vermeerderen volkeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: vermeerderen volkeren

Bericht door Dirk Blanken » wo 05 mar 2008, 17:35

lexluthor schreef:
ik vermoed dan dat indien ik een uitgelopen moer heb, ik dan de andere ramen waar nog ongeopende koninginnen inzitten in een drieramer zet samen met wat jonge bijen en voldoende voer? en ervoor zorg dat er maar per kastje 1 moerdop mag aanwezig zijn?
Het lijkt zo te kunnen gaan lukken Lex, maar waarschijnlijk laat je de drieramer in de buurt van de andere grote kast staan.
Het gevolg is dat alle ingevlogen bijen dirct terugvliegen naar hun oorspronkelijke kast, daarom nooit meer dan 1 broed in de 3 ramer zetten en zorg dat je extra bijen bijslaat( trechtertje maken die goed op de 3 ramer past)in het begin moet de drieramer uitpuilen en als ze afgevlogen zijn heb je nog 2 ramen bijen over.
Dan kunnen ze dat ene raam broed nog goed verwarmen.
Ook moet je rekening houden met roverij en het vlieggat heel klein houden, en je kan na een dag afvliegen de drieramer op een andere plaats zetten.
Of Ev. dan het kastje 2 a 3 dagen koel weg zetten ev af en toe op de toekomstige plaats laat in de middag/avond even openen zodat ze even kunnen vliegen dan wordt het een harmonieus volkje.
Ik zou liever een 6 ramer gebruiken.
Oh ja je behoeft je geen zorgen te maken om 2 doppen of meer in het kastje ze willen echt niet meer zwermen, de 1e uitlopende koningin steekt de rest dood.
Dirk

dertiende

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door Jaap van Assenbergh » do 06 mar 2008, 12:22

Voor het vermeerdren van volken heb je nu aardig wat advies gekregen.
Ik wil er graag nog een aan toevoegen.
Probeer niet op twee paarden te wedden. Als je je volken gebruikt om te vermeerderen zul je moeten accepteren dat je minder honing kunt oogsten dit jaar. Dat is vaak moeilijk, zeker als je net begint met imkeren. Dan wil je, en je omgeving, graag honing veel zien.
Ik beweer niet dat je geen honing kunt slingeren, maar laat je niet verleiden om te veel van je volken te eisen. Dan heb je aan het einde van het jaar geen goede volken en ook nog eens minder honing.[:(!]

Jaap

lexluthor
Berichten:19
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 15:44
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door lexluthor » ma 10 mar 2008, 17:35

hallo jaap,

honing slingeren is niet mijn eerste prioriteit, ik imker in een uitstekend drachtgebied met appelkwekers en een goed aanbod van bomen en landbouwgewassen, bestuiving was mijn hoofdreden om bijen te houden (ikzelf heb 15 hoogstamfruitbomen en 12 halfstam, de fruitopbrengst vorig jaar toonde duidelijk verschil met een kast bijen in de buurt:) een boom die nooit echt vruchten had gedragen hing vorig jaar vol), eerst het imkeren wat onder de knie krijgen en zwermen leren verhinderen/de volken gezond houden, de honing komt later wel, het imkeren is voor een beginneling al moeilijk genoeg :)

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door Dirk Blanken » ma 10 mar 2008, 20:03

Tom,dat is de goede instelling.
Alles lekker uit proberen waarbij het belangrijk is om 1 of 2 extra koninginnen op te zetten voor als het een keer mis mocht gaan.
Dan behoef je niet te gaan bedelen, en bovendien leer je hier veel van.
Dirk

dertiende

lexluthor
Berichten:19
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 15:44
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: vermeerderen volkeren

Bericht door lexluthor » di 11 mar 2008, 02:29

hallo dirk,

aan alles is gedacht en als het al eens mis gaat kan ik wel aan een goeie koningin geraken via de imkervereniging waar ik lid van geworden ben en er ook cursussen volg, ik volg de imkercursus nu al het 2de jaar (vorig jaar vooral basis, levensloop, zwermen voorkomen en omgang met bijen) dit jaar vooral drachtplanten en ziekten leren herkennen en bestrijden (nosema en labo onderzoek, amerikaans en europees vuilbroed, varroa,....)ook 2 lessen koninginnekweek dit jaar waar ik al naar uitzie, het laatste jaar vooral honing en honing/was verwerken. Het meeste materiaal vind ik wel in de cursussen maar het lijkt mij alsof iedere imker er wel een andere mening over heeft. Daarom is het interessant om hier es een vraag te stellen om te kijken of ik alles wel min of meer correct toepas.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon, Google [Bot] en 120 gasten