Warme september zegen of vloek?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door kreydt »

Die Freistellung von der Brutpflege ist übrings auch der Grund, weshalb die Winterbienen so alt werden.

Unerwünschte Spättracht.
Die Tannentracht dauert manchmal bis in den September und Oktober hinein.Das kann sich für die Bienen als rechtes Unglück erweisen. Sie haben schon während der vorausgegangenen Waldtracht ihre Brut stark eingeschränkt. Jetzt bleibt ihnen keine Erholungspause mehr. Die alten Bienen schleppen weiter Honingtau. Sie erleben das Frühjahr nicht. Junge Bienen kommen nicht nach, und so ist das Schicksal des Volkes besiegelt.

Beide stukjes komen uit "Der wochenend Imker" van Weiss.

Als hij bekommert is voor de late dracht van dennen (spar) kunnen we dit toch ook doortrekken naar de late dracht veroorzaakt door het warme najaar. Met kerstmis vorig jaar waren er bij mij nog larven en dat zal dit jaar weer zo zijn als het niet gauw kouder wordt.

Naar mijn gevoel ook een van de redenen, dat deze lente zoveel volkeren het niet hebben gehaald.

kg
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door maartenkleijne »

We hebben het ook wel eens gehad over het principe:
te laat inwinteren of te late nectardracht geeft te nat voer in de raten, dat kan gaan gisten, en veroorzaakt Nosema.
Cooijmans
Berichten: 1
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 17:39
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door Cooijmans »

Afgelopen zaterdag ben ik naar de studiedag in Boxtel geweest en daar vertelden ze dat door de hoge temperatuur nu nog veel zomerbijen geboren worden en die leven veel korter.Als de kou te vlug invalt dan komen er te weinig winterbijen,zodat er te weinig bijen over blijven voor de overwintering.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door maartenkleijne »

Wat is ht verschil tussen zomerbijen en winterbijen, behalve niet uitvliegen en hun eiwitlichaam volproppen?
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door marc »

Citaat Cooijmans :
...Afgelopen zaterdag ben ik naar de studiedag in Boxtel geweest en daar vertelden ze dat door de hoge temperatuur nu nog veel zomerbijen geboren worden en die leven veel korter...
Het is een feit dat met de aanhoudende warme herfsten de opbouw van het 'wintervolk' steeds later gebeurt, maar dat die bijen dan ook van slechtere kwaliteit zouden zijn en oorzaak van de wintersterfte, is volledig afhankelijk van het drachtgebied. Wanneer er in die periode voldoende stuifmeelbronnen aanwezig zijn is er helemaal geen probleem. Het ligt natuurlijk anders wanneer de opgebouwde voorraden daarvoor moeten worden aangesproken.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door Oude Essink »

Cooijmans (voornaam?[8)])
Afgelopen zaterdag ben ik naar de studiedag in Boxtel geweest en daar vertelden ze dat door de hoge temperatuur nu nog veel zomerbijen geboren worden en die leven veel korter.Als de kou te vlug invalt dan komen er te weinig winterbijen,zodat er te weinig bijen over blijven voor de overwintering.
:
.
..........Afbeelding...

hennie oes



Afbeelding
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Warme september zegen of vloek?

Bericht door de vos roger »

marc schreef:

Het is een feit dat met de aanhoudende warme herfsten de opbouw van het 'wintervolk' steeds later gebeurt, maar dat die bijen dan ook van slechtere kwaliteit zouden zijn en oorzaak van de wintersterfte, is volledig afhankelijk van het drachtgebied. Wanneer er in die periode voldoende stuifmeelbronnen aanwezig zijn is er helemaal geen probleem. Het ligt natuurlijk anders wanneer de opgebouwde voorraden daarvoor moeten worden aangesproken.
Daar ben ik het volledig met eens Marc , het probleem is volgens mij ook dat de (winter)bijen maar blijven vliegen en dat er nog geen broedstop is en het nu aangevoerde stuifmeel in de meeste gevallen van minderwaardige kwaliteit is,met alle gevolgen vandien.

roger
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 138 gasten