Darrenslacht

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Darrenslacht

Bericht door jawi » zo 22 aug 2010, 21:58

Niet perse een Germanisme, darrendrijf kan net zo goed van Drohnenabtrieb komen als van darrenverdrijving toch? Maar misschien kunnen we hier een beter woord bedenken?

Darrenslacht klinkt inderdaad wreed, en het is maar goed dat de dames homo sapiens nooit op een dergelijk idee gekomen zijn. :lol:
Jan-Willem

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Darrenslacht

Bericht door Bart de Coo » zo 22 aug 2010, 23:18

'Darrenverdrijving' zou een mooi woord kunnen zijn. Maar het maakt geen schijn van kans, omdat 'darrenslacht' een volkomen ingeburgerd woord is. Er zijn veel ingeburgerde woorden te bedenken die terug te voeren zijn op achterhaalde inzichten. Wanneer je bijvoorbeeld 'verkouden' bent, dan heeft dat niets met kou te maken, maar alles met besmetting. Het woord 'maanlicht' is bijvoorbeeld onjuist, omdat de maan geen licht geeft, maar zonlicht weerkaatst. Enfin, de voorbeelden zijn talrijk.

Gewoon 'darrenslacht' dus.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Darrenslacht

Bericht door AndreasH » ma 23 aug 2010, 13:01

Ik vind darrenverdrijving leuk! Dus, geen darrenslacht meer voor mij!
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Darrenslacht

Bericht door Ruinerweg » ma 23 aug 2010, 16:48

Darrenslacht, darrenverdrijving of hoe je dat ook noemt.

Als man heb ik het daar soms wel eens moeilijk mee :lol:

Groet,

Roel

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Darrenslacht

Bericht door Oude Essink » ma 23 aug 2010, 21:19

soms

In welke omstandigheid niet??? :be4:

vsterring
Berichten:61
Lid geworden op:zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds:1989
Aantal volken:14
Bijenras(sen):BF
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Darrenslacht

Bericht door vsterring » ma 23 aug 2010, 21:46

darrenexcorsisme? :) Ik vind het germanistische "darrendrijf" wel goed klinken: heeft te maken met het tembre van het woord. 'Darrenverdrijving' heeft m.i. een lettergreep of wat teveel. En in de jacht wordt er ook gedreven denk maar aan de drijfjacht... het opdrijven van de darren naar beneden in de kast en daarna naar buiten heeft wel wat weg van een drijfjacht toch?
En wat de populariteit van een woord daar zou ik niet teveel over inzitten. Een paar weken geleden nog een hele discussie op het forum gevolgd wat BRIAS wel niet zou kunnen betekenen... En nieuwe inzichten vragen om nieuwe woorden.

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Darrenslacht

Bericht door J.Evers » ma 23 aug 2010, 23:10

Ik heb vandaag nog een zwerm geschept, ging goed de 6-ramer in die ik had meegenomen. Hing er al sinds vrijdag dus direct maar wat voer erop gezet.

Uit het verhaal van de mensen daar begrepen dat het vermoedelijk om een nazwerm gaat met dus een onbevruchtte koningin. Hopelijk voor mij zijn er nog genoeg darren over dus om deze nog te bevruchten.

Overigens heb ik pas een enkele dar voor de kasten zien liggen, en ik heb inmiddels zo'n 30 kasten. Dracht is er hier erg weinig en ik ben naar mijn idee wat laat met voeren, hopelijk komt alles nog goed.
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Darrenslacht

Bericht door semar » wo 25 aug 2010, 21:47

Oude Essink schreef:Schotman heeft het over "uithongering en moord der darren" in art.349. Hij merkt daarbij op: "zeer krachtige volken echter laten de darren wel eens mee overwinteren. Het zijn dan maar zeer enkele en meest heeft het volk een overjarige moer".


bij mijn Buckfasten (ook bij de piepjonge moeren)meer regel dan uitzondering maar inderdaad eerden een tiental dan honderdtal. Uberhaubt blijven de dames bij mij lang doorgaan met broeden (nog zeer laat dracht)

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 74 gasten