Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Piet Jager »

Dergelijke in Nederland onconventionele bijenbehuizingen worden veelal gebruikt voor minder honing opbrengst (maar betere!!!) en meer bijenwas!

1. Zouden buckfastbijenvolken hier ook met succes in gehuisvest kunnen worden???
2. Welke problemen zouden eventueel kunnen ontstaan?

!Piet
Jan de Graaf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 10 dec 2005, 08:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Jan de Graaf »

Ik heb ook wel eens zitten denken om bijen in Top Bar Hive (TBH) te houden. Met name voor zwermen lijkt het mij geschikt om ze (tot aan de periode van inwintering) in dergelijke kasten te houden.
Mijn grote vraag is of het bijenvolk in een TBH de winter wel doorkomt.
Ik ken de TBH vanuit (warme) ontwikkelingslanden. Daar hebben de bijen geen winterzit.
Ik ben ook benieuwd naar bevindingen hier binnen onze landsgrenzen.

Is het werkelijk zo dat de kwaliteit van honing en bijenwas beter is?

Groet, Jan
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door elmook »

Dag Piet,

volgens mij is iedereen die er over gelezen heeft wel geïnteresseerd geraakt. Ik heb er ook een in elkaar gespijkerd, maar nog geen bijen in gedaan. Volgend jaar misschien.

Het lijkt me dat buckfast niet zo geschikt is voor tbh. Het is tenslotte toch een soort halve korf. Je gaat in zo'n kast niet wekelijks alle raten bekijken of er doppen aangezet worden. Dan lijkt me het prettiger om er een soort bij in te hebben waarbij wél een duidelijke 'zwermroes' optreedt. Dat is ook waarneembaar zonder alle raten (ik schreef wéér bijna ramen...) te bekijken.

Maar goed, ik heb natuurlijk nog erg weinig ervaring, misschien is dit wel weer veel te theoretisch.

Elmar
robvanhernen
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door robvanhernen »

TBH, ik vind het persoonlijk een mooi systeem. Tieme Wanders heeft er eentje voor me gemaakt, een echte Keniaanse. Er een jaar lang een zwart volk in gehuisvest. Als junizwerm begon de groei naar mijn zin veel te langzaam, maar ik kon er in ieder geval ca. 10 kg heidhonig uitoogsten. Volk is zonder enige varroabestrijding de winter van 2004-2005 goed doorgekomen. Ook ondanks dat bij het inwinteren twee raten afscheurden, omdat ik op de verkeerde manier van enkele raten, waar ook nog broed opzat, raat afgesneden heb. (Ik had dus gezondigd door de raat zo te besnijden dat de V vorm verdween, meer dan dat zelfs, op het moment dat het broed uitgelopen was en de bijen deze cellen vulden met het zwaardere suikerwater, gaat het fout

De bijen waren heel zachtaardig. Kan toeval zijn, maar ik denk dat de behuizing, een rol speelt. Het was het meest zwarte volk op de stand. Maar wellicht ook de natuurlijke ratenbouw, ik vind korfvolken in het algemeen ook prettiger.
Als ik gasten had, dan maakte ik altijd de TBH open en dan mochten ze de bijen aaien.
Mocht je het willen proberen, mag je mijn TBH komen lenen, voorlopig staat het toch leeg. Kasten en korven en TBH's, alles tegelijk word mij teveel.
Het is nu wel de helft kleiner geworden, want voor mijn doel was het te groot. Ik het de kast dus gewoon in twee delen gezaagd.
Maar samengevat, ik vind het een prachtsysteem en dat ik bijvoorbeeld liever korven heb als TBH's, is vooral een gevoelskwestie, ik vind de THB's niet mooi. Bovendien is het niet gemaakt om mee te reizen. Een keer vervoeren over een hobbelige weg achterop een aanhanger is funest.

Maar kom even over de brug en je bent hier en kun je het zien.

Rob van Hernen, Hattem
robvanhernen
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door robvanhernen »

Oh, ja, ik denk dat Buckfast er heel goed in kan, maar als je goede Buckfast hebt, dan moet je de TBH niet doorzagen zoals ik gedaan heb. Er worden immers ook met succes Buckfasten gehouden in de kasten van dhr. Golz.
Onderschat de grootte van een TBH niet! Die ik heb, had, had een groter Volume als twee 12 raams Dadant broedkamers.
Rob
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Albert Stoter »

Piet Jager schreef: 2. Welke problemen zouden eventueel kunnen ontstaan?
Omdat de toplatten strak tegen elkaar zitten worden deze door de bijen (vervelend) goed aan elkaar gekit. Ik heb eens op het forum gelezen dat de rassen in de tropen dat veel minder (niet?) zouden doen.
Als je met de bijen bezig bent, en dus een raat hebt opgetild (die je ook niet zomaar even weg kunt zetten, daar moet je apart iets voor bouwen), is het ook lastig dat de naar boven komende en dan weglopende bijen moeilijk een plek kunnen vinden om de kast weer in te duiken. Uiteindelijk lukt het ze natuurlijk wel om de vliegopening te vinden, maar je hebt dus in verhouding meer gekrioel.
Vanwege deze praktische onhandigheden heb ik de TBH weer afgeschaft (en al weer omgebouwd).
Ik ging met 2 volken in TBH de winter in waarvan er een het niet heeft gehaald. Volgens mij had dat echter niet met de TBH te maken, maar eerder met het vuurwerk op oud en nieuw.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Bart de Coo »

Voordat ik begin: 'top' betekent in het Nederlands 'top', 'bar' betekent in dit geval 'lat' en 'hive' betekent 'kast', 'korf' of zelfs 'volk', al naar gelang de context. Ik munt dus bij dezen het woord 'toplatkast'. Mee eens? Mooi, dan houden we weer wat onnodig Engels buiten de deur. Toplatkast dus, desnoods af te korten als TLK.)

Ik zie niet zo goed in wat het voordeel van toplatkasten zou zijn boven spaarkasten, met daarin onbewafelde raampjes. Stop een zwerm in een gangbare kast, maar span geen draden en smelt geen waswafels, maar breng enkel wat voorbouw aan. Het mooiste is dan natuurlijk wanneer je beschikt over raampjes met zaagsnede: daarmee gaat dat erg gemakkelijk. Dan heb je toch hetzelfde idee? Niet het wiel opnieuw gaan uitvinden, zou ik zeggen!

Groet,

Bart de Coo
robvanhernen
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door robvanhernen »

Beste Bart,
De toplatkast heeft ten opzichte van het natuurlijk laten bouwen op ramen, het grote voordeel dat het beter of mooier gaat. Op ramen zul je al gauw merken, dat de ramen niet goed gevuld worden. De bijen hebben last van de latten en hebben de neiging om onderaan de raat en aan de zijkanten minimaal de bijenruimte vrij te laten. Dat betekent 7 a 8 mm tussen raam en kast. 10 mm verlies door de dikte van het raampjes hout en dan nogmaals tussen latten en de raat en dat maal 2.
Dat is gemiddeld ca. vijf centimeter verlies, tegen anderhalve centimeter in een TLK. Wat dat betekent als de grote Honingdracht aanbreekt laat zich spoedig zien. In de Toplatkast worden er nieuwe raten gebouwd en mooi gevuld, in de spaarkast met voorbouw, worden eerst de nog niet afgemaakte raten bijna volledig gevuld.
BIj bijvoorbeeld de raathoningwinning in Uddelerkorven, is dit ook een argument. Stel je voor dat de toch al kleine broedruimte gevuld wordt met ramen, waarin de bijen vrij mogen bouwen. Het zo nog kleinere broednest resulteert in veel minder "druk" naar boven, tegen de tijd dat de honingkamers opgezet worden. Of misschien bouwen de bijen uit ruimte gebrek de ramen alsnog moervast aan de korf. De voordelen van de ramen worden dan teniet gedaan.

Nee, het mooie is juist dat je geen ramen nodig hebt, en dat is wel lastig als je het volk nakijkt, maar niet onoverkomelijk.

De toplatten zijn van onderen aangepunt, zodat er geen voorbouw nodig is. Wil je natuurlijk imkeren, dan voldoet een toplatkast m.i. beter dan een spaarkast. Honing afnemen bij TLK, een koud kunstje, maar raten afvegen niet afstoten! Raathoning winnen eenvoudig. Afleggers maken, eenvoudig. Moer zoeken, eenvoudig. Doppen breken, eenvoudig, maar minder snel als bij ramen met draad en kunstraat, vanwege het voorzichtige werken.
Je kunt ermee imkeren zoals je graag wilt, zolang je er maar mee thuis blijft.
Dat het mijn systeem waarschijnlijk niet wordt, heeft meer te maken met het feit dat ik al meerdere systemen heb, dat ik de "echte" TLK niet mooi vind, en dat het reizen met deze kasten bezwaarlijk is. Maar een feit is dat aan alle systemen wel bezwaren kleven. Maar het wiel opnieuw uitvinden, tuurlijk niet, de TLK is al zo oud als de weg naar ROme. En jij hebt toch ook korven?
Groeten
Rob
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Albert Stoter »

Bart de Coo schreef: span geen draden en smelt geen waswafels, maar breng enkel wat voorbouw aan. Het mooiste is dan natuurlijk wanneer je beschikt over raampjes met zaagsnede
Zo doe ik het nu inderdaad. Zelfs in een nieuwe, dus verder nog geheel lege kast, valt de warbouw wel mee. Als je een raampje met alleen voorbouw tussen een paar al mooi uitgebouwde ramen plaatst heb je helemaal een minimale kans op warbouw.
robvanhernen schreef: De toplatkast heeft ten opzichte van het natuurlijk laten bouwen op ramen, het grote voordeel dat het beter of mooier gaat. Op ramen zul je al gauw merken, dat de ramen niet goed gevuld worden. De bijen hebben last van de latten en hebben de neiging om onderaan de raat en aan de zijkanten minimaal de bijenruimte vrij te laten.
Of de bijen er last van hebben weet ik niet, maar de rest - het binnen de ramen vrij laten van de genoemde ruimten - herken ik zondermeer.

Ik zit zelf al een tijdje te fantaseren over een kleine TLK die je aan de toplatten van reguliere ramen bevestigd. Die TLK hangt dus als het ware in die reguliere ramen.
Zodra de boel goed is uitgebouwd, en het volk voldoende gegroeid, verwijder je de TLK ombouw en hang je de ramen over in een reguliere kast.
Ik geef direct toe dat ik knutselen en experimenteren op zich gewoon ook leuk vind. Wellicht vind ik dan wielen opnieuw uit, maar op die manier beklijft de opgedane kennis wel beter.
Gosse
Berichten: 69
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 13:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Gosse »

Waar kan ik van de TBH bouwtekeningen vinden of heeft iemand de maten. [8D]

bedankt Ærjen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten