Volken blijven maar groeien

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door Hans van der Post. » ma 06 sep 2010, 23:58

Jaap v.Popering schreef:Als die kast echt zo vol zit , waarom plaats je er dan geen bak onder ??

Jaap v P

Dit heb ik ook gedaan!
Bijenhouden is meer dan "het volgen van boeken".

Heb er gewoon een lege bak - zonder raten - ondergezet.
Ja er wordt wat gebouwd -stukjes raten - haal je later gewoon weg - met bak in oktober.
!Hans.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door Robbert » za 18 sep 2010, 21:41

Ik heb toevallig vandaag om 19:00 uur de lege HK die onderop stond verwijderd. Nu is het moment echt aangebroken dat het volk niet groter zal worden en ik heb het idee dat je beter minder lucht kunt hebben in een volk dat de winter in gaat. Ik vergelijk het een beetje met een sporthal waar je in een hoek met een kachel gaat zitten. Die kan de complete ruimte niet verwarmen met als gevolg dat het bij de kachel ook kouder is. Dezelfde kachel in een kleine kamer plaatsen met evenveel mensen zal meer effect hebben.

In dit volk zie ik wel nog steeds stuifmeel binnen komen. Gemiddeld 1 keer per 6 seconden. Dat is veel minder dan 1 keer per seconde een maand geleden.

Wel vond ik apart dat het volk met HK eronder "geluid" maakte. Ik hoorde daar altijd een soort getik in. Komt van de bijen die op de bodem knallen of zich laten vallen. Het wordt nu spannend. Ik ben ze de laatste liters suikerwater aan het geven naast de 14 kilo die er al in zat van twee weken geleden. Ik probeer ze op 18 kilo te zetten zodat ik extra heb in het voorjaar. Ben beginner en heb niks reserve. Goed idee?

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door Ruinerweg » za 18 sep 2010, 21:54

Ik had die lage honingkamer mooi laten staan Robbert. het volk zit lekker bovenin en heeft met een kamer eronder minder last van tocht en felle zon met sneeuw in de winter. Soms willen de bijen zich dan nog wel eens laten verleiden naar buiten te gaan. Ook kun je een broedkamer gebruiken met een paar uitgebouwde ramen er midden die ze mooi als trap kunnen gebruiken. Jij hebt toch ook een hal voordat je je huius binnenkomt?

En dat stuifmeel: de koningin zal nog wel een beetje aan de leg zijn. Bedenk maar dat die bijen druk in de weer zijn hun winterhuishouding mooi op orde te krijgen en het stuifmeel mooi opslaan onder de honingkap bij het broednest. Kunnen ze er in de nawinter mooi vlot bij!
De gouden regel is eigenlijk de bijen met rust te laten en te zorgen voor de goede condities!

Groeten en succes,

Roel[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door Robbert » za 18 sep 2010, 22:07

Wat ik er niet bij verteld had is dat ik een volledige kast ga uitlenen aan een school en daar heb ik die HK voor nodig anders had ik de moeite vanavond niet meer gedaan. Ging bijna door me rug van die eerste BK met 14 kilo voer :)

Het was ook anders onnodig dit volk te storen.
Maar toch wil ik het gaan proberen zonder. De varroa lade is er onder weg en het vlieggat zal een strookje zijn vanaf oktober. (is nu nog twee).

Met HK eronder of BK zoals jij beschrijft lijkt me ook een goed optie. Ik probeer dit en anders volgend jaar met kamers eronder.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 sep 2010, 09:52

Als ik je goed begrijp heeft het volk al 14 kg honing , wil je er 4 kg bijvoeren , want je wil op 18 kg komen .
Dan zit er nog wat stuifmeel in ,
Mijn vraag is dan hoeveel ruimte de Koningin zal hebben om eitjes te leggen .

Ook de redenering van de grotere ruimte zal niet kloppen ,Wat denk je dan van een open gaasbodem ? de warmte in de winter zit in de tros en niet daarbuiten .

Jaap v P

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door Robbert » zo 19 sep 2010, 21:04

Moet je 14 kilo rekenen wat je er in stopt of wat de bijen er na het indikken aan over houden. De bovenste BK is zwaar en de onderste is licht. Dus ik reken eigenlijk 18 kilo volume met vocht erin en niet na indikken.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Volken blijven maar groeien

Bericht door petro » zo 19 sep 2010, 21:23

Je moet niet gaan denken; ,,wat blijft er over na indikken?"
Het gaat namelijk niet om de vloeistof!Je kan wel (bv)20 liter geven maar als daar slechts
5 kilo suiker in opgelost is,blijft het 5kilo!
Ergo;je rekent kilo's suiker die je voert en niet hetgeen waar het in is opgelost.
Petro
Robbert schreef:Moet je 14 kilo rekenen wat je er in stopt of wat de bijen er na het indikken aan over houden. De bovenste BK is zwaar en de onderste is licht. Dus ik reken eigenlijk 18 kilo volume met vocht erin en niet na indikken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 120 gasten