wisselende reactie op bijensteek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door Hans van der Post. » za 14 aug 2004, 22:21

Hallo mede-imkers,Hier even een reactie van mij over het effect van een bijensteek, maar eerst wil ik even reageren op Hans, nl. een imkerpak, draag je dat op zondag? Nou, ik vindt dat imkeren niet alleen voor mensen is die minder heftig op bijengif reageren. Groeten van een imker in pak, Frans
Frans, Het was mijn bedoeling om jou te laten vertellen waarom je een pak draagt.[:)]Allergische reacties zijn niet een dicht oog of een paar mollige handen. Deze reacties gaan over tenminste als je geen pak en handschoenen draagt.
Als je je totaal blijft beschermen zullen reacties als dikke handen enz. nooit overgaan.
Soms moet ik wel eens lachen:Afbeelding u ook?
Dit is toch geen reclame om als een dompteur aan belangstellende je bijen te laten zien.
Dit plaatje "schoot" ik op een milieu bijenmarkt.
Hans.

Minco
Berichten:54
Lid geworden op:za 20 dec 2003, 20:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door Minco » zo 15 aug 2004, 22:24

Hi there,

De laatste weken ben ik bezig zonder pak en rook!!!Na ze op hun gedrag
te hebben beoordeeld natuurlijk.
Ze zijn blijkbaar tevreden.En ja...de zachtaardige Buckfast bij.
Ik laat zelfs kinderen bij ze terwijl ik aan het werk ben.
Of iemand fotograveren bovenop de kast onbeschermd.
En als ik eens gestoken wordt denk ik dat het vooral afhangt
van de sterkte van het gif.Soms zeer venijnig en grotere zwelling en stijfheid.(Oude bij of jonge bij is het verschil hierin.)
Ik gebruik zo snel mogelijk een stift waaruit een oud-roze zalfje van kleur komt en dat ruikt naar kruidnagels.Weet even niet hoe het heet.
Doe ik dit niet of veel te laat na de steek dan is er onherroepelijk die stijfheid en die irritante jeuk!Drie tot vier dagen soms langer
wat die jeuk betreft.

Gegroet imkers,Minco.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door Frans vanTongeren » zo 15 aug 2004, 22:50

Die agressieviteit van bijen hangt natuurlijk af van de raszuiverheid van deze tantes. Als je zuivere buckfast of carnica's hebt, kun je het pak wel in de winkel laten hangen.
Ben je niet bezig met deze watjesbijen, maar ben je bezig met bijen die niet raszuiver zijn en elkaar dus minder goed verstaan, dan.., zou ik zo'n imkerpak plus handschioenen maar gaan kopen.
Doe je dat niet ...dan ben jezelf een watje !

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door Henk Klok » ma 16 aug 2004, 00:32

Die agressieviteit van bijen hangt natuurlijk af van de raszuiverheid van deze tantes. Als je zuivere buckfast of carnica's hebt, kun je het pak wel in de winkel laten hangen.
Ik zou liever willen spreken over de natuurlijke verdediging van een bijenvolk / waakzaamheid i.p.v. agressiviteit.
Je kunt wel aan iedereen vertellen dat honingbijen helemaal niet steken, en je geen pak aanhoeft, maar dan moet je er wel bij vertellen dat je eerst die bijen zover hebt doorgeteelt dat ze niet steken.
Trouwens, wat is er tegen om bijen met een pak tegemoet te treden, netjes toch? [:p]

Henk

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door frits dalm » di 17 aug 2004, 00:50

ik draag meestal een witte overall, en een kap. vanavond twee volken opgehaald.
Waren rustig , moest ivm hoogte auto de bovenste bak er af halen, had de kap
eigenlijk niet nodig maar op de stand toch wel gestoken, bliksemde in de verte.
Neem aan dat dat de oorzaak was dat de bijen lastig waren.
een paar steken waarschijnlijk van andere kasten.Gebruik normaal een planten spuit
met water om mijn handen nat te maken voor ik een kast opent, overall in deze tijd
nodig omdat ik vaak een korte broek draag en niet gestoken wenst te worden in mijn
kruis. maar vanavond verschillende reacties van de bijen op de twee plaatsen. Onweer
maak ze lastig. waar ze stonden had ik echt niets nodig maar onweer kwam later.het was wel enigzins lachwekkend de een in het pak de ander in korte broek.
Frits

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door wendy » vr 20 aug 2004, 00:21

dag beste mensen,
Mijn bijen zijn geen Carnica of Buckfast, maar een allegaartje wat de kans krijgt om een volk te worden.
Ze zijn zeker niet agressief,als het nodig is om in de kast te werken heb ik wel een imkerjas aan, maar geen handschoenen.
Enne Frans... ik ben zeker geen watje.[;)]
Ik word zelden gestoken. Zo min mogelijk in de kasten komen helpt denk ik ook wel, net zoals zorgen dat ze voldoende honing houden.
Verder laat ik ze, net zoals Garrit, met rust als ze onrustig zijn, ze laten het echt wel horen als je de dekplank oplicht.Een dag later is er niets aan de hand.
Soms is de reden van die onrust duidelijk, gaat het 's avonds onweren, soms weet ik niet waar het aan ligt,(er is veel wat we nog niet weten), maar als ik niet goed in mijn vel steek, merk ik het ook aan de bijen.
Groet, Wendy

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door garrit » vr 20 aug 2004, 07:59

Wat ook wel helpt tegen lastige bijen is je handen met een pluk gras inwrijven.Trouwens ik vind het best wel meevallen dat imkeren met onze hollandse allegaartje bij.Ik heb alleen last van die carnica/buckfast darren die mijn koninginnen bevruchten.Je krijgt dan van die grote volken die veel steken en veel zwermen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten