Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Albert Stoter » di 04 jul 2006, 15:56

Gosse schreef:
Waar kan ik van de TBH bouwtekeningen vinden of heeft iemand de maten. [8D]

bedankt Ærjen
Ærjen
Volgens mij is er niet echt sprake van vast maten. Het gaat vooral om schuine wanden en (alleen) toplatten. Kijk onder andere eens op:
- http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4181
- http://beetalk.tripod.com/tbh.htm
- http://www.beesource.com/eob/althive/index.htm
- http://outdoorplace.org/beekeeping/kenya.htm
- http://www2.gsu.edu/~biojdsx/main.htm

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Jan de Graaf » di 04 jul 2006, 15:58

http://www.beesfordevelopment.org/info/info/index.shtml

op bovenstaande pagina (bees for devellopment) kun je verschillende interessante informatie inwinnen. Ik vind het wel een leuke pagina.
Groet, Jan

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Jan de Graaf » di 04 jul 2006, 16:52

Ik zie niet zo goed in wat het voordeel van toplatkasten zou zijn boven spaarkasten, met daarin onbewafelde raampjes. Stop een zwerm in een gangbare kast, maar span geen draden en smelt geen waswafels, maar breng enkel wat voorbouw aan. Het mooiste is dan natuurlijk wanneer je beschikt over raampjes met zaagsnede: daarmee gaat dat erg gemakkelijk. Dan heb je toch hetzelfde idee? Niet het wiel opnieuw gaan uitvinden, zou ik zeggen!
Welke type kast je gebruikt, stem je af op je doelstellingen en interesses. Vind je het leuk om met korven te werken of juist niet. Wil je graag reizen, of is er voldoende dracht in de omgeving.
Wil je veel honing halen, of geniet je enkel en alleen van de bijtjes en bloemetjes in de tuin.

Voor mijzelf vind ik het leuk om met de bijen bezig te zijn. Honing winnen is een leuke bijkomstigheid. Pionieren zoals Bertus Wieringa doet (en wellicht '“vele- anderen), is fantastisch. Als ik de gelegenheid heb om de kasten achter m'n huis te plaatsen, zou ik ook een soortgelijk project kunnen starten. Of ik ga een project starten met TBH's. Wat mij eveneens een prachtig project lijkt, is een enorme bijentuin te realiseren met daarin verschillende kasten van over de hele wereld. Mooi toch om mensen verschillende kasten te laten zien. Stel je voor, een holle boomstam ergens in de tuin, een oude Franse trapeziumkast, of een Nepalleense kast onder de dakgoot waar de bijen in en uit vliegen. Of een bijenstalletje met een aantal verschillende korven.
M'n huidige tuin is te klein (en midden in de woonwijk), dus vooralsnog moet ik een kilometertje of 3 fietsen voordat ik bij m'n kasten ben aangekomen. Ach, je moet wat te wensen overhouden, is het niet?
Met vriendelijke groet, Jan

Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Gosse » di 04 jul 2006, 17:33

Ik ben al langer van plan om er een te maken maar als de bijen er eenmaal in zitten en het volk groeit kun je de kast niet groter maken toch? de latten zullen wel een bepaalde breedte moeten hebben?
En krijg je hem wel weer open dan , en hoe win je de honing?
[?]

jveldik
Berichten:40
Lid geworden op:di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds:1996
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door jveldik » di 04 jul 2006, 18:13

Ik heb een TBH laten bouwen en laten beschilderen op de manier zoals in Afrika. Het is een prachtig om te zien.
Ik heb een cad-tekening van een TBH gemaakt. Als er interesse is moeten jullie maar mailen dan stuur ik een PDF.

Wat betreft de grootte van mijn TBH verwacht ik in eerste instantie niet veel problemen. De inhoud van een broedkamer (spaarkast) is ca. 0,03m³. De inhoud van m'n TBH is ca. 0,09m³, 3 broedkamers dus.

Waarom een TBH? Ik heb altijd al een korfvolk willen hebben. Maar een korfvolk is niet te "corrigeren". Bijvoorbeeld het zwermen, de grootte, etc (zie onderwerp Volle korf).
Van een TBH kan een veger gemaakt worden, het volk kan worden gecontroleerd op doppen, etc. Het kan mijns inziens een nagenoeg bijna de zelfde behandeling krijgen als de volken in spaarkasten.
Ook is het mogelijk honing te oogsten. Alleen dan in de vorm van raathoning.
Verder is een TBH voor mij een experiment, uitproberen (innovatie) of het lukt.

Met vriendelijke groet,

Johan van Eldik

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door hans hoogendoorn » wo 05 jul 2006, 11:10

Een topbarhive kan zijn ingang hebben aan de korte zijde, dan heeft het broednest die van warmbouw,
dwz symetrisch op de raat. In de raten achter het broednest wordt de honing netjes van rand tot rand opgeslagen.
Vaak zie je een ingang net om de hoek op de lange zijde. Dan heeft het broednest op de raat de vorm van koudbouw,
dwz het broed bij de vliegopening en de honingopslag aan de andere kant.
Ik heb enkele gezien. De eerste versie heeft verreweg mijn voorkeur. Zo wil ik hem maken.

Mijn segebergers heb ik ook op warmbouw staan. De discussie hierover is al eerder op het forum gevoerd.
zie : http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... s=warmbouw

Jan de Graaf
Berichten:94
Lid geworden op:za 10 dec 2005, 08:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Jan de Graaf » wo 05 jul 2006, 14:13

Omdat de toplatten strak tegen elkaar zitten worden deze door de bijen (vervelend) goed aan elkaar gekit.
Zou het helpen als je de latjes insmeert met vaseline? Volgens mij werkt dat namelijk redelijk goed.
groet, Jan

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Albert Stoter » do 06 jul 2006, 09:09

Jan de Graaf schreef: Zou het helpen als je de latjes insmeert met vaseline? Volgens mij werkt dat namelijk redelijk goed.
Wellicht dat dat help tegen het vastkitten. Maar ik heb zelf nog wat meer nadelen ondervonden aan tegen elkaar zittende toplatten:
- bij het terugplaatsen komen er al te gauw bijen tussen te zitten die geplet worden. Je kunt dat gewoon allemaal niet zo goed zien en voorkomen.
- De bijen die op de toplatten zijn gekomen vinden niet zo gauw meer een toegang terug in de kast (wat het vorige "plet"-risico weer vergroot).

Ik ga beslist nog weer eens een TLK maken, maar deze zal dan smallere toplatten krijgen. De de onderlinge afstand tussen de latten (om hart op hart op 35 mm te komen) wil ik dan verkrijgen door aan die toplatten afstands nokjes te monteren. Hierdoor zit ik natuurlijk wel weer vast aan een dekplank.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Hans van der Post. » do 06 jul 2006, 15:53

Op de download pagina is een tekening van Top Bar Hives bijgevoegd van de hand van Johan van Eldik
http://www.bijenhouden.nl/pagina/tekeningen.asp download TBH-bijenkast.pdf (187 kb)
Hans

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Top Bar Hives en buckfastbijenvolken

Bericht door Tieme » do 06 jul 2006, 22:41

Hallo allemaal,

Met veel interesse lees ik de discussie. Ik zie de vraag over het vastkitten van de latten meerdere keren terug komen. Ik heb zelf een tijdje met TBH geimkerd in Kameroen. Daar kitten de bijen de latten zeker zo goed vast als hier. Maar zoals hier ook bij een hittegolf, heb je er minder last van omdat de priopolis goed smeuig blijft in de hitte.
Je moet echter wel af en toe de zijkant van de lat met de kastbijtel afschrapen, omdat anders de bijenruimte steeds minder klopt. Wat betreft de ingang. Ik kan iedereen die een TBH maakt aanraden de ingang op haaks op de stand van de raten te doen. De bijen hebben er maar weinig plezier in te beginnen met bouwen bij een vlieggat midden in de lange kant.

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten