanhangwagen.
Over de onderruimte is al eerder geforumd. Zoek op segeberger zowel met archief aan als archief uit.

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door hbeugeling » zo 21 mei 2006, 20:31

Beste Hans H.
Het filmpje wat ivar hierboven aangeeft bevat ook een stukje over het voeren van de volken in de Segebergerkasten.
Misschien biedt dat de oplossing.
Henk

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door ivar » za 27 mei 2006, 23:58

hallo hans

de celler bodem is een bodem van nogal dik hout. wanneer ik de "celler bodem" bekijk van holterman in duitsland is die te dun. de bausperre is van triplex. de achterwand van de bodem kan je eruit halen om te voeren en eventueel de varroarooster er in teleggen (ik ken alleen maar de rooster vast in de bodem met een triplex schuiver eronder) hier blijft de bodem gesloten. ik heb eens een tekening gezien in het internet met maten, wanneer ik het vind dan geef ik even de adres door.

hallo marc

het filmpje is voor ons gemaakt en niet voor een die waarschijnlijk, misschien, of zo

dat het promotie is ok, iedereen denk dat hij het als beste imkert en dat ze niet de slechtste volken onderzoeken op de film is ook nogal logisch

maar het is toch bekend dat de bijen de rand op zoeken voor de koninginnen-zellen !!

maar dat alles is niet de hoofdzaak in deze film

heb je bekeken hoeveel kamers op elkaar staan?? misschien wel belangrijk !! conclussie : sterke volken

een vriend van mij zegt ik wil sterke volken hebben, en zet twee zander kamers op elkaar en dat was het.

misschien kan iemand daar wat uit halen om zijn imkeren te verbeteren. of het gaat met de koninginnen zellen weet ik niet maar daar kom ik achter wanneer ik ermee bezig ben, het kan ook zijn dat ik naar een jaar ze "dat wasset" ik probeer wat anders want het was niet zo wie ik het mij voorstel maar het kan ook anders om slaan, dat ik zeg "te gek hee" afwachten

oh ja, nog wat, voor 14 dagen heb ik een zwerm gehad en deze heb ik afgeslagen in de franke beute in deze tijd hebben mijn lady's een 11 ramen dadant-tussenwanden uitgebouwd, daar moeten zij zich toch goed voelen, of niet ????
daar zit zoveel broed er in dat ik de tweede kamer, in een of twee weken, erop moet zetten
daar moeten zij zich toch goed voelen??


haenschen


a land flowing with milk and honey

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door ivar » zo 28 mei 2006, 00:29

Afbeelding
jammer ik kon geen foto vinden van de celler
mmar daarvoor de tekening van de echte celler

http://cdl.niedersachsen.de/blob/images ... 71_L20.pdf

pas even op, pas het even na op jou orginal kamer want het kan zijn dat de masten niet helemaal klopen !!!

a land flowing with milk and honey

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door hans hoogendoorn » zo 28 mei 2006, 08:31

[quote]Ivar : pas even op, pas het even na op jouw orginal kamer want het kan zijn dat de maten niet helemaal klopen !!![/quote]Mooie gedetailleerde werktekening en beschrijving van de echte Celle-bodem Hans of Haenschen.
Ik hou de maten in de gaten ten opzichte van mijn hollandse segebergers. (in millimeters [:)])

Ik begrijp, dat jij er al zeer tevreden mee bent.
Ik moet alles nog bestuderen en zal waarschijnlijk een paar kleine wijzigingen aanbrengen.
Zo denk ik aan de stuifmeelval van http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4212

Van belang vind ik daarbij, dat het vlieggat hetzelfde aanblik houdt bij alles wat je er eventueel (tijdelijk) uitspookt,
stuifmeel-val zwerm-val darren-val muizen-val, noodvoeren, etc

En ik hou je natuurlijk op de hoogte.

groeten,
Hans

StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door StefaanDeputter » ma 29 mei 2006, 22:19

Hello Ivar,
Mooie tekening maar wat is de oorspronkelijke website van het pdf bestand ?
http://cdl.niedersachsen.de/blob/images ... 71_L20.pdf
Staan op die website nog andere tekeningen, want het pdf-bestand begint met 13. Materialliste.....Dus zal er wel 12 zijn, dacht ik.

Nog een vraag: Peter Bal schreef over een bijenzaak in Eller(Aaken) waar hij zijn Segeberger kocht. Heeft iemand daar een adres of websiteadres van die zaak ?

Groeten,
Stefaan

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door willem » vr 02 jun 2006, 10:58

want het pdf-bestand begint met 13. Materialliste.....Dus zal er wel 12 zijn, dacht ik.
Ja dat klopt, no 12 is een tekening van een kunstzwermkastje met trechter. De nummers geven de hoodstukken aan van een boekje dat in 1998 is uitgegeven en de Celler rotatie methode beschrijft.
Groeten, Willem

x

H.J.Booij
Berichten:143
Lid geworden op:wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds:1995
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alblasserdam
Contacteer:

Re: de Segenbergerkast?

Bericht door H.J.Booij » vr 02 jun 2006, 22:37

Hallo

Sinds vorig jaar heb ik segebergerkasten (nederlandse maat). Tussen de raten tegen de kopsekant willen ze nog wel eens de ramen vastbouwen. Wie heeft deze ervaring ook of weet hoe dit te voorkomen is? Dit doen ze ook soms aan de onderzijde van de ramen in de varroa bodem (zonder hoogsel)

Hilko

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten