Kaarsen maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Kaarsen maken

Bericht door Hans van der Post. » ma 02 jan 2006, 22:30

Mijn ervaring met kaarsenpit is simpel ik gebruik zoals op de foto te zien is de V vorm van de pit zowel mee als tegen de brandrichting van de kaars.
Afbeelding
Op het kartonnen kokertje van de rol staat 3 x 8 weef = de dikte van de pit.
In het verleden heb ik wel de pit gebruikt van het bijenhuis maar deze gaf alleen maar lekkende kaarsen. De dikte van mijn gedompelde kaarsen zijn boven 12 en onder 22 mm doorsnede. De lengte is 34 cm, brandduur 8½ uur.Dikkere kaarsen bij deze pitdikte geeft lekkage is mijn langjarige ervaring.[:)]
Hans vd P.

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Kaarsen maken

Bericht door Ria van den Berg » di 03 jan 2006, 02:29

Zo te zien, gebruiken wij dezelfde pit als Hans en onze dompelkaarsen branden i.h.a. prima. Hans stuurde ons jaren geleden zijn dompelmethode. Vormkaarsen branden vaak slecht, omdat de verhouding lont/dikte kaars niet gelijk is. Toch branden onze bijenkorfjes aardig.
Een aantal jaren geleden waren we op bezoek bij kaarsenmakerij Dipam (?) en daar werd de nadruk gelegd op hele schone was, gefilterd dus, om een goed brandende kaars te krijgen.
Bij Tegart Apiaries aan de overkant van de rivier in Fairview hebben ze inderdaad hele witte was, omdat ze hun was filtreren, ik dacht over diatomeeenaarde, maar het kan ook aktieve kool (carbon) zijn. Ze verwerken was voor andere beroeps imkers als neventak in hun imkerij. Ze hebben veel geexperimenteerd om een goede methode te vinden, dus ik kan begrijpen dat ze die niet zo maar weg geven.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten