Onze buurman is imker...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Judibo
Berichten:5
Lid geworden op:di 14 apr 2009, 13:39
Contacteer:
Re: Onze buurman is imker...

Bericht door Judibo » di 14 apr 2009, 21:00

Dank jullie voor je reactie alvast!
Laat ik even duidelijk zijn: ik vind het prima dat hij een kast heeft staan hoor[;)], ben wel een beetje bekend met bijenkasten (vroeger stonden er een paar kasten op de boerderij waar ik regelmatig kwam). Maar ik vind het (nu er zoveel zitten) gewoon eng met onze kleine kinderen. En ze hebben ook nog niet gestoken, maar met kinderen zit een ongeluk in een klein hoekje[B)]

Als ik het zo bekijk op jullie link, dan zijn het inderdaad solitaire bijen. Ik zal er morgen eens een foto van maken.
Wespen zijn het zeker niet.

Buurman kan ik wel langs gaan en staat ook wel op de planning (puur om hem eens te laten kijken wat voor een bijen het zijn), maar die is er over het algemeen alleen 's avonds en dan vliegen ze niet. Dan vind ie alleen muggen[:o)]
Onze gedachten gingen wel eerst naar die kast uit, omdat ze vorige week (en vorig jaar ook) een keer aan het zwermen zijn geweest en dát vond ik echt niet grappig[8)]

Misschien hoort het dan niet hier thuis, maar misschien weten jullie het wel[?]Als het inderdaad solitaire bijen zijn, is daar dan wat aan te doen om ze hier weg te houden? Of is het dan een gevalletje: dikke pech?

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door heidecap » di 14 apr 2009, 21:12

Dag, Judith,

bijen kun je qua aard van de buitenactiviteiten indelen in 3 categorieen :

1) haalsters/overvliegers
Dit zijn de bijen die vanaf de kast van jouw buurman rechtstrks op drachtplanten vliegen om daar nectar of stuifmeel te halen. Je ziet ze voorbij flitsen.

2) speurbijen/zoekers
Ik heb een bijenkast op m'n dakterras staan en deze bijen zag ik de afgelopen dagen veelvuldig op sommige plekken van mijn dakterras, maar ook dat van de buren al speurende naar iets ... wat dat iets is weet ik niet. water ??? Ze waren in ieder geval duidelijk op "speurtocht".

3) volgers
En ter completering de zogenaamde "volgers", waarmee alleen imkers in aanraking komen. Dit zijn bijen met een verdedigingsdrang die indringers bij hun nest willen afschrikken. Hier is bij jou geen sprake van maar elke ervaren imker die kasten heeft opengemaakt heeft er wel eens mee te maken gehad.

Verder zie ik momenteel bij mij rond het dakterras ook erg veel solitaire bijen (zie ook hierboven website van Albert de Wilde). Voor een leek is het onderscheid tussen deze en de honingbij erg moeilijk te maken.

Concreet kan het in jullie geval om 2 dingen gaan :
- onschadelijke speurbijen of haalbijen(deze zullen geen vlieg kwaad doen)
- of andere insecten (waarschijnlijk solitaire bijen)


Thomas

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door Jeroenvt » di 14 apr 2009, 21:16

Als ze er zitten heb je vanuit jouw gezichtspunt pech, ik zou het geluk noemen, maar solitaire bijen zijn beschermd en mogen dus niet verstoord worden.

Overigens het zwermen van honingbijen ziet er indrukwekkend uit, maar erg gevaarlijk is het allemaal niet. Zwermende bijen zijn over het algemeen niet erg stekerig. Verder, een steek is natuurlijk niet leuk, maar je moet ook met kinderen niet al te paniekerig doen. Mijn oudste is nu acht, maar na wesp- en bijensteek is hij nog steeds niet erg onder de indruk en voor gezonde mensen en kinderen is een steek niet gevaarlijk, alleen pijnlijk.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door de vos roger » di 14 apr 2009, 21:21

Beste Judibo leer jullie kinderen omgaan met de bijen in plaats van ze schrik aan te jagen.Ga eens tot bij die buur die bijen heeft en laat je kinderen zien waar de bijtjes wonen.
Mijn vijf kleinkinderen lopen in de zomer rustig in onze tuin waar een twintigtal bijenvolken staan.Zo leren ze op jonge leeftijd ook het gedrag van de bijen kennen wat veel interessanter is dan hun schrik aan te jagen.
groetjes uit Vlaanderen waar de buren nog verdraagzaam zijn.
Afbeelding

roger

Judibo
Berichten:5
Lid geworden op:di 14 apr 2009, 13:39
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door Judibo » di 14 apr 2009, 21:32

Ik jaag ze geen schrik aan, we zijn er zelf ook rustig onder.
Onze kinderen zijn 10 maanden en 2,5 jaar, dus die kan je nog niet zo goed uitleggen dat ze een beetje voorzichtig moeten zijn daarmee.[;)]

Doordat we zelf ook niet panisch of wat ook reageren, kijken ze er ook niet naar. Maar ik wil alleen maar voorkomen dat ze een keer wél gestoken worden, in het gezicht of wellicht in de mond, omdat ze druk aan het spelen&rennen zijn. Het zijn er nogal veel, dus het zou me niets verbazen als dat perongeluk een keer gebeurd.

Wel goed om te weten dat als ze zwermen het niet zo veel kwaad kan.

Ik maak morgen wel even een foto, dan weten we het.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door remolen » di 14 apr 2009, 21:40

ik ben werkzaam als ongediertebestrijder. Op dit moment word ik ongeveer 20 keer per dag gebeld met ongeveer hetzelfde verhaal. Er gaan allemaal wespen bij mij de muur in. Langs kozijnen of in kleine boorgaatjes. Of ik heb in eens last van een bijenzwerm rond de kozijnen. De meeste mensen weet ik telefonisch te overtuigen van het feit dat het om solitair levende bijen gaat. In enkele gevallen houden de mensen vol dat ik langs moet komen en constateer ik ter plekke dat het meestal om de metselbij gaat. Ik reken na het uitleggen van de onschuld van deze nuttige insecten de voorrijdkosten af en vertrek weer! :)

wat ik trouwens niet 100% zeker weer kunnen metselbijen steken? Ik vertel mijn klanten tot nu toe dat ik bijna zeker weet van niet. maar .. dat weet ik dus niet. Het helpt in elk geval bij het overtuigen van de mensen dat ze die nuttige en prachtige insecten met rust moeten laten.

Groet René

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door Jeroenvt » di 14 apr 2009, 21:40

De angel van veel soorten solitaire bijen steekt niet eens door de menselijke huid en solitaire bijtjes steken nog minder gauw dan honingbijen.

Overigens, honingbijen vliegen tot een kilometer of vijf, dus als ze niet in de tuin van de buurman zouden staan staan er vast wel andere in die afstand. En zwermen kunnen ook wel eens een kilometertje van de kast gaan hangen.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door wilde » di 14 apr 2009, 22:37

Alle vrouwtjesbijen hebben een angel en kunnen dus steken. De steek stelt niet zo veel voor, maar je voelt het wel en het is even pijnlijk. Dat geldt ook voor hommels. De steek van een honingbij is pijnlijker.
Als de buurman niet zo veel aan de bijen doet, des te beter voor het gedrag van de bijen. In dat geval kunnen ze mogelijk natuurlijk zwermen. Ze zijn dan de gehele tijd veel rustiger, dan in het geval ze iedere week worden nagezien op zwermlustigheid, met verstoring door de imker van de zwermplannen door verwijdering van doppen en/of het maken van kunstzwermen.
Als je dat allemaal achterwege laat zijn de bijen veel aangenamer. Die natuurlijke zwermmethode pas ikzelf toe en weet dus waarover ik schrijf. Mijn bijen zijn geen lieverdjes als je ze openmaakt, maar laat je ze langdurig met rust, dan is er geen enkel probleem.
Groet, Albert de Wilde

Joachim Brusseel
Berichten:32
Lid geworden op:zo 01 mar 2009, 18:42
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door Joachim Brusseel » di 14 apr 2009, 22:57

Jubido, die bijen voor jouw raam, hangen die soms stil in de lucht en vliegen ze dan plots verder?

Judibo
Berichten:5
Lid geworden op:di 14 apr 2009, 13:39
Contacteer:

Re: Onze buurman is imker...

Bericht door Judibo » wo 15 apr 2009, 14:40

Joachim Brusseel schreef:
Jubido, die bijen voor jouw raam, hangen die soms stil in de lucht en vliegen ze dan plots verder?

Nee, want dan was het wat makkelijker ze op de foto te krijgen....
Euh, is dus nog niet gelukt om een fatsoenlijk scherpe foto te fabriceren....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten