Koud geslagen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door Jaap v.Popering »

Alles op een rijtje gezet ,

onverwarmde , Koudgeslagen , rouwe honing .
Draven wij niet een beetje te ver door.
Is de naam HONING echt niet meer voldoende ???
[V]
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door hans hoogendoorn »

[quote="Jaap v.Popering"]
Draven wij niet een beetje te ver door.[/quote]
met die open beenwond gaat dat moeilijk ...
Als je vaste of stroperige honing roert, dan wordt het op een bepaalde manier smeerbaar of zelfs vloeibaar.
Verwarmen is niet nodig en in dit geval waarschijnlijk ook ongewenst.
de uitleg 'koud geroerd' van frits slaat volgens mij in deze context de spijker op zijn kop.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door Jaap v.Popering »

Het verwondert mij dat deze benaming (Koud geslagen honing )nog maar enkele jaren voorkomt.
Volgens mij komt dan( Pershoning) het meest in de buurt.
Maar wat betekend het nu dat geen enkele Imker precies weet wat het is , zij hebben allemaal een andere mening ???

Overgens mag honing ongestraft op een temperatuur van 37 graden verwerkt en behandeld worden , anders zouden er grote gebieden op de wereld zijn waar geen honing geoogst mag worden . In Griekenland en Spanje b.v. zal dan (koud geroerde) honing deze zomer op veel plaatsen op zo'n 40 graden uitkomen .
Glucose Oxidase ( het enzym dat waterstofperoxide produceert ) kan ook maximaal zo'n 37 graden hebben voordat het enzym doodgaat.
Je zou ook kunnen bedenken om bij ( 2 'e graads ) brandwonden de honing op een verband te doen en zo op de wond aanbrengen.
Honing dat voor open wonden gebruikt wordt, moet overgens wel op een donkere plaats bewaard worden .

Jaap v P
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door maartenkleijne »

"Het verwondert mij dat deze benaming (Koud geslagen honing )nog maar enkele jaren voorkomt."
Niet alle imkers kennen de uitdrukking 'koud geslagen honing", maar ik las hem al in "gezondheidsboeken" in de jaren 60 en dat waren toen al oudere boeken. Ik heb me destijds laten vertellen dat het gaat op koud uitgeperste honing uit de tijd dat hongslingers nog niet bestonden, dit in tegenstelling tot de zoetigheid die overbleeef nadat de was eruit gekookt was.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door Oude Essink »

"Het verwondert mij dat deze benaming (Koud geslagen honing )nog maar enkele jaren voorkomt."
Ik ben in het gelukkige bezit van het standaardhandboek van den modernen bijenteelt; Schotman 1e druk; welliswaar niet uit het begin van onze jaartelling maar toch uit het begin van de vorige eeuw.
Ik lees artikel 824 voor:
Wanneer men honing dooreenroert om fijne granulatie te verkrijgen, doet men dit wel eens zoo, dat het een kloppen wordt, waardoor luchtdeeltjes er doorheen worden gewerkt evenals bij geslagen room. Deze geslagen honing heeft een fraai wit uiterlijk, echter loopt hij gevaar, tenzij de honing zeer dik is, sneller te gaan gisten. Heeft men dus niet den opzet, voor onmiddellijke consumptie geslagen honing te maken, dan doet men beter bij het roeren de oppervlakte zoo min mogelijk in beweging te brengen. [:)](vette tekst door mij zo gezet.)
Een zeer oude term derhalve afgeleid van "geslagen slagroom".
waarvan akte,

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/vergeetmijniet.jpg[/img]







Hennie oes
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door LWPisa »

Is er geen spraakverwarring gaande met "koudgeslingerd"?
(gewoon op kamertemp. slingeren en afvullen)

L
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door Oude Essink »

Natuurlijk gaat het in de oorspronkelijke vraag van Paul Wouters over honing die bij de bewerking niet verhit is op wat voor manier en om welke reden ook.
De term "koud geslagen" is daarvoor verkeerd gekozen; ik reageer op de discusie die er doorheen gaat over de term "geslagen honing", die niet meer in zijn oorspronkelijke betekenis herkend wordt, omdat het slaan van honing in onbuik is geraakt.
hennie oes

Afbeelding
frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Koud geslagen honing

Bericht door frits dalm »

even terug komen op " koud geslagen honing"
In de homeopathie gaat men er van uit dat honing
die "koudgeslagen is" een bepaalde geneeskrachtigewerking
bezit.
Ik doe daar geen uitspraak over maar vermeldt het
alleen.
Piet heeft al gezegd hoe men "koudgeslagen Honing"
verkrijgt.




Frits
Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door Jozef Maier »

Slaan,
bedr. en onz. onregelm. st. ww. Mnl. slaen, onfr. slân, mnd. slân, ohd. slahan, mhd. slahen, os. slahan, ags. slêan, eng. to slay, ofri. slâ, on. slâ, got. slahan; hd. schlagen is aan het verl. deelw. ontleend. Buiten het Germaansch zijn verwant iersch slactha, geslagen en waarschijnlijk skr. srká-, speer, lans.*
In de overdrachtelijke zin persen Zoals in (lijn)olie slaan (olieslager), wat nu zou heten: olie persen. Vroeger werd olie koud of warm geslagen(geperst). Dit was een zeer gebruikelijke en algemeen bekende vorm, iedereen gebruikte olie in zijn verschillende kwaliteiten. Deze terminologieën waren algemeen in gebruik.

Vroeger in de korfimkerij werden de raten uit gesneden.De raten liet men eerst uitlekken. (lekhoning) Daarna werden de honingraten geslagen (geperst). Het koud gelagen honig wil eindelijk zeggen dat deze honig geperst word zoals hij uit de raten komt.** Nu zouden we in het moderne Nederlands zeggen: "koud geperst" of pershoning.(honing, verkregen door het samenpersen van raten zonder broed, zonder verwarming of bij matige verwarming van maximaal 45 °C)***

Bij de grote imkerbedrijven die veel honing te verzetten hadden werd soms een ander procédé gebruikt. De raten werden allemaal in een recipiënt gedaan. Alles werd verhit (soms met stoom). De honig ging onderaan zich verzamelen, de was ging boven drijven. Onderaan het recipiënt was een aftapkraan waar de honig werd afgetapt en verder behandelt werd of de potten werden afgevuld. Na de honig werd de was afgetapt om verder te gebruiken. (soms word dit procédé nog toegepast in landen waar heel veel honing te halen valt)****

In bepaalde gebieden (buiten europa) was het de gewoonte om de korven te slachten. De raten werden met honing, broed en zelfs met de dode bijen in een container geladen. Deze containers kwamen bij elkaar om verder door de methode van stomen verwerkt te worden.

Om een onderscheid te maken tussen de honing van het ene of het andere procédé was er sprake van 'koud geslagen honing'
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koud geslagen honing

Bericht door Dirk Blanken »

[quote][/quote]
Koud geslagen honing is een uitdrukking die enkel aangeeft dat de honing niet verhit is boven de 35 a 40 graden.

Hoe kan je een onderdeel uit een bericht eigelijk als citaat aangeven?
Ik heb het nu maar samengevat.

Eigelijk wisten we dit al wel maar Jozef je hebt het prima weten te achterhalen hoe een verder eigelijk nutteloze term nog een poos gebruikt wordt.

Dirk

dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten