moer is zoek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: moer is zoek

Bericht door A.A. Staals » ma 11 jul 2011, 16:49

[quote="AndreasH Als de cellen mooi blinken dan hebben de thuisbijen de boel mooi gemaakt voor nieuwe eitjes. [quote]

Als na het poetsen de koningin verdwijnt, worden dan de cellen weer vies gemaakt?

ad staals

gerda
Berichten:29
Lid geworden op:zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door gerda » wo 20 jul 2011, 17:02

beste bijenvrienden,

Mijn probleem is ondertussen opgelost, bij nazicht van de onderste bak, waar normaal alleen stuifmeel moet zitten met een koninginnerooster erboven, zat het vol gesloten broed, de koningin is vervangen door een ander exemplaar of de oude is per ongeluk bij controle naar beneden verhuisd, we hebben ze nog niet gevonden, maar toch weer broed, een geruststelling toch, de bijen doen hun zin, het wordt een hele klus om haar te vinden voor de inwintering.
bedankt voor de hulp :hive: Weet iemand een goede methode om zo'n ongemerkte koningin te vinden , want anders kunnen we ze nog kwijtspelen ? :pray:

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door Schussboelie » wo 20 jul 2011, 19:04

Lijkt me stug dat het een nieuwe koningin is als je nu al gesloten broed hebt.
Dan zou de bevruchting wel zeer voorspoedig en snel verlopen zijn...

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door semar » do 21 jul 2011, 12:57

gerda schreef:bedankt voor de hulp :hive: Weet iemand een goede methode om zo'n ongemerkte koningin te vinden , want anders kunnen we ze nog kwijtspelen ? :pray:
gewoon iedere keer een oogje open houden, kijk ongefocust over de raamen, dan valt het gedrag en de manier van voortbewegen van de moer op (de bijen maken ruimte voor haar).Over de loop der jaren wordt je vanzelf steeds handiger in het vinden.
Maak je niet te druk je hóeft de moer ook niet iedere keer te zien broed in alle stadia is voldoende om te weten dat ze haar werk doet :wink:
Als je haar niet vind geeft niets! inwinteren en dan vind je haar in het voorjaar ( dan zijn er nog geen darren en veel minder bijen) dan zijn de moeren veel makke+lijker te vinden. meteen een dot nagellak op haar torax.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moer is zoek

Bericht door Dirk Blanken » za 23 jul 2011, 20:48

Inderdaad Gerda,

Ad slaat de spijker opz'n kop.
Er zit al een jonge koningin in maar dat kan ook een normale stillemoerswisseling zijn wat veel voorkomt vooral bij Buckfastbijen.
Ik heb gisteren een aantal raszuivere moeren in volken ingevoerd.
Ik zoek dan de oude moeren eerst op en zet ze in een kooitje tussen de ramen en ga dan naar het volgende volk en doe hetzelfde etc.
Als ik ze allemaal heb ga ik invoeren met de minste verstoring: kooitje uit en een zelfgemaakte lange kunstdop met de goed leggende raszuivere koningin op de zelfde plaats.
Maar toen ik de koningin van een van de volken doorzocht naar de koningin kwam ik een jonge koningin tegen en zocht door want de oude koningin kon er ook nog inzitten ja hoor ze was gewoon aan het leggen.
Als ik niet doorgezocht had had me dat een raszuivere koningin kunnen kosten.
Misschien ook niet.
Maar als je de oude er uithaalt en er loopt een jonge wisselkoningin in dan was het zeker misgegaan.
Dus gewoon wat geduld hebben totdat de jonge koningin gepaard heeft, slecht weer daarvoor op het ogenblik.
Dan duurt het nog een paar dagen voordat de koningin aan de leg is.
Bij onzekerheid is het goed om een raam met eitjes en jonge larfjes in te zetten, geen doppen dan loopt er een jonge koningin in en moet je afwachten.
Bij Buckfast wacht de koningin vaak niet tot het broed uitgelopen is en gaat gewoon leggen.
Bij de zwarte bij wachte de koningin wel vaak totdat het broed uitgelopen was.
Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten