geen activiteit in honingkamer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door LWPisa » di 08 jul 2008, 22:32

Bomvol broed houdt in dat er veel bijen nodig zijn om het warm te houden met dit weer, ze gaan geen energie besteden om iets met de HK te doen. Vlier is nauwelijks een drachtplant en de agrarische natuur rond fruitbedrijven kan vet tegenvallen, als je pech hebt zit je in een graswoestijn met alleen wilgen en kruidjes ofzo. Maar ook vet meevallen. Het weer moet meewerken.
In wat voor landschap zit jij, wat staat er zoal?

L

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door pieter1 » wo 09 jul 2008, 08:23

GBIJKER schreef:
Geachte LWPisa
Ik ben natuurlijk nog maar beginnend, maar het is een groot (Carnica) volk en inspectie (vanmorgen) leerde dat de BK's bomvol broed zaten.
Daarom hebben we een HK opgeplaatst (nu met een broedraat).
Hier in het noorden (zeker bij buurman fruitkweker) is nog genoeg dracht. Ook de vlier begint hier nu te bloeien.

hartelijke groet, Auke
Bloeit er nu nog fruit? En vlier? Bij ons hangt de vlier vol met besjes.

GBIJKER
Berichten:8
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 23:47
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door GBIJKER » wo 09 jul 2008, 14:19

LWPisa en Pieter
Ik woon in de Friese Wouden, 't is hier behoorlijk noordelijk, en er is dus een duidelijk verschil met bloei en dracht in midden en zuid Nederland.
Er wordt geschreven dat de Vlier al besjes heeft elders, maar hier (echt waar) staat de vlier nog volop in bloei. Daarnaast veel berenklauw, heel veel rozen (ik heb een grote rozentuin), kruiden als lavendel en salie (ik heb ooit van mijn moestuin een kruidentuin gemaakt) en ook de eerste zonnebloemen beginnen hier nu te bloeien. Bij buurman fruitteler zijn momenteel vooral het kleinfruit (aardbeien, diverse bessen en frambozen) de drachtplanten.
Vanzelfsprekend moet ik nog veel leren (ook over drachtplanten die wel/niet interessant zijn voor de bijen) en ben dan ook blij met jullie reacties.
Uit Belgie kreeg ik een mail van iemand die varroabestrijding doet met pseudo-schorpioenen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Een hartelijke groet aan u allen ....
Auke

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door LWPisa » wo 09 jul 2008, 14:50

Je heel erg locale dracht klinkt wel ok maar weet je ook wat de situatie is in een straal van zeg 3km rond je volk? Op vlier zal je zelden of nooit een bij zien zitten. Klein fruit kan een goede dracht zijn als er genoeg staat en het weer meewerkt.

Gebruik de zoekfunctie voor pseudoschorpioenen, daar is al wel wat over geschreven op het forum...het wordt wel eens tijd dat iemand die ze (nog) heeft er eens iets over schrijft...

L

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door maartenkleijne » wo 09 jul 2008, 14:51

Auke laat eens weten of de bijen ook daadwerkelijk op de vlier vliegen?
Meestal niet maar soms wel, is de ervaring.


gr,
maarten

GBIJKER
Berichten:8
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 23:47
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door GBIJKER » do 10 jul 2008, 12:22

Jullie hebben natuurlijk gelijk. Ik moet nog veel leren over drachtplanten. We hebben idd heel veel (bloeiende) vlier alhier maar (zoals jullie al zeiden) geen bij te zien.
Ik zal in de kruidentuin volgend jaar eens wat meer Borage (=komkommerkruid) aanplanten, in ons lijfblad lees ik dat dat een bijzonder goede drachtplant is.

hartelijke groet, Auke

Gebruikersavatar
ainanc
Berichten:149
Lid geworden op:zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door ainanc » do 10 jul 2008, 14:17

Hier in Almere is de vlier ook al uitgebloeid. Ons bijentuin is geheel omringd door de vlier, maar geen bij die erop vloog...

Abdurr Inanc

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door Oude Essink » do 10 jul 2008, 15:58

Je kunt de Vlier (Sambucus) nauwelijks onder de drachtplanten rekenen. Als het echt zwoel weer is en de bijen verder nergens iets kunnen vinden, vliegen zij erop. { een weinig pollen halen zij er dan af; nectar levert de plant niet.)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door Oude Essink » do 10 jul 2008, 16:02

Ik zal in de kruidentuin volgend jaar eens wat meer Borage (=komkommerkruid) aanplanten
Borage is een voortreffelijke drachtplant; waarom zou je tot volgend jaar wachten; als je nu uitzaait, heb je kans dat je over 6 weken bloesem hebt.

Afbeelding

GBIJKER
Berichten:8
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 23:47
Contacteer:

Re: geen activiteit in honingkamer?

Bericht door GBIJKER » di 22 jul 2008, 14:52

collegae
twee weken na het plaatsen van een broedraat in de HK trof ik bij inspectie vandaag een grote klomp raat onderaan het broedraat aan (zie de foto's in mijn bijendagboek op http://web.mac.com/auke.sikma/Site/Bije ... nBlog.html ), maar geen verdere activiteit in de HK.
Wat is wijsheid? Wat kan ik het beste doen?
Wachten (waarop?)
Het aangebouwde raat verwijderen en de raat terugplaatsen in de broedkamer?
graag jullie ervaring en kennis op dit gebied .....
een hartelijke groet uit het (momenteel zeer zonnige) noorden
Auke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten