opslag van ramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: opslag van ramen

Bericht door jossmits »

Ik doe het al zo'n 40 jaar op de volgende manier.
Ik heb latten op de juiste afstand in de schuur. daar heb ik de lege raten inhangen. Geen schimmel en geen wasmot. Ik hang ze er meteen in als de bijen ze in de kasten hebben schoongelikt.
Jos
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: opslag van ramen

Bericht door semar »

felix schreef:waarom niet in een werkende diepvries bewaren eigenlijk? dan worden de ziektekiemen toch ook vernietigd en hebben andere ongedierte ook geen kans..
virusen kunnen in spore vorm overgaan (overlevings meganisme), en zijn na het vriezen nog steeds gevaarlijk.
in spore toestand kunnen ze zeer lang in leven blijven.
Natuurlijk wel een goede manier om tegen wasmot etc te beschermen. (Die wel doodvriezen).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: opslag van ramen

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Geslingerde ramen zet ik meestal onder het volk, en haal ze er bij de eerste controle in het voorjaar pas onderuit.
Heb ik teveel geslingerde ramen (is natuurlijk een luxe probleem) dan zet ik ze in een koelcel (Moet je natuurlijk wel het geluk hebben dat je je bijen op een fruitbedrijf te staan)

Uitgelikte ramen zet ik met bak en al boven in de bijenstal. Daar waait het lekker door en staan ze droog. Het enige nadeel is dat in het voorjaar als ik ze nodig heb er meestal een merel opzit te broeden.

Lege ramen was in mijn schuur altijd een zooitje . De heok van de werkbank was mijn opslaghoek. Totdat mijn schoonvader m'n schuur ging opruimen toen ik in Roemenië zat. De bananedozen waar ik mijn voerbakken in bewaar stonden leeg in de schuur. Hij heeft daar de lege ramen ingedaan en ik moet zeggen dat dat wel een hele efficiente methode is. Er gaan er 20 in een doos. Dan het deksel nog eens omdraaien en je bent er 40 kwijt. Dat ruimt lekker op. Ondertussen had mijn schoonmoeder de keuken een goede beurt gegeven. :clap: Ik ga maar eens vaker naar Roemenië denk ik. :dance:

Jaap
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: opslag van ramen

Bericht door Oude Essink »

Ik ga maar eens vaker naar Roemenië denk ik.
Wellicht kun je daar in je vrije tijd naar acacia- en kastanjehoning omkijken. Ook akwavit uit mede getrokken hoort tot de mogelijkheden
(misschien :violin: )
hennie oes
Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: opslag van ramen

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Hoi Hennie,

Omkijken naar Accasia honing hoef ik niet meer. Mijn gastheer in Küsmöd (roemenie) heeft alle papieren om honing uit te voeren in de EU en samen met zijn compagnon heeft hij 320 volken.
Ik heb in oktober, toen ik er was, nog 60 kg Accasiahoning meegenomen. Dit jaar iets minder helder dan voorgaande jaren.
Ik ben in twee dorpen geweest en er waren 4 imkers met meer dan 100 volken. Eventueel heb ik wel foto's.

Jaap
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: opslag van ramen

Bericht door Hans van der Post. »

jacques12 schreef:4 weken geleden geslingerd en de ramen opgeslagen. nu zie ik tot mijn schrik toch al wat schimmelvorlming.
wat is de correcte manier om ramen op te slaan, want nu gaan ze de winter niet goed doorkomen.
ik heb ze nu in de kelder staan met daarin een aantal vocht vreters. Moet ik een andere plek kiezen?
Afbeelding

Mijn gebruik en ervaring opslag van geslingerde ramen.

1.- op een volk een dekplank met voergat + een bak zonder ramen .
2.- plaats twee bakken met uitgeslingerde ramen op de lege bak.
----Door de scheiding van dekplank en lege bak neemt het volk de uitgeslingerde ramen niet in bezit als broednest.
3.- laat deze ongeveer 3 dagen staan de bijen halen de restanten honing op en slaan deze in de bak onder de dekplank op.
4.- Haal de bakken van de volken al dan niet met een uitlaat en sla de bakken met ramen zo op als op de foto.

Laat de schoongemaakte bakken niet een nacht open staan. De wasmot is een nachtvlinder en zoekt zijn "prooi" in de nacht op!!
Een dubbele krant tussen de bakken is nodig om te zorgen dat de wasmot niet tussen de bakken naar binnen kunnen komen.
En door de drukinkt "ruikt" de wasmotvlinder geen was.
Sla geen "natte" ramen op. of ze gaan schimmelen of de honing die nog aan de was"hangt" gaat gisten. - zure lucht in het voorjaar.
Ongetwijfeld kunnen plaatselijke omstandigheden anders zijn - geen schimmel geen gisten.
Dit komt dat er ter plekke een droger "klimaat" heerst. Dit is niet overal het zelfde.
!Hans.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: opslag van ramen

Bericht door Oude Essink »

Om scchimmel te voorkomen, moet je zorgen, dat er tocht door de bakken trekt. (gaasbodem onder - gaasdeksel boven); zo nu en dan afdekken als je ijsazijn tegen de wasmot aanbiedt.
hennie oes
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 133 gasten