vragen over zwermbeheersing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door A.A. Staals » di 28 sep 2010, 17:52

De laatste week van juli op vacantie en bang voor een zwerm? Dan begin ik zachtjes aan intewinteren en denk niet meer aan zwermen. Dat doe ik zo wie zo niet. Alles is te plannen en te regelen. Hoe doe ik dat?
1 in het voorjaar koninginnen knippen en merken.
2 een veger maken (alle volken tegelijk op een stand)
3 doppen breken.
4 controleren of jonge moer of jonge moer aan de leg is.
Als een volk geen leggende jonge koningin heeft verenigen met een veger of deel daarvan met koningin.
Aan deze volken hoef ik het hele verdere seizoen niets meer aan te doen, behalve honing te slingeren.

De vegers krijgen tijdig voer en voldoende ruimte, zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen. Bij te weinig ruimte zwermen ze na ongeveer zes weken. Deze volken moeten eens worden gecontroleerd. Krijgen ze zwermneiging drie a vier ramen gesloten broed met aanhangende bijen afnemen en een (verzamel)broedaflegger maken. Derteinde dag doppen breken. Ben je telaat met controleren is er niets aan de hand, omdat koningin geknipt is, doppen allemaal breken en opnieuw doppen laten trekken zodat je weet wanneer er weer een uitlopende koningin is. Zo kun je met weinig werk zelfs meer dan vier volken houden. :)

ad staals

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door G.B. » di 28 sep 2010, 17:58

A.A. Staals schreef: Aan deze volken hoef ik het hele verdere seizoen niets meer aan te doen, behalve honing te slingeren.

ad staals
Ik wil wel de kanttekening plaatsen dat er dit jaar opvallend veel jonge moeren alsnog zwermden (terwijl het volk theoretisch ruimte voldoende had)
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door A.A. Staals » di 28 sep 2010, 18:02

Misschien heb je de verkeerde bijen. :wink:

ad staals

G.B.
Berichten:222
Lid geworden op:zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds:2007
Aantal volken:400
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door G.B. » di 28 sep 2010, 18:25

Geloof eerder dat het meer met het weer/dracht te maken heeft. Kan me bijv. geen jaar herinneren met zo veel wind uit het noorden
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door Bok » di 28 sep 2010, 19:02

erikzhs schreef:Een korte vakantie dus..... Ik denk niet dat mijn vrouw en dochters mijn hobby dan nog leuk vinden. Iemand anders in mijn kasten laten vind ik ook niet zo'n aantrekkelijk idee. Ik zou ook niet weten wie. Is er niet iets wat je voor de vakantie kunt doen, zodat de kans op een zwerm in de vakantie minimaal is?

Erik
Jawel.
Net voordat je gaat je koningin nekken :o . Dan hoef je pas op dag 13 na 17.00 uur terug te zijn. Heb je toch mooi bijna 2 weken :dance:


ff serieus,

Neem een ras dat zwermtraag is en zorg voor een goede raszuiver koningin. (buckfast)
Zorg dat ze voldoende ruimte hebben.
Enne, zwermen doen ze als ze het druk hebben gehad en zich vervelen. Zorg dat ze werk hebben en houden.

Bijen en een lange zomervakanties gaat slecht. Het is een beetje plannen en ook rekening houden met dracht.
groet,

Peter

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door erikzhs » ma 04 okt 2010, 19:16

Is er nog iemand die mijn 2e vraag kan beantwoorden?
2. Ik lees overal: om de 9 dagen controle op doppen. Maar ik lees ook dat de voorzwerm afkomt op het moment dat de eerste dop gesloten is, dus 9 dagen nadat de dop belegd is. Is zon net belegde dop wel makkelijk te vinden? Is deze al helemaal uitgebouwd en herkenbaar als zwermcel? Of moet je alle speeldoppen bij de controles ook verwijderen?

Groeten,

Erik
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door Jeroenvt » ma 04 okt 2010, 21:35

Ik kijk in de zwermperiode elke week even, dan zit je op zeven dagen en voordat een dop gesloten is zit er al een flinke larf in. Zo'n dop is al verder uitgebouwd dan een speeldop, alhoewel ik speeldoppen uit voorzorg altijd even kapot druk. In juli doe ik dat niet meer (beetje methode als Ad Staals).
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door Bart de Coo » ma 04 okt 2010, 22:19

Is zo'n net belegde dop wel makkelijk te vinden? Is deze al helemaal uitgebouwd en herkenbaar als zwermcel?

Ja, zwermcellen zijn zeer gemakkelijk te herkennen. Dat ziet echt iedere knurft. Maak je totaal geen zorgen, a.u.b. Zwermcellen steken namelijk als een slap lulletje uit de raat naar buiten en bungelen omlaag, zeg maar. Excusez le mot. Zwermcellen zitten graag aan de randen van de raten en redcellen meer midden op de raten.

Bart

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door A.A. Staals » ma 04 okt 2010, 22:27

Bart de Coo schreef:Ja, zwermcellen zijn zeer gemakkelijk te herkennen.
Bart
Je zult nog wel 'ns van mening veranderen.

ad staals

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: vragen over zwermbeheersing

Bericht door petro » ma 04 okt 2010, 22:37

Sorry Bart,
Ik heb zelfs wel eens twee zermcellen in/aan de kastwand aangetroffen vlakbij het vlieggat!!!!!!!!!(Oude kast)
Buiten dat het een godswonder was dat ik ze vond was er één al uitgelopen.
Eigenlijk onnodig om te aan te geven dat ik toen een mooie zwerm kwijt was,aangezien ik 200 procent zeker was dat ik alles gebroken had.(doppen)
Ook op de raat heb ik in de beginjaren (en erna) nodige doppen gemist,soms liggen ze geheel ingebed in de was en zo goed als onherkenbaar.
Petro
Bart de Coo schreef:
Is zo'n net belegde dop wel makkelijk te vinden? Is deze al helemaal uitgebouwd en herkenbaar als zwermcel?

Ja, zwermcellen zijn zeer gemakkelijk te herkennen. Dat ziet echt iedere knurft. Maak je totaal geen zorgen, a.u.b. Zwermcellen steken namelijk als een slap lulletje uit de raat naar buiten en bungelen omlaag, zeg maar. Excusez le mot. Zwermcellen zitten graag aan de randen van de raten en redcellen meer midden op de raten.

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 130 gasten