Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:
Re: Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Bericht door Barbapapa » ma 30 mei 2011, 11:59

Bouna schreef:Als het even kan zou ik de jonge koningin in een nieuwe kast plaatsen en die op de oude plek neerzetten. Dan haal je de zwermdrift er meteen uit.
Het oude volk schuif je op of zet je een stuk verder weg.

Het feit dat er een zwerm vanaf is geslagen geeft al aan dat er meer dan 1 koningin in zit. Anders gaat het volk niet zwermen. Dus hang in het oude volk nog een raam met open broed waar de bijen dan nog eventueel een redcel op kunnen trekken, mocht ik het toch verkeerd hebben en er maar 1 koningin nu in het volk rondloopt.
Dat is een goed plan. Ik heb een gewoon volk er naast staan met een zuivere moer, daar haal ik wel broed uit. Ik hoop een aantal moeren er van te telen. Is nog niet gelukt.
AndreasH schreef:Hoe bevalt dat trouwens? Ik heb plannen om er volgend jaar ook mee te beginnen.
Afgezien van dit akkevietje, bevalt het mij prima.
Wat ik tot nu toe positief vind is de controle snelheid en het feit dat je werkt tussen verzorgingsbijen, dus de minder plezierige damens laat je het rust. Ik heb nu twee volken waarvan de moeren in de Renson kamers zitten. Bijde moeren zijn/waren van het type F16 :be5:

Wat mij niet bevalt, dat heeft grotendeels temaken met mijn onervarenheid, is het volgende:
Het akkevietje dat ik nu heb, resulteert in de afbouw van de Renson, erg jammer tijdens de Linde dracht.
Je moet er echt iedere week een keer in kijken, dat heeft met moerdoppen te maken en met de kans/risico dat de renson gevuld wordt met honing.
En dan hebben we de Darren nog, ik kop darrenraat om de varoa aanwezigheid te controleren. Mijn plan was, zodra een darrenraat schoon van varoa is, dan laat ik de volgende keer het onder de rooster uitlopen.

Groetjes.
Laatst gewijzigd door Barbapapa op ma 30 mei 2011, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Bericht door Barbapapa » ma 30 mei 2011, 12:08

A.A. Staals schreef:
AndreasH schreef:
Barbapapa schreef:
Btw, kan een jonge moer niet door het moerrooster?? Kan me zo voorstellen dat een maagdelijke moer nog wel d'r achterlijf niet zo heel erg veel dikker heeft... (just asking)
Een jonge moer kan niet door een koninginnenrooster, borststuk is de maat.

ad staals
Ik weet niet beter dan dat het borstestuk de maatvoering is, echter lees ik regelmatig dat een jonge moer er door kan glippen, heb ik nog niet mee gemaakt.

Groetjes

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Bericht door A.A. Staals » ma 30 mei 2011, 12:44

Barbapapa

Dat is geen goed plan. controleren op doppen en verder met rustlaten. Jonge koningin zwermt niet als ze de enige is.

ad staals

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Bericht door Barbapapa » ma 30 mei 2011, 13:14

A.A. Staals schreef:Jonge koningin zwermt niet als ze de enige is.
Natuurlijk kan ik gewoon het rooster verwijderen, doppen controleren en maar zien wat er gebeurd. Ik heb eigenlijk nog nooit een bruidszwerm gezien!? Vliegt het halve volk uit of is het niet te zien?

Groetjes

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Bericht door AndreasH » ma 30 mei 2011, 13:24

Niet het halve volk maar je kunt het wel degelijk zien aan de grote hoeveelheid stertselende bijen op de vliegplank.

Ik heb een bruidsvlucht 'n keer verward voor 'n zwerm. Vervolgens heel de kast nagekeken, geen doppen te vinden. Toen bedacht ik me dat een zwerm naar buiten gericht is en een bruidsvlucht naar 'binnen'. De koningin moet immers weer de kast in gedirigeerd worden. Stomme fout..
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Bericht door marcv » ma 30 mei 2011, 13:27

Bouna schreef:Het feit dat er een zwerm vanaf is geslagen geeft al aan dat er meer dan 1 koningin in zit.
Ik zou dan denken dat ze het ondertussen hebben uitgevochten? Zeker in de beperkte broedruimte?
Barbapapa schreef:Het akkevietje dat ik nu heb, resulteert in de afbouw van de Renson, erg jammer tijdens de Linde dracht.
Zou het nog veel uitmaken? Je krijgt een broedstop tot de nieuwe moer aan de leg is, dat is ook een soort broedbeperking. En dit jaar moet het opheffen van de broedbeperking misschien vervroegd worden aangezien alle dracht een 3-tal weken vroeger is?

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Bericht door Barbapapa » ma 30 mei 2011, 13:34

AndreasH schreef:Niet het halve volk maar je kunt het wel degelijk zien aan de grote hoeveelheid stertselende bijen op de vliegplank.
Ah dat is waar ook. Nou dan was het een dikken zwem wat ik zag. :think:
Dan vraag ik mij af, gezien de drie kasten bij elkaar staan, was de zwerm wolk wel van dat volk? Leuke puzzel :)

Ik krijg toch de neiging te doen van Ad voorstelde en daarmee de natuur zijn gang te laten gaan. Dan heb ik dat ook weer eens mee gemaakt.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Bericht door Barbapapa » ma 30 mei 2011, 13:36

marcv schreef:
Bouna schreef:Het feit dat er een zwerm vanaf is geslagen geeft al aan dat er meer dan 1 koningin in zit.
Ik zou dan denken dat ze het ondertussen hebben uitgevochten? Zeker in de beperkte broedruimte?
Barbapapa schreef:Het akkevietje dat ik nu heb, resulteert in de afbouw van de Renson, erg jammer tijdens de Linde dracht.
Zou het nog veel uitmaken? Je krijgt een broedstop tot de nieuwe moer aan de leg is, dat is ook een soort broedbeperking. En dit jaar moet het opheffen van de broedbeperking misschien vervroegd worden aangezien alle dracht een 3-tal weken vroeger is?
Ha Marc, tja het zou inderdaad niet zo veel meer uit maken, het geeft niet, volgend jaar beter en meer :)

Groetjes

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Bericht door AndreasH » ma 30 mei 2011, 13:43

Barbapapa schreef:
Ik krijg toch de neiging te doen van Ad voorstelde en daarmee de natuur zijn gang te laten gaan. Dan heb ik dat ook weer eens mee gemaakt.
De natuur z'n gang laten gaan is zeker wel zo leuk. En ook wel gezond volgens mij. :-D En zo'n zwerm is ook wel 'n genot om te zien hoor. Bouwen als gekken! :-D
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Advies gevraagd: tuter in Renson, geen eitjes, wat nu

Bericht door Berend » ma 30 mei 2011, 15:03

Barbapapa schreef:Ik krijg toch de neiging te doen van Ad voorstelde en daarmee de natuur zijn gang te laten gaan. Dan heb ik dat ook weer eens mee gemaakt.
Heb je nog nooit een eigen zwerm gehad?
Het eerste jaar dat ik begon zwermde al mijn kasten af! :oops:
Vanochtend was het ook weer raak (nu wist ik wel dat het ging gebeuren), het is zo fantastisch!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten