Koud weer... Toedekken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Koud weer... Toedekken?

Bericht door Jaap v.Popering » di 07 feb 2012, 15:28

Marco en Ingrid schreef:Hoi,

Ik controleer ook niet door het volk te openen.
Ik laat ze gewoon controleren zonder verstoring :oops:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koud weer... Toedekken?

Bericht door Oude Essink » di 07 feb 2012, 18:19

Hoi Jaap,
Een bijzondere foto van die schuwe Specht: Klasse!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Koud weer... Toedekken?

Bericht door alfa vulgaris » di 07 feb 2012, 19:43

Imker MIJM schreef:Sorry, maar als beginnend imker, een vraag, is er een verband tussen water in de kast en aanwezig broed?
Alfa is ook beginnend (1 jr 8 mnd) imker heeft wat meer ervaring met water.

't verband tussen broed en water in de kast sit su denk ik:

Broedtemperatuur is 15 graden hoger dan wintertrostemperatuur dus als de bijen de troskern op dezelfde relatieve vochtigheid houden zal eerder het varzadiginspunt in de kast worden bereikt en zal er bij de zelfde wandtemperatuur meer water tegen de kastwand condenseren lijkt mij.

Tevens is er nog een effect omdat als er open broed is er in een normale situatie veel meer verdampend oppervlak aanwezig zal zijn dan in een broedloze wintertros in de kast en zal er dus mijns inziens meer water uit het nest verdampen dus meer condenseren lijkt mij.

Misschien is er een ervaren imker die hier anders over denkt?

for science,
Alfa

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koud weer... Toedekken?

Bericht door Oude Essink » wo 08 feb 2012, 11:01

Ik voor mij denk er iets anders over: de broedtemperatuur is 35o ; als de omgevingstemparatuur de bijen noodzaakt de "balvorm" aan te nemen, zullen zij dit doen rondom de suikeropslag; temperatuur in centrum bal is normaal plm. 15o. Het broed, dat buiten de bal komt, zal verkleumen; de larven vind je naderhand als verharde poppen op de bodem terug. Het broed binnen de bal zullen zij wellicht proberen op 35o te houden; als de koude buiten evenwel te lang aanhoudt, zal de bal de suiker volgen ( diagonaal naar boven/achter) en komt meer broed in de koudezone terecht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koud weer... Toedekken?

Bericht door Oude Essink » wo 08 feb 2012, 12:34

Ik kreeg zojuist een pers bericht binnen van de organistor van de Apisticus-Tag die komende weeken in Münster plaatsvindt. Ik laat het even in het Duits staan. Als er behoefte is aan een vertaling hoor ik het wel.:
Harter Winter macht Imkern Sorgen
Die frostigen Temperaturen der vergangenen Woche sehen die Imker derzeit mit Sorgen, so die Landwirtschaftskammer Nordrhein-Westfalen. Ein normaler Winter macht den Bienen nichts aus, auch wenn es kalt ist Die Bienenvölker ziehen sich im Stock eng in einer Traube zusammen und ernähren sich von ihrem Honig. Im Inneren der Wintertraube herrschen immer wohlig warme Zimmertemperaturen. Grund für die Sorgen der Imker in diesem Winter ist das milde Wetter zum Jahreswechsel, das die Völker zum Brüten animiert hat. Ist Brut zu versorgen, muss die Temperatur im Volk auf 35 Grad gehalten werden, was erheblich mehr Energie kostet und das Absterben der Völker bedeuten kann, wenn die Bienen nicht genug Honig als Energiereserve haben.

Bisher gehen die Bienenexperten davon aus, dass in diesem Jahr die Auswinterungsverluste deutlich höher als in den vergangenen Jahren ausfallen werden. Genaue Daten werden allerdings erst im März vorliegen. Die Varroa-Milbe, ein Parasit, der sich in der Bienenbrut vermehrt und die schlüpfende Biene schwächt, ist neben der frostigen Witterung der Hauptverursacher für den Tod der Bienen im Wnter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Koud weer... Toedekken?

Bericht door semar » wo 08 feb 2012, 16:56

Oude Essink schreef: Het broed binnen de bal zullen zij wellicht proberen op 35o te houden; als de koude buiten evenwel te lang aanhoudt, zal de bal de suiker volgen ( diagonaal naar boven/achter) en komt meer broed in de koudezone terecht.

Afbeelding
mijn ervaring is dat de bijen in dat geval op het broed blijven zitten en daar verhongeren op 8-10cm afstand van hun voorraad.
maar dit is mischien bij dadant kasten en kleine volkjes eerder het geval dan in een spaarkast??

wie het weet mag het zeggen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Koud weer... Toedekken?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 08 feb 2012, 19:22

semar schreef:
mijn ervaring is dat de bijen in dat geval op het broed blijven zitten en daar verhongeren op 8-10cm afstand van hun voorraad.
)
Zulke volken zullen er zeer zeker tussen zitten , Maar ik hoop dat de meeste volken naar Hennie geluisterd zullen hebben :dance:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten