gewalste of gegoten kunstraat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door Kroese » zo 30 jan 2011, 13:35

de vos roger schreef:Ja Bart zo'n watergekoeld wafelijzer kost 820€ , dus ook niet niks .
gr.
Mij lijkt, dat je het "Graze" apparaat hebt. (heb ik al meer dan 25 jaar in gebruik)
Ik zie op de foto dat je geen water in de bak hebt staan.
Ik heb een "Eheim aquqrium water pomp gebruikte, om water uit de regenton rond te pompen.
Deze water hoeveelheid is lang genoeg koud (vriest) om zeer goed te koelen. (het gaat lekker snel zo)
In de zomer is het leidingwater vaak al een beetje te warm. Het duurt dan wel langer met koelen.

Een duur, maar zeer goed apparaat. Verdeeld over 25 jaar gebruik, is het zeker wel waard.
Maar er zijn ook al veel goedkopere (van beton) gemaakte apparaten te bestellen bij een particulier die ze op bestelling (op maat) maakt met of zonder water koeling. Een collega imker is er zeer tevreden over.
Hier is al eerder over geschreven op dit forum.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door Dirk Blanken » zo 30 jan 2011, 16:25

Bart de Coo schreef:Heerlijke discussies dit.

Ik werd op een dag zo gestoord van brekende, gegoten, waswafels, dat ik die helemaal afzwoer en uitsluitend nog gewalste ging gebruiken. Ik wil de wafels namelijk makkelijk kunnen snijden en dat gaat met gewalste echt beter. Wat misschien wel een rol speelt, dat is dat ik mijn waswafels in de schuur bewaar. Ik verwerk ze nooit bij kamertemperatuur of het moet een mooie zomerdag zijn. Dan kan dat nadeel van brekende gegoten raat natuurlijk opeens verdwijnen.

Bart
Bart je hoeft gegoten kunstraat niet te snijden.
Span een rvs draadje op enige hoogte op een stuk multiplex en leg je kunstraat erop waar je wilt snijden.
Met de transformator maak je het draadje heet en het kunstraat zakt erdoor.
Sneller en nauwkeuriger dan snijden.
Dirk
dertiende

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door de vos roger » zo 30 jan 2011, 17:40

Dirk dat lijkt mij een goed idee, maar ik zie niet goed in hoe jij dan je waswafel van onder de draadjes uithaalt , niet zo gemakkelijk waarschijnlijk ?
Wij ondervonden ook dat je de gegoten waswafels onmiddellijk moest op maat snijden, als ze teveel afgekoeld waren hadden we bij het snijden brokken .
Met je draadje zou dat probleem ook opgelost kunnen zijn .
Kan je dit even toelichten ?
We zijn hier om bij te leren nietwaar . :D
gr.
roger

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door Bart de Coo » zo 30 jan 2011, 21:35

Goed idee, Dirk!

Ik zou gewoon zelf iets in elkaar frotten. Misschien kun je wel een raam maken met drie zijden. Aan de open zijde span je een draadje. Het geheel krijgt het aanzien van een figuurzaag. Aan de buitenkant van het raam sla je twee spijkertjes, die je ver laat uitsteken. Uiteraard zitten de uiteinden van het draadje op een of andere manier vast aan het spijkertje. Nu maak je de beide polen van de transformator vast aan de spijkertjes. Vervolgens druk je het warme draadje op de waswafel. Zoiets?

Bart

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door m.kolsters. » ma 31 jan 2011, 20:30

Dag Heren gieters of persers, wat een onzin willen jullie verkopen.
Zo als ik zie moeten jullie nog veel leren, van was gieten of persen.
Wat is was persen en wat is gieten en wat is walsen.
Alles zonder toevoeging, er wordt geen parafine toegevoegd aan bijen was.
De bijen dragen alles buiten wat hen niet aanstaat.
Walsen van raad, deze word koud tussen rollen door in model gewalst, deze is harder en ook breekbaar.
Gieten of persen, wordt op 80 graden vloeibaar op een mal gegoten ( maar dit wordt ook geperst) deze is zachter en minder breekbaar ook dit is was van de imker zelf.
Of het wordt zoals in grote bedrijven vloeibaar op een band naar de rollen getransporteerd en in model gerold en dan gesneden, deze is ook zacht maar er worden meer soorten was (andere landen) aan toegevoegd.

Voeg nooit parafine toe aan bijenwaswafels. :evil:
Tinus Kolsters

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door de vos roger » ma 31 jan 2011, 22:13

Alé alé Tinus nu ben je aan het zwanzen hé ! :D
Aan gewalste was wordt héél zeker een product toegevoegd omdat hij soepel zou zijn en blijven voor gebruik.
We hoorden hier al van koolzaadolie maar er zijn ook beslist andere zaken die gebruikt worden om de gewalste was soepel te houden .
Dat er in "grote" bedrijven zoals in Bijenhof te Bissegem allerhande buitenlandse was door elkaar gebruikt wordt dat is een feit , maar als deze was zuiver is en er geen andere zaken aan toegevoegd wordt dan zal hij even breekbaar zijn als onze eigen was bij koude temperaturen wees daar maar zeker van.
groetjes :wink:
roger

Gebruikersavatar
PJThomas
Berichten:59
Lid geworden op:di 03 aug 2010, 11:18
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door PJThomas » ma 31 jan 2011, 22:34

Wat snijden betreft: op een snijtafel met val-mes, te koop om papier te snijden, gaat het snijden
van gegoten kunstraat over het algemeen goed.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door jossmits » di 01 feb 2011, 11:43

Bij http://www.thomas-apiculture.com is een eenvoudig handgeval te koop (ongeveer 220 euro) Deze site is ook in het engels. Ik weet niet of ze ook in nederland leveren. Hun magazijn zit in de buurt van Orleans.

Jos

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door m.kolsters. » di 01 feb 2011, 13:07

Nee Roger zo werkt het niet, je mengt het niet met wat dan ook.
Ook kan je de nieuwe imkers niet op het verkeerde been zetten.
Je kan wel alleen zegelwas nemen dit is veel harder en breekt metteen.
Kom maar naar het bakhuis kijken en je kan zien hoe het moet, zonder toevoeging.
Ik kook de ouden wasramen zelf uit en ik kook deze met veel water tot het schoon is.
Dan ga ik het gieten en dan kan je de wafels op vouwen en weer vlakmaken zonder dat ze breken.
Zelf gegoten was van het bakhuis is goed Roger.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: gewalste of gegoten kunstraat

Bericht door Dirk C » di 01 feb 2011, 20:27

Roger, die koolzaadolie voegen wij toe aan de vloeibare was bij het maken van gegoten waswafels, geen gewalste.
Tinus, ik zie hier geen enkel bezwaar bij om dit te gebruiken. Heb ook al gemaakt zonder deze olie en de bijen maken er geen verschil uit dus zie ik niet in waarom we het onszelf niet wat gemakkelijker maken. Dus als ik beginners een raa(d)(t) :D kan geven, voeg sla-olie toe en maak het je zelf gemakkelijk. :dance:
De wafels lossen beter uit de vorm en blijven beter soepel (bij mij liggen deze in een niet verwarmde ruimte) zonder olie zijn deze dan kortbrekig.

groeten,
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten