bijensteken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lia ten klei
Berichten:6
Lid geworden op:zo 31 jul 2005, 10:27
Contacteer:
bijensteken

Bericht door lia ten klei » zo 25 jun 2006, 15:50

Beste imkers,
Wie weet of bijen onder bepaalde omstandigheden (overgand van warm naar koud weer) een ander soort bijengif produceren. Ik ben al verschillende keren gestoken door de bijen maar nu was het goed raad.
Dinsdag 13 juni zeer warm weer en woensdag 14 juni koud en maar twaalf graden. Op 13 juni was er een zwerm teruggeslagen op de kost met een geknipte moer. Er was veel onweersdreiging dus ik heb ze maar even met rust gelaten. Op 14 juni in de kast gekeken en ontdekte veel doppen die gebroken moesten worden. De bijen vlogen in grote hoeveelheden op mijn donkerblauwe sokken en prikten zowel door de sokken als door mijn pak. Gevolg een opgezwollen been en arm en wondroos in mijn been.
Toch even naar de huisarts gegaan en travergil als medicijn gebruikt.
Hoge koorts gehad en uiteindelijk op 16 juni met een antibiotica kuur begonnen.
Vraag: Ben ik door eerder steken gevoeliger geworden voor bijensteken of produceren de bijen een ander soort gif bij verandering van temperatuur? Ik ben benieuwd Lia[?]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensteken

Bericht door Oude Essink » zo 25 jun 2006, 17:00

Hallo Lia,

Het gif is van dezelfde samenstelling, maar de bijen reageren feller en massaler onder bepaalde omstandigheden, zoals warm weer, verstoring van het zwermgebeuren, verkeerde geuren enz.
Jouw koorts hang met de wondroos samen. Niet leuk!! ik hoop voor je, dat het geen langdurige geschiedenis wordt. Sterkte ermee!
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: bijensteken

Bericht door apiario » zo 25 jun 2006, 21:09

Hallo Lia,

Mijn vrouw wordt binnenkort getest op andere allergie die een rol kunnen spelen bij het bijengif. Dus Hennie zit op het goede spoor.
Je sprak over donkerblauwe sokken In Brasil was het zwart. Angstaanjagend hoe die er op af kwamen ook op een dop van de thermoskan
Vandaar altijd wit, ook laarsen en tuqaise handschoenen.Het zijn daar geen lievertjes.
Op advies van ELS ben ik nu ook voorzichtig geworden en draag een wit pak dat doe ik bij de bijen uit, zodat ik ze niet meeneem naar binnen.

Wees voorzichtig Het kan verkeren. Sterkte.

Bertus

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensteken

Bericht door Oude Essink » ma 26 jun 2006, 15:29

andere allergie die een rol kunnen spelen bij het bijengif
Wondroos is niet direct het gevolg van het gif, maar van de verwonding door de steek aangebracht; iedere verwonding kan de roosbacterie "binnen" laten komen.
hennie oes

lia ten klei
Berichten:6
Lid geworden op:zo 31 jul 2005, 10:27
Contacteer:

Re: bijensteken

Bericht door lia ten klei » ma 26 jun 2006, 18:03

Bertus en Hennie,
Bedankt voor jullie reactie. Het gaat al weer een stuk beter. Ja door die prikken kan je wondroos oplopen dat heb ik begrepen. We gaan rustig door met de bijen. Het is geen reden om de ermee te stoppen.

groet,
Lia

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensteken

Bericht door Oude Essink » ma 26 jun 2006, 20:31

Lia, jij trekt de juiste conclusie; ik hoop, dat de bijen je veel vreugde zullen bezorgen.
hennie oes

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensteken

Bericht door Ati » di 27 jun 2006, 14:08

Wie weet of bijen onder bepaalde omstandigheden (overgaand van warm naar koud weer) een ander soort bijengif produceren. Ik ben al verschillende keren gestoken door de bijen maar nu was het goed raak
Een ander soort gif, nee, maar bijen hebben wel meer gif in hun gifblaas naarmate ze ouder zijn. Dus de ene steek is de andere niet. Ook de plaats waar je gestoken wordt maakt veel verschil. Bij je enkels is vervelend, daar kun je een flinke zwelling krijgen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijensteken

Bericht door Oude Essink » di 27 jun 2006, 14:37

hoi Ati citaat:
bijen hebben wel meer gif in hun gifblaas naarmate ze ouder zijn
Ik denk niet dat dit klopt; de gifklieren hebben haar maximale productie, als de bijen in het "wachtersstadium" zijn; dat is na het stadium van plm.3 weken als huisbij; daarna gaan zij het veld in en neemt de gifproductie weer af.
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 151 gasten