Leggende werkster

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
Leggende werkster

Bericht door DE BIEZEN » di 13 jun 2006, 17:58

Vandaag twee kasten nagekeken waar 35 dagen geleden een veger van is gemaakt. Een volk zag er goed uit. Nog geen gesloten broed maar wel eitjes en larfjes.
Het andere volk vol eitjes. Meerdere in een cel.Zowel boven als onder het moerrooster. Dit zou een legende werkster moeten zijn.

Hoe ga ik dit oplossen. Ik heb wel enkele nieuwe koninginnen in een 3-ramer maar met verenigen heb ik niet zo'n goede ervaring. (Loste in het verleden het probleem niet op. Wel heb ik ooit de kast met leggende werkster verplaatst en er een klein moergoed volkje voor teruggezet.
Hoe gaan jullie hiermee om???


Gerard

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Leggende werkster

Bericht door buckfast_beekeeper » di 13 jun 2006, 20:01

Hallo Gerard,

Verenigen is idd niet aangewezen. De leggende werkster(s) zijn altijd sneller dan de koningin. Ze zal dus (bijna) altijd het loodje leggen. En dat is nu net wat we niet willen.

Er zij verschillende mogelijkheden de één al eenvoudiger dan de ander.

- De kast zo veel open broed aanbieden dat de werksters terug van de leg gaan. Kans op slagen[?]

- De kast op voldoende afstand afslaan en laten inbedelen. Eventueel in een voldoende groot volk dat op de plaats van het slechte volk wordt gezet. De kans op slagen is reeel.

- De kast verplaatsen en laten afvliegen zoals je zelf beschrijft is volgens mij de meest zekere methode. Alle bijen komen niet gelijktijdig terug zoals in vorige methode wel gebeurd. De kans op slagen is dan ook een tikkeltje groter dan bij vorige methode.

Hopelijk kom je hier mee verder.

mvg

Theo

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Leggende werkster

Bericht door kreydt » wo 14 jun 2006, 10:38

Hallo Gerard,

Omdat ik verschillende lange kasten heb, heb ik soms problemen met leggende werksters. Zoals Theo te recht schrijft; "de koningin legt altijd het loodje" . Al kunnen ze een tijdje samen in de kast eitjes leggen en wordt het bultbroed op de grens van hun terretorium opgeruimd door de bijen, maar op de duur is het steeds de werkster die het haalt.
De kast op enkele meters afslaan, is volgens mij de beste methode.Omdat ook de leggende werkster nog redelijk goed kan vliegen zet ik de kast niet terug op de zelfde plaats en laat ik de vliegbijen zich in de andere kasten inbedelen. Wat er met de leggende werkster dan gebeurd weet ik niet. Ik heb er eens een gemerkt met Tipex maar ze niet meer terug gezien.
Een moergoed volkje in de plaats zetten lijkt me een goed idee, als je zo'n volkje hebt dat van buiten de vliegradius komt.

Een stomme vraag; Waarvoor heb je een moerrooster liggen in een veger van 35 dagen?

kg

DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:

Re: Leggende werkster

Bericht door DE BIEZEN » wo 14 jun 2006, 10:45

Ik heb, ivm de linde die nu bloeit, vorige week het moerroeester gelegd + honingkamers geplaatst.
Vandaar.

Verder bedankt voor de reactie's

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Leggende werkster

Bericht door labrador » wo 14 jun 2006, 11:09

kreydt schreef:
Wat er met de leggende werkster dan gebeurd weet ik niet. Ik heb er eens een gemerkt met Tipex maar ze niet meer terug gezien.
Misschien een domme vraag: Maar als je weet wie de leggende werkster is, en deze dan merkt dmv Tipex, waarom maak je deze dan niet gewoon dood? Dan ben je toch klaar?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Leggende werkster

Bericht door Hans van der Post. » wo 14 jun 2006, 11:37

Er zitten meer leggende werksters in een volk, als je die dood ontstaan er weer "nieuwe" leggende werksters. Het idee om geleidelijk te laten afvliegen is een goede methode.
Afkloppen en aanlaten vliegen op een sterk volk = met een leggende moer en 16 a 18 ramen broed is ook een optie.
Vind het overigens wel vroeg - 35 dagen - en dan al eitjes van leggende werksters. Bij mijn bijenvolken gebeurd dit pas in de zevende week na het maken van een veger met een mislukte bruidsvlucht= niet terugkeerde moer.
Hans

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Leggende werkster

Bericht door maartenkleijne » wo 14 jun 2006, 12:59

En niet te vergeten: in elk volk zitten altijd leggende werksters. Een % van de darren in een moergoed volk komt niet van de moer van van de werksters.
Het wordt pas aan probleem als er geen moer meer is die de werkster cellen kan beleggen: dan gaan de leggende werksters op tilt en krijgen moerallures, die niet meer recht te zetten zijn.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Leggende werkster

Bericht door marc » wo 14 jun 2006, 22:05

Wie ziet het verschil tussen een leggende werkster en een gewone ?

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Leggende werkster

Bericht door Albert Stoter » do 15 jun 2006, 09:55

maartenkleijne schreef:
En niet te vergeten: in elk volk zitten altijd leggende werksters. Een % van de darren in een moergoed volk komt niet van de moer van van de werksters.
Het wordt pas aan probleem als er geen moer meer is die de werkster cellen kan beleggen: dan gaan de leggende werksters op tilt en krijgen moerallures, die niet meer recht te zetten zijn.
Buckfast beekeeper schreef: Verenigen is idd niet aangewezen. De leggende werkster(s) zijn altijd sneller dan de koningin. Ze zal dus (bijna) altijd het loodje leggen. En dat is nu net wat we niet willen.
Als ik deze informatie combineer dan concludeer ik dat leggende werksters wel knokken met een vreemde moer, maar niet met de eigen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten