Verplaatsen kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Re: Verplaatsen kast

Bericht door LWPisa » za 21 jul 2007, 14:27

De theorie achter het salpeteren is dat er bij het verbranden van salpeter (KNO3) lachgas ontstaat. Dat zal best maar er ontstaat ook stikstofdioxide, zeker bij koude veldcondities en dat is irriterend/giftig spul. Er zal ook vast wat KNO3 niet verbranden maar verdampen en dat is ook niet fris. Datzelfde recept zie je soms voor het maken van "recreatief lachgas" maar ik zou het nooit inademen. De bijen kunnen het vast hebben maar als er een ander alternatief is zou ik het niet doen.

L.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verplaatsen kast

Bericht door Dirk Blanken » za 21 jul 2007, 18:23

Ik heb wel eens ergens? gelezen dat bijen door lachgas te gebruiken korter door leven.
Ook gebruiken sommige imkers het wel gewoon in de pijp om bevruchtingsvolkjes thuis te kunnen maken en op de stand houden zonder dat ze afvliegen.
Een andere stand op een km afstand lijkt me een betere methode en dan ongeveer 30 % meer bijen afslaan als je denkt nodig te hebben.
Alleen de vliegbijen vliegen dan terug.
Ik zou ze ook een paar weken ergens op een dracht zetten en ze de honing laten houden.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Verplaatsen kast

Bericht door Bart de Coo » za 21 jul 2007, 23:06

Die laatste link die Hans Hoogendoorn opgeeft is echt fantastisch. Een zekere Adriaan beveelt daar het gebruik van wiet aan! Hij heeft daar prima ervaringen mee! Gevoelsmatig klinkt dat een stuk beter dan salpeter, overigens prima verkrijgbaar bij het Bijenhuis en bij de Werkbij en prima zelf te maken. Maar wiet. Fascinerend. Ik kon overigens mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb even gekeken hoeveel berichten Adriaan heeft bijgedragen aan het forum. Precies 1. Dat verhaal over die wiet dus. Lezen Jo!

Bart

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verplaatsen kast

Bericht door Dirk Blanken » zo 22 jul 2007, 16:19

Bart, ik zal het eens een keer uitproberen met de moderne wiettoppen gemengd met het hennepstro dat wordt gebruikt voor kleine huisdieren en zeer weinig werkzame stoffen bevat, dit gebruik ik normaal als brandstof voor de pijp en de blaasbalgberoker.
Inmiddels kan ik mijn volken gewoon zonder rook opentrekken als het geen onweersweer is dus ik rook nog maar weinig en dan vaak alleen maar om bijen te verwijderen van de oortjes zodat ik sneller kan werken.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Verplaatsen kast

Bericht door Bart de Coo » ma 23 jul 2007, 21:27

Alweer een goeie tip. Ik heb toevallig hennepstro in huis, omdat ik daar in het voorjaar mijn hommelkastje mee vul - het schijnt vijf keer zijn gewicht aan water te kunnen opnemen, dus zeer geschikt tegen de condens die zo'n volkje produceert. Maar dat je er bijen mee kunt beroken wist ik niet. Stop je er wel genoeg wiettoppen in Dirk? Als je de kasten wilt verplaatsen, dan moeten ze wel een beetje stoned worden, natuurlijk![xx(]

Bart

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Verplaatsen kast

Bericht door bjbx » ma 23 jul 2007, 22:20

allen bedankt voor de tips, maar let wel op, hier in belgie is wiet of hennep niet legaal te koop.
jo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 171 gasten