volk groeit niet

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: volk groeit niet

Bericht door Dirk Blanken » wo 11 jul 2007, 21:12

Jantje, Na een 4 of 5 weken zijn de eerste twee ramen van de nieuwe moer wel uitgelopen dan kan je wel een raam bijna uitlopend broed bijzetten van een vriendelijk volk.
Je moet zorgen dat de bijen van de nieuwe moer ruim de overhand blijven houden anders willen ze wel eens stil de moer wisselen.
Ik heb ook twee moeren gekocht en dacht vandaag maar eens kijken of ze voldoende voer hebben.
Wat schets mijn verbazing, in het eerste volkje op 4 ramen bijen 3 doppen aanwezig 1 uitgelopen 1 uitgevreten (afgestoken door de eerst uitgelopen moer?)en een bijna uitgelopen dop met een trage koningin.
De gekochte koningin gewoon rustig aan de leg maar morgen ga ik toch weer kijken of ik de onbevruchte koningin kan vinden want dit moeten we niet hebben.
Als ik haar vindt kan ik het toch niet laten om even een drieramer te maken en haar via een kunstdop in te zetten.
Het 2e volkje had ook een dop, natuurlijk gebroken.
Voortaan hier maar wat vaker op controleren.
De doppen moeten heel vroeg aangezet zijn toen ze zich heel moerloos voelden.
Ik heb het broed een paar uur eerder dan het inzetten van de koningin met een kunstdop verwijderd en ze liepen zeer onrustig door de kast.
Het is beter broed verwijderen en direct de koningin via de kunstdop inzetten of kooitje dan ontstaat die grote onrust niet, dan waren er waarschijnlijk geen doppen aangezet.
Om het kooitje een stukje krantenpapier wikkelen(middelste gedeelte) zodat de pootjes van de moer on beschadigd blijven.
Wel gecontroleerd op eitjes, maar wie verwacht bij zo'n klein volkje dan al doppen, dus eitjes gezien, kastje dicht.
Weer wat geleerd.
Dirk


dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten