nog te veel mijten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:
Re: nog te veel mijten

Bericht door petro » za 05 okt 2013, 22:43

Franc,ik heb de neiging je gelijk te geven wat betreft het weer en hoeveelheid broed waardoor varroa zich vermenigvuldigd.
Zelf heb ik eerder dit jaar behandeld en vlak voor het inwinteren.Ook de behandeling in December wil ik met HiveClean doen.
Reden waarom ik het niet met oxaal wil doen is omdat ik het een nogal agressief goedje vindt.
Naar gelang me pet staat wil ik in het voorjaar weer beginnen met een blokbehandeling, van drie maal om de negen dagen één.
Petro

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door willem » za 05 okt 2013, 23:16

petro schreef:..........Ook de behandeling in December wil ik met HiveClean doen.
Reden waarom ik het niet met oxaal wil doen is omdat ik het een nogal agressief goedje vindt. ....
Dus gebruiken we HiveClean omat daar wel/geen oxaalzuut in zit ??
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door Ewout » za 05 okt 2013, 23:52

FrancA schreef:Maar hoeveel er vanaf knippen?
Experimenteren dan maar..
Volgens Mohikaner op landlive.de zou je een kleinere maat lont dan voorgeschreven moeten nemen, dus lont 2 (ipv 3) voor een volk op 2BK, lont 1 (ipv 2) voor een volk op 1BK. Voor een aflegger?!?

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door petro » zo 06 okt 2013, 00:30

In HiveClean zit wel degelijk oxaalzuur.
Ik heb echter al eens met oxaal behandeld en daar reageren ze op,als ik HiveClean gebruik blijft een reaktie achterwege.
Maar ik zeg het maar even;dat is wat ik doe en denk.
Petro
willem schreef:
petro schreef:..........Ook de behandeling in December wil ik met HiveClean doen.
Reden waarom ik het niet met oxaal wil doen is omdat ik het een nogal agressief goedje vindt. ....
Dus gebruiken we HiveClean omat daar wel/geen oxaalzuut in zit ??

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door FrancA » zo 06 okt 2013, 09:22

petro schreef:Franc,ik heb de neiging je gelijk te geven wat betreft het weer en hoeveelheid broed waardoor varroa zich vermenigvuldigd.
Zelf heb ik eerder dit jaar behandeld en vlak voor het inwinteren.Ook de behandeling in December wil ik met HiveClean doen.
Reden waarom ik het niet met oxaal wil doen is omdat ik het een nogal agressief goedje vindt.
Naar gelang me pet staat wil ik in het voorjaar weer beginnen met een blokbehandeling, van drie maal om de negen dagen één.
Petro
Ik ben benieuwd hoe je vier volken het ervan afbrengen met uitsluitend HiveClean behandelingen.
Als dat goed gaat doe ik dat misschien volgend jaar ook.
60-85% mierenzuur is ook best agressief spul..

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door FrancA » zo 06 okt 2013, 09:24

Ewout schreef:
FrancA schreef:Maar hoeveel er vanaf knippen?
Experimenteren dan maar..
Volgens Mohikaner op landlive.de zou je een kleinere maat lont dan voorgeschreven moeten nemen, dus lont 2 (ipv 3) voor een volk op 2BK, lont 1 (ipv 2) voor een volk op 1BK. Voor een aflegger?!?
Genau!
Ik heb echter ook 1 broedaflegger op negen volle ramen nu.
Of wellicht een lagere concentratie mierenzuur voor dat volkje in oktober?

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door Stephan » zo 06 okt 2013, 11:43

Hiveclean gebruiken omdat je oxaalzuur of mierenzuur een te sterk goedje vind???
Deze producten zitten voornamelijk in hiveclean.

Samenstelling BeeVital HiveClean
Water, saccharose, citroenzuur, oxaalzuur, mierenzuur, propolisextract, etherische oliën.

In mijn ogen is hiveclean niet bijzonder anders als normaal oxaalzuur in suikerwater. Citroenzuur of mierenzuur of de etherische olien kan je zelf bijvoegen.
Dan is 14 of 15 euro voor een flesje hiveclean best veel.

Grt Stephan

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door FrancA » zo 06 okt 2013, 12:07

Stephan schreef:In mijn ogen is hiveclean niet bijzonder anders als normaal oxaalzuur in suikerwater. Citroenzuur of mierenzuur of de etherische olien kan je zelf bijvoegen.
Dan is 14 of 15 euro voor een flesje hiveclean best veel.

Grt Stephan
Geef het dan een andere naam, produceer en verkoop het voor de helft van de prijs en tel uit je winst.. :D

Het gaat er natuurlijk om dat e.e.a. wellicht minder geconcentreerd, met minder persoonlijke risico's en gemakkelijker toe te passen is dan zelf met 85% mierenzuur en oxaalzuur klooien :)

Bierviltjes zijn natuurlijk niet duur, maar als je verdampers, andere benodigde materialen en de veiligheidsmaatregelen meetelt verschilt het uiteindelijk niet zo in prijs lijkt mij, maar wel veel in gedoe.

En wellicht is het door de procedure bij-vriendelijker en toch net zo effectief? :be8:

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door petro » zo 06 okt 2013, 13:04

Stephan ik wou antwoord geven op hetgeen je schreef.Maar hetgeen ik wou neerschrijven staat eigenlijk merendeels al in het antwoord van franc.
Petro

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: nog te veel mijten

Bericht door Stephan » zo 06 okt 2013, 16:07

Qoute"Het gaat er natuurlijk om dat e.e.a. wellicht minder geconcentreerd, met minder persoonlijke risico's en gemakkelijker toe te passen is dan zelf met 85% mierenzuur en oxaalzuur klooien

Bierviltjes zijn natuurlijk niet duur, maar als je verdampers, andere benodigde materialen en de veiligheidsmaatregelen meetelt verschilt het uiteindelijk niet zo in prijs lijkt mij, maar wel veel in gedoe."


Het is iets gemakkelijker... dat ben ik met jullie eens!! .... En als je hier wel mee wegkomt zonder een extreme reactie van je volk dan zou ik het zeker gebruiken. (Het gaat er tenslotte om dat we van de mijten afkomen)

Vrg Stephan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten