bijen en Jakobskruiskruid

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Esther
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 07:51
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Esther »

Kijk dit is nu wel leuk, ik kan wel wat extra informatie geven over de plant.
Maartenje schrijft
"De zaden verspreiden zich inderdaad voor 99,9 % maximaal 300 meter.
Maar die 0,1 % zorgt ervoor dat er waar ook in het land JKK zaden in de zaadbank liggen die actief worden zodra de grond kaal genoeg wordt voor JKK om te gedijen."
je geeft de wind nog veels te veel eer, de meeste zaden vallen binnen 5 meter van de moederplant, er is maar een klein gedeelte dat wat verder komt, hoogstens zo'n 40 meter. Die halve % die wel airborn wordt, die moet natuurlijk op een plekje vallen dat ook nog geschikt is om te kunnen kiemen, een open plekje dus, pas dan kan er een populatie ontstaan. JKK heeft licht nodig om te kunnen ontkiemen. Dus een verstoord plekje. Ook dieren ( bijv vacht)en voertuigen kunnen het meenemen. Aan Bezemkruiskruid kun je dat ook mooi zien, die groeit vooral graag langs spoorwegen. Bezemkruiskruid is per ongeluk ingevoerd in Europa, van oorsprong komt deze uit Afrika.
Vroeger was JKK schaars in Drenthe, daar is door florakartering een toename gementen van 448% dat is niet de wind geweest hoor :-)
Het wordt ook openlijk toegegeven door weg en bermbeheerders dat het is uitgezaaid, ze hadden alleen niet verwacht dat JKK het zo goed zou doen. Kortom het is een hele boeiende plant.
Wat vooral belangrijk is dat is voorlichting, en om te weten wat je er in bijv het weiland tegen kunt doen, is het belangrijk te weten hoe de plant zich gedragen kan. In risicogebieden moet je ook doodgewoon voorkomen dat de plant bloeit. er zijn zat gebieden waar de plant geen kwaad kan, daar hoef je dan ook niets te doen.

Esther
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Hans van der Post. »

Zelf heb ik een paar planten van JKK in mijn moestuin juist om te kijken wat er gebeurd Het zaadpluis van JKK wordt door de wind honderden meters weggebazen!

Ik heb mijn licht eens opgestoken; "hoe het kan dat er hooi op de markt kan komt waarin het JKK gedroogd zit"? Dit goedkoop hooi wat van de bermen komt!
In hooilanden komt het JKK nauwelijks voor. Daar ligt nu precies de kern van het probleem. Wanneer het kruid gedroogd is, dus in hooi, dan merkt het vee niet het niet op. Dan wordt gegeten met soms fatale gevolgen. Ik vind dat nog geen reden om het maar uit te roeien in heel Nederland.
Het is een economische probleem goedkoop hooi maar wel in een Range Rover[}:)]

Voordat de"hooilanden" worden gemaaid is er een kleine inspectie. Overigens hoorde ik dat eigenlijk het hele jaar wordt gekeken naar kruiden die niet in hooi thuis horen. Verder het vee in het veld mijden jacobskruiskruid als de pest!
Laten de paardenboeren maar uit hun Range Rover komen en gaan wieden voordat het gras in de bermen wordt gemaaid
Hans
hkeijzer
Berichten: 108
Lid geworden op: di 03 feb 2004, 17:38
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door hkeijzer »

Jacobskruiskruid: problemen voorkomen!

De laatste jaren is er ongerustheid ontstaan over de toename van jacobskruiskruid. Met name paardenbezitters wijzen op de giftigheid van de plant en de gevaren die er zijn voor het vee. Er gaan zelfs stemmen op voor massale bestrijding van jacobskruiskruid. Het is echter een mooie inheemse plant, die in Nederland thuishoort en die bovendien voor heel veel dieren een belangrijke voedselbron is.

Leesverder bij de vlinderstichting:

Hier is de link:

http://www.vlinderstichting.nl/index.as ... PageID=292

Harry
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door hans hoogendoorn »

Over giftig gesproken. Vandaag een behangersbijtje gezien. Nestplaats : een gaatje in een ijzerenbuis.
Hij vliegt steeds af en aan met stukjes blad mooi rond geknipt uit de bladeren van
.... de gouden regen. [8D]
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Hennie Peters »

Dank voor deze link Harry.

Dit is de eerste site met objectieve berichtgeving over jakobskruiskruid.
Niet alleen maar ach en wee onze paarden gaan dood.
Hier wordt OOK vermeld waarom we deze plant NIET moeten uitroeien
Daarnaast is het een heel waardevolle nectar- en stuifmeelleverancier. Zo zijn er meer dan 150 Nederlandse soorten insecten bekend die de plant gebruiken als voedselplant, waaronder 32 soorten bijen, 38 soorten zweefvliegen en 38 soorten vliegen. Van 27 soorten dagvlinders (de helft van alle Nederlandse soorten) zijn waarnemingen op jacobskruiskruid bekend. Negen van die dagvlinders zijn Rode Lijstsoorten, soorten dus die kwetsbaar zijn en worden bedreigd.
groet,
Hennie
Esther
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 07:51
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Esther »

Hier wordt OOK vermeld waarom we deze plant NIET moeten uitroeien

De vlinderstichting heeft exact de zelfde doelstelling als wij:-)
Ik meende al uitgelegd te hebben dat we geen uitroeien nastreven en voor biodiversiteit staan. Jammer hoor dat er niet zo goed wordt gelezen en allerlei dingen door elkaar worden gehaald die wij helemaal niet nastreven. Onze doelstelling is beschreven in een rapportage, voor iedereen na te kijken en te vinden op internet. Ook hier geprobeerd uit te leggen. Kortom onze doelstelling is exact hetzelfde als die van de vlinderstichting. Voor ons extra erbij is voorlichting, want een hoop mensen weten niets van de natuur. Alle vertroebelende argumenten komen niet van mijn toetsenbord hoor, ik kwam hier met een open vraag omdat ik niets weet van bijen. Daar heb ik een simpele vraag over gesteld. Ik had wat meer kennis en voorlichting over bijen verwacht, dat was mijn vraag.
De website van de provincie Drenthe is ook wel een goede website met goede voorlichting. Misschien heeft er iemand nog wat aan.

Esther
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door hans hoogendoorn »

Esther

je hebt heel netjes antwoord gekregen. Ik vind je irritant worden.
je mag vinden wat je wilt, maar je maakt er strijd van, die buiten de strekking van het forum bijenhouden.nl valt

punt.
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door Hennie Peters »

De vlinderstichting heeft exact de zelfde doelstelling als wij:-)
Esther,

Ik heb geen idee wie je met "wij" bedoelt.
Als ik de sites kruiskruid.nl, kruiskruidforum.nl en kruiskruidinfo.nl lees, dan zie ik een vrij eenzijdige kijk op de zaak. Vrijwel alleen maar paardeboeren die hun eigen hachje proberen te redden ten koste van "alles".
Als je mij een link kunt sturen van nog andere sites die de kwestie ook objectief laten zien, dan graag.
Maar stuur me alsjeblieft niet nog meer sites met kruiskruid in de naam waar alleen maar over paarden wordt gewauweld.

groet,
Hennie
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door frits dalm »

omdat waarschijnlijk er gehooid gaat worden
op de wei achter mijn huis, de jkk gewoon verwijderd
met de hand, komt het niet in het hooi.
Het land is al jaren niet meer bemest, maar
er stonden wel een paar jkk op, omdat
het hooi voor paarden bedoeld is dus verwijderd
Sommige mensen vinden een berm alleen mooi
als het als een golfveld uitziet.
Kwam ook jkk in het gazon tegen. ook daar gewoon
ffde hand eraan.
Het klopt dat veel paardenweiden er onverzorgt uitzien,
zuring enz, geeft wel aan hoe de eigenaren over een
paardenwei denken.
frits

Frits
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: bijen en Jakobskruiskruid

Bericht door hans hoogendoorn »

[quote="frits dalm : "]Het klopt dat veel paardenweiden er onverzorgt uitzien,
zuring enz, geeft wel aan hoe de eigenaren over een paardenwei denken.[/quote]
Dit komt in de buurt van de simpele stelling van de overheid:
Alleen de boer die zijn land laat verschralen of verarmde bermen maait krijgt meer last van JKK en zal moeten wieden.

Ik heb hier een hoop bijgeleerd over JKK.
Op een KKsite zag ik een foto van pony's op een land met vrijwel alleen JKK.
Arme paarden .....
Bij ons prov. landschap is het alleen een hoekje KK in een groot gebied
en paarden, die tegen verschraald landschap kunnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 144 gasten