behandeling nazwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Ernst de Jonge
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

behandeling nazwerm

Bericht door Ernst de Jonge »

ik heb vanmiddag om ca. 16.00 uur mijn eerste zwerm gezien en geschept, een half uurtje later. De zwerm vloog vrij ver weg: 200 meter. Uit het feit dat het een kleine zwerm was, het tijdstip en de afgelegde afstand leidt ik af dat het een nazwerm is. Ik lees wel steeds dat je een voorzwerm geen voer moet geven de eerste paar dagen maar over de nazwerm lees ik niets. Wel meen ik te weten dat de bijen van een nazwerm geen honing hebben ingenomen. Betekent dat dat ik de nazwerm vanavond wel al wat voer moet aanbieden?
Graag advies.
Ernst
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: behandeling nazwerm

Bericht door heidecap »

Goedenavond, Ernst,

afgelopen zondag heb ik een zwerm geschept. Deze in een 6-ramer gedaan met 3 uitgebouwde ramen en 3 ramen kunstraat.
Gisteravond heb ik in de 6-ramer gekeken en zag de moer lopen, vrij slank. Er was echter nog geen broed aanwezig. Dit in combinatie met het feit dat de moer vrij slank is doet mij vermoeden dat het om een nazwerm gaat.

Hier een foto van deze zwerm :
Afbeelding
Nu jouw vraag. Ook zag ik gisteravond al een honingrandje bovenaan 2 ramen. Dit is dus door de bijen meegebracht voer of nectar dat de bijen gisteren reeds gehaald hebben.
Conclusie : het weer is super. Als jij dracht hebt is voeren volgens mij niet nodig.

Groeten, Thomas
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: behandeling nazwerm

Bericht door Hans van der Post. »

Ernst een zwerm is een zwerm of deze nu voor of na is [:)]
Kijk als het koud is kun je best wat voeren hoewel als je deze op kunstraat zet waar laten ze dit dan?
Zet je nu een zwerm op kunstraat met een uitgebouwd raam dan zie je dat ze gelijk hun honingmaag daarin leegmaken. Gezien bij mijn grote nieuwsgierigheid - s'avonds de zwerm huisvesten en vroeg in de ochtend kijken wat hebben "ze" gedaan. Tot mijn stomme verbazing was het uitgebouwde raam flink gevuld. Ik meen te weten dat bijen s'nachts niet op voedsel uitgaan. - Bij warme nachten met een stralende maan?
Voeren gewoon door de omstandigheden laten afhangen, wel of niet voeren.
Voorbeeld: ik heb zaterdagmiddag een kleine nazwerm gehad bij deze koude dagen ben ik wel aan het voeren maar met mate - halve jampot per dag - bij deze kleine zwerm. ( 4 kunstraten groot)
Hans
Ernst de Jonge
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: behandeling nazwerm

Bericht door Ernst de Jonge »

Thomas en Hans welbedankt, het is inderdaad super weer, dus ik mag aannemen, dat ze (vnl. vliegbijen) hun kostje wel bij elkaar scharrelen. Bovendien ik heb alleen maar kunstraat, niet uitgebouwd, dus inderdaad: waar zouden ze het moeten laten? Ik ga maar niet voeren.
Ernst
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: behandeling nazwerm

Bericht door frits dalm »

ik voer dan gewoon suikerdeeg in een voerraam
nemen ze op wat ze nodig hebben, hebben ze
geen uitgebouwd raam nodig

Frits
monique
Berichten: 56
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: behandeling nazwerm

Bericht door monique »

Ik heb vandaag een nazwerm geschept. Kwam rond 12.00 u af, ging in de buurt nog geen 20 meter achter de stal in een den hangen. vorige week bij deze kast doppen gebroken, dus vandaar dat ik denk aan een nazwerm. In de kast 3 "prutdoppen", zat niets in. Is ze ( de jonge moer), daar op gaan zwermen.
Nu wil ik eigenlijk vanavond deze terug geven aan de kast, kan dit??
In de kast is zo goed als alles met nectar, wat uitlopend broed. Hadden ze toch te weinig ruimte?? HB erop gezet.
Handel ik juist?
Monique
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 149 gasten