bijenkasten keuze

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:
Re: bijenkasten keuze

Bericht door willem » do 10 nov 2011, 22:20

Santtu Pikkarainen schreef: Op 35 mm zou je minder last van varroa moeten hebben.
Bijna de hele wereld imkerd met een raatafstand van 35mm (hartafstand), daar trekt de varroamijt zich niets van aan en vermenigdvuldigd zich lustig voort.
Geen goed argument.
Groeten, Willem :violin:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 11 nov 2011, 08:02

Paul67 schreef:En dan nog dit:
Nog iets om in je keuze mee te nemen: wil je de ramen op 35 mm (natuurlijke bijenruimte) of 38,5 mm, wat de door ons bedachte ruimte is. Op 35 mm zou je minder last van varroa moeten hebben. Vooral bij kunststofkasten kan je niet altijd de afstand aanpassen. Een spaarkast op 11 ramen is 35 mm, op 10 ramen 38,5.
Vraag 1)Is dit de ruimte tussen de ramen?
2)35 mm = minder last van varroa 38,5 = ??
Dat is de "hart-op-hart" afstand tussen de ramen. Het zal je niet van varroa afhelpen, maar het schijnt een paar procent te schelen. Dat komt omdat de bijen dan de warmte van het broednest beter vast kunnen houden. Bij 35mm zijn 2 lagen bijen nodig (1 op beide ramen) en bij 38,5 mm is een laag bijen extra nodig om het geheel warm te houden. Aangezien alle beetjes helpen.... In de natuur bouwen bijen ook op 35mm. 38,5 mm is echter handiger omdat je dan wat meer ruimte hebt om de raampjes te hanteren. Ik heb zelf mijn spaarkasten op 11 ramen gezet (dan kom je op 35mm), waarbij is 10 ramen voor de bijen heb en 1 sluitblok. Het voordeel is dan dat je eerst het sluitblok eruit haalt en dan meer ruimte hebt om door de ramen met bijen te "bladeren".

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 11 nov 2011, 08:06

willem schreef:
Santtu Pikkarainen schreef: Op 35 mm zou je minder last van varroa moeten hebben.
Bijna de hele wereld imkerd met een raatafstand van 35mm (hartafstand), daar trekt de varroamijt zich niets van aan en vermenigdvuldigd zich lustig voort.
Geen goed argument.
Da's nieuw voor mij! Als standaard voor een spaarkast wordt toch 10-raams gebruikt, dan zit je op 38,5mm. De kunststofkasten hebben vaak gegoten afstandshouders: 10 voor een spaarkast.
Zoek maar eens op internet, het scheelt, naar men zegt, een paar procent in de varroa door de hogere temperatuur in het broednest en daardoor iets snellere ontwikkeling van het broed. Uiteraard heb ik geen enkel bewijs dat het ook echt zo is, maar dat geldt met alles: hoe effectief is het uitsnijden van darrenraat? Valt ook moeilijk te bewijzen.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door Albert Stoter » vr 11 nov 2011, 10:20

Paul67 schreef: 1)Ik heb ergens gelezen dat een spaarkast enkelwandig is en een simplex dubbelwandig.
Wat is daar het nut of voordeel/nadeel aan?
2)Wat is warm en koud broed? Is het ene beter dan het andere?
Paul67 schreef: Vraag 1)Is dit de ruimte tussen de ramen?
Hallo Paul,
Ik vermoed dat je Imkerpedia (zie de knoppen bovenaan deze pagina) nog niet hebt ontdekt:
Voor- en nadelen van diverse kastmaterialen: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... emateriaal
warm- versus koudbouw: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... f_koudbouw
35 mm versus 38,5 mm: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Raatafstand
Toelichting op allerlei bijenkasten: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ehuizingen

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door Luuk » di 15 nov 2011, 11:17

Ik heb een aantal tweedehands dubbelzijdige simplex kasten gekocht toen ik begon. Ik vond het vreselijk onpraktisch om er mee te werken. Ze gingen altijd klemmen in het heetst van de strijd. En als de bijen stekerig zijn is dat het laatste waar je behoefte aan hebt. Want ze worden nog veel bozer als je de kasten met geweld los moet maken.

Spaarkast werkt prima en is makkelijk te maken vind ik. Heb nog niets anders geprobeerd.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: bijenkasten keuze

Bericht door semar » di 15 nov 2011, 13:03

Santtu Pikkarainen schreef:
Paul67 schreef:En dan nog dit:
Nog iets om in je keuze mee te nemen: wil je de ramen op 35 mm (natuurlijke bijenruimte) of 38,5 mm, wat de door ons bedachte ruimte is. Op 35 mm zou je minder last van varroa moeten hebben. Vooral bij kunststofkasten kan je niet altijd de afstand aanpassen. Een spaarkast op 11 ramen is 35 mm, op 10 ramen 38,5.
Vraag 1)Is dit de ruimte tussen de ramen?
2)35 mm = minder last van varroa 38,5 = ??
de ´natuurlijke raatafstand staat niet vast zoals zoveel met de bijen, in een korft zul je beide afstanden aantreffen, bij35 mm. zullen de bijen tegenover het darrebroed de ramen niet voor broed gebruiken omdat de afstand (het bolle darredeksel) gewoon te klein is de cellen ertegenover worden door de bijen dan iets ingekort.

Zelf heb ik voor dadant- us gekozen.
ik ben met simplex begongen, overgestapt op spaarkasten.
en nadat ik voor de buckfastbij heb gekozen (15 jaar terug) bleek dat de dadant in mijn optiek de meest praktische keuze was voor die bij.

de dubbele wand bij de simplex is een oude denkfout van weleer geweest omdat met dacht dat de extra spouwwand het warmer zou houden in de bijenkast. werken kan ¨prima met de simplex maar ze is duurder en lastiger doodat je dubbele randen hebt, die dubbele wanden zorgen trouwens wel dat je bijna geen lekkede kasten hebt als je ermee reist.
spaarkast is een latere introductie, lichter , minder onderdelen, een goede/goedkopere kast om mee te reizen. meest populait in holland bijenland anno nu.

mijn uiteindelijke keuze voor dadant-us, geeft mij het al eerdere voordeel van veel minder raten te manupuleren en vooral geen wolkenkrabbers met veel honingbakken boven je macht tillen, (het gewichtnadeel van de ramen kun je opheffen door het raam op een punt neer tezetten en te laten roteren bij inspecktie).
een ander niet ondbelangrijk voordeel (met het klimmen der leeftijd) is dat ik deze kasten in de zomer (als ik er veel vaker in bezig ben) in warmbouw heb en´s winters in koudbouw.
simpel de bak 90° roteren, raten zijn dan (in warmbouw)veel makelijker te inspecteren omdat je lijf niet gedraaid hoeft te tillen.
Je kastkeuze is een personlijke voorkeur afgepast aan je omgeving, de bij en de drachtomstandigheden waarin je je bijenhoud, je bedrijfswijze etc volgens mij hebben de bijen geen voorkeur.
Die zijn ook happy in een kartonen doos die op een droge plek staat.

Troots je met de gedachte dat verschillende imkers die lang bijen hebben een een kastwissel hebben ondergaan in hun ´cariëre´.
de straatbij van 1975 lijkt (behalve in kleur en wisselvalig temparament) in weinig meer op de bijen die ik nu om me heen zie.



Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten