darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door maartenkleijne » vr 07 apr 2006, 16:00

kheb wel een paar keer het volgende opgemerkt: op een mooie dag begin mei of eind april een paar planken helemaal vol met eitjes.
Een paar dagen guur weeer met veel regen erover heen en hopla! geen broed meer te bekennen, behalve wat er verder al was.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door Tieme » vr 07 apr 2006, 16:04

allo allemaal,

Het bultbroed daargelaten heb ik wel eens gelezen dat koninginnen als ze eenmaal bezig zijn een vrij constante legsnelheid hebben.
Als het weer verslechterd halen de werkbijen de onderkoelde eitjes weer weg.

Zou dit zo zijn?

Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door Hans van der Post. » vr 07 apr 2006, 17:48

Bij het leggen van eieren door werksters en kon. gaat er wel eens een eitje verloren het valt dan tussen de bijenstraat door naar beneden. Dit zijn de eitjes die je vind. De ei-leg-machine kan niet stil worden gezet.
Vroeger[:)] - korfimkers - maakte hiervan gebruik om te weten te komen of het een oude of een jonge moer die in de zwerm zat. Ze zette de korf met de zwerm op een donkere doek na een paar uur waren er wel of geen - verloren - eitjes te zien. Eitjes die afgekoeld zijn bestaan alleen als de imker zijn raat te lang buiten de kast heeft gehouden. Een bijenvolk eet zijn eieren en jonge larven op als ze vind dat het niet is te verwarmen. In geen geval worden ze massaal "weggegooid". Dit laatste heb ik regelmatig gezien in mijn observatie kast ook dat de "leg machine" niet kan worden stilgezet.
Korfimker; J. Landman aan de Offemweg in Noorwijk binnen. Daar heb ik als "groentje" in 1961 heel wat kennis opgedaan.
Ik wil weten daarom wil ik het zelf zien.
Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 09 apr 2006, 07:43

Sluit me bij hans aan.

jp

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door elmook » zo 09 apr 2006, 14:25

Beste mensen,

vandaag heb ik de boel eens wat beter doorgespit. Ze waren goed van slag. Ik herkende mijn lieve carnica'tjes van vorig jaar niet meer terug. Ik was blij dat ik mijn kap en handschoenen bij voorbaat aangetrokken had...
Hoe zag het er uit? Omdat een deel van de raten natuurbouw is, zitten er stukken 'echt' grof werk in. Die zijn bijna allemaal gevuld met darrenbroed in alle stadia. De werkstercellen zijn leeg. Ik vond het al een vreemd beeld, maar ik stond pas echt raar te kijken toen ik in die gedesorienteerde bijenmassa een blauw opalith plaatje rond zag lopen! Die koningin is dus gewoon binnen een jaar na haar geboorte darrenbroedig geworden!

Ik heb dit volk in augustus als zesramer van een koninginneteler gekocht. Nu heb ik wel een aantal dingen niet gedaan zoals hij adviseerde, toch vraag ik me af: dit kan toch niet mijn fout zijn? Dit ligt toch aan de koningin (of haar bevruchting)? Hoe zal een zichzelf respecterende koninginneteler met een goede naam hiermee omgaan?
Ik zal hem binnenkort wel even opbellen.

Nu is in ieder geval duidelijk van wie die eitjes zijn!

Elmar

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door Oude Essink » zo 09 apr 2006, 16:42

Elmar,
De moer had geen zaadcellen genoeg waarschijnlijk; er kunnen andere oorzaken zijn, voor het niet meer bevruchten van de eitjes die zij legt; maar gebrek aan zaadcellen ligt het meest voor de hand; een goede moer moet toch een viertal jaren bevruchte eitjes kunnen leggen. Vandaar mijn vraag: was die moer middels KI bevrucht?
hennie oes


Afbeelding

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door elmook » zo 09 apr 2006, 17:20

Gewoon op een bevruchtingsstation bevrucht. Ze had vorig jaar een prachtig groot achterlijf en mooie gesloten platen broed.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door frits dalm » ma 10 apr 2006, 01:50

Elmar,
Weet je zeker dat de bevruchting in een
bevruchtingsstation gebeurd is??
Heb wel eens bij een beginnend imker een
KI-moer gezien, broednest slecht en moer
was gelukkig gemerkt, was maar weinig groter
dan een normale werkster, dus bij die teler
telde zijn beurs zwaarder dan kwaliteit.

Frits

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door elmook » ma 10 apr 2006, 05:36

Nee Frits, ik ben er echt van overtuigd dat hij de beste bedoelingen had/heeft en er van overtuig is dat hij een prima moer leverde, zoals de bedoeling was. Ik noem met opzet zijn naam niet.
Hij heeft er volgens mij ook geen enkel belang bij om haar KI te bevruchten ipv bevruchtingsstation.

Het was ook verschrikkelijk slecht bevruchtingsweer afgelopen zomer. Het koste hem al moeite om voldoende moeren bevrucht te krijgen. Daarom kreeg ik het volkje ook zo laat. Zou het kunnen dat ze door die zelfde weersomstandigheden slecht bevrucht was? Of is bevrucht in zo'n geval bevrucht?

Nou goed, genoeg voor bij het ontbijt[|)]

Elmar

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: darrenbroedig en eitjes op schuiflade

Bericht door ivar » ma 10 apr 2006, 16:42

om nog maar even door te gaan over de vliegplank diagnose !!
het is goed om de vliegplank te bekijken wat gebeurd daar.
het is ook goed om daar met andere imkers over te praten want daar leer je van.
je krijgt goede en iets minder goede antwoorden daarop, maar jij bent de imker van jou volken en jij moet je collega's imker controleren of zij de goede antwoorden gegeven hebben. wanneer iemand naar mij toekomt met een vraag dan zeg ik het ook, dat controle moet blijven. wij kennen jou bijen niet

wat het afvliegen aan gaat hebben de collega's gelijk, maar je kan het ook anders proberen.

" probeer elk jaar ook koninginen te over winteren, zodat je altijd terug kunt grijpen op andere moertjes, wanneer je dat gedaan hebt dan kan je een moer goed volkje op de plaats zetten van de bultbroed. werksters die eieren leggen zullen al een langere tijd niet uitgevlogen zijn dus deze zullen de kast niet meer terug kunnen vinden. als je dat toch te gevaarlijk vind dan kan je de moer eventueel nog even in een kooitje doen !!

want er bestaat ook zoiets als kelder arrest ongeveer 3 dagen en de vlieg bijen blijven bij de aflegger die je gemaakt hebt. alleen om de eierstokken van de werkster in werking te krijgen moeten zij meerdere dagen moerloos zijn en zij moet de taak overgenomen hebben van de moer, dat heet dan ook meerdere dagen niet uit vliegen, dan merk je dat ze darren broedig is. dat zijn weer een paar dagen dus de werkster is minstens 7 - 10 dagen niet gevlogen dus als je die een paar meter van de kast afschud dan kan zij de woning niet meer terug vinden."

hoe denk U daarover Imker collega ???

a land flowing with milk and honey

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten