Verkoopplek "zwermzak"

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Verkoopplek "zwermzak"

Bericht door LWPisa » zo 18 jun 2006, 13:42

Beste forummers,

Op fotos zie ik wel eens een "zwermzak"...een soort fijnmazige zwartgazige "fuik" om zwermen in te bewaren. Volgens mij is het niet de vangzak van het bijenhuis. Heeft iemand enig idee waar die te koop zijn?

mvg,
Lennard

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: Verkoopplek "zwermzak"

Bericht door ivar » di 04 jul 2006, 00:09

volgens mij is een zwermzak een werktuig van de korfimker.en omdat de korfimker in de minderheid is en misschien wel uitgelachen word, kan je de zakken waarschijnlijk niet meer kopen
hans

a land flowing with milk and honey

robvanhernen
Berichten:22
Lid geworden op:wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verkoopplek "zwermzak"

Bericht door robvanhernen » di 04 jul 2006, 10:10

Er bestaan meerdere soorten zwermzakken.
één bestaat er om zwermen mee te vangen die op het punt staan te vertrekken uit een korf. Deze zwermzakken zijn te koop in Duitsland bij de firma Holtermann en de firma Baden in resp. Brockel en Visselhövede.
En andere zwermvangzak die heel praktisch is voor iedere imker, die wel eens een zwerm moet scheppen, is de zak, die je van onder dicht kunt strikken en die aan de bovenkant een klapmechanisme heeft, waardoor je de mogelijkheid hebt om gelijk na het in de zak stoten van de zwerm, de zak te sluiten, door te trekken aan een koord. Gemonteerd op een telescoopstok, heb ik daar al meerdere zwermen die op ca. vier meter hoogte zaten, vanaf de grond gevangen.
Rob

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Verkoopplek "zwermzak"

Bericht door maartenkleijne » di 04 jul 2006, 10:21

Die van Rob op telescoopstok heb ik toevallig van de week gezien bij Karel, heel handig en volgens Karel te koop in het Bijenhuis.

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verkoopplek "zwermzak"

Bericht door piml » di 04 jul 2006, 16:07

Ik heb zelf zo'n zak gekocht bij Warnholz. Maar ook Holtermann (in Brockel) en Werner Seip (Butzbach) verkopen die zakken.

Ik heb zelf een stok, bestemd voor het schoonhouden van een zwembad, aan de zak bevestigd.

De laatste vijf dagen hingen de zwermen echter zo hoog dat ik de hulp van de brandweer moest inroepen.....

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verkoopplek "zwermzak"

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 jul 2006, 14:23

LWPisa schreef:
Beste forummers,
Op fotos zie ik wel eens een "zwermzak"...een soort fijnmazige zwartgazige "fuik" om zwermen in te bewaren. Volgens mij is het niet de vangzak van het bijenhuis. Heeft iemand enig idee waar die te koop zijn?
mvg,
Lennard
Je zou een mailje Hennie Kroese moeten sturen het staat me bij dat hij of op het forum of op zijn site foto's met voorbeelden laat zien.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 gasten