angelloze bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: angelloze bijen

Bericht door apiario » vr 24 mar 2006, 14:09

Mooi filmpie Hennie, In Brasil was het net zo. Die meneer Robson had er veel verschillende soorten in de tuin staan. Bijna allemaal heb ik in mogen kijken. Het deed mij aan nestekasten denken voor spreeuwen en meesen. Ze waren ook hier en daar aan de muur bevestigd.

Heb jij ook de honing geproefd?

Het is en blijft interesant.

Bertus

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: angelloze bijen

Bericht door Tieme » vr 24 mar 2006, 14:18

Hallo Bertus,

Ik heb in Kameroen een aantal kastjes met hele kleine angelloze bijtjes gehad. Ik had de kastjes op de ramen van mijn huis gemonteerd en kon via de achterkant naar binnen kijken.

De kastjes werden vanzelf gekoloniseerd, en de manier waarop dat ging was heel interessant: Een aantal bijtjes begint eerst de kieren van het kastje af te dichten;
vervolgens werden een aantal voorraadpotjes gebouwd en gevuld met "honing";
Als dat in orde is komt de "zwerm" en vervolgens worden er nog meer voorraadpotten gebouwd. Dan begint het volkje broed aan te zetten. De koningin was duidelijk te onderscheiden. Ze liep over het bouwwerk heen en weer met veel vleugelgetril.

Het allergrappigste vond ik echter wel dat deze bijtjes op een gegeven moment een soort scheidingswand bouwen om hun effectieve nestruimte te beperken. Toen die wand er eenmaal was, kon ik er niets meer van zien. Ik heb er wel leuke fototjes van gemaakt, maar door 2 lagen glas is het erg moeilijk om goed scherp te stellen.

Tieme

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: angelloze bijen

Bericht door Kroese » vr 24 mar 2006, 14:19

apiario schreef:

Heb jij ook de honing geproefd?
Bertus
Nee, Ik heb geen Honing geproefd, zoals je zag was hij met zijn mes aan het proberen om honing segmenten te zoeken en te openen, maar hij stopte ermee, omdat de bijtjes wat te veel aan hem begonnen te knabbelen.
Bovendien zijn ze erg snel verstoord, en kunnen dan wegtrekken.
Dat zou wel zonde zijn. Ik vond het zeer bijzonder, vooral de steigerbouw (raat) structuur.
Hennie.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: angelloze bijen

Bericht door Tieme » vr 24 mar 2006, 14:21

Hallo Hennie en Bertus,

Ik heb het wel geproefd. Het was dunne vleoibare honing, niet uitgesproken zoet. Soms in het bos kom je gevelde bomen tegen waar een heel groot nest in zit, daar komt soms wel 5 liter uit.

Uit een van mijn kastjes heb ik na 5 maanden 1 eetlepel honing geoogst. Niet echt heel productief.

Tieme

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: angelloze bijen

Bericht door apiario » vr 24 mar 2006, 15:29

Ik heb het meerdere keren geproefd, inderdaad ook in kleine hoeveel heden. Bij deze zat het in kleine coconnetjes die je open moest maken.
Maar wat smaak betrefd was ik er niet kapot van. De honing hier vind ik smaakvoller. OOk het stuifmeel( een papperig geelgroene supstandsie, vond ik maar vreemd. Eerst wou ik het nog meenemen naar Holland,maar toch maar niet gedaan. In Brasil is het een duure honing. Ook het stuifmeel brengt nog al wat op.

Ja, hoe je een foto moet plaatsen? Ik heb ook een foutje gemaakt om het naar Hans te stuuren. Later dacht ik die zit nog op vakantie.

Bertus

karel d b
Berichten:2
Lid geworden op:do 23 mar 2006, 16:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: angelloze bijen

Bericht door karel d b » za 25 mar 2006, 19:54

heel erg bedankt voor deze goede uitleg ik zal dan maar weer eens werk moeten maken van selectie teeld zodat mijn kasten wat minder aggresief worden.
groetjes karel

karel

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: angelloze bijen

Bericht door Oude Essink » zo 26 mar 2006, 20:58

Hallo Bertus en Tieme; jullie kritiek op mijn foto was terecht; ik uploadde de verkeerde afbeelding; ik heb het hersteld. [:I]Het kan verkeren![:I]
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: angelloze bijen

Bericht door Tieme » ma 27 mar 2006, 12:39

Hallo allemaal,

Nu Hans weer terug is wou ik jullie de foto's niet onthouden.
Ik zal ze naar hem toesturen.

hier twee van het kistje wat ik gemaakt had om er deze kleine bijtjes in te laten wonen:

Afbeelding
Afbeelding
En eentje van het binnentse van het kastje als ze net met bouwen zijn begonnen:
Afbeelding





Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 50 gasten