Ongebruikelijke oogst

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten:148
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:
Re: Ongebruikelijke oogst

Bericht door O Peatey » ma 16 apr 2012, 10:55

Dit 'draadje' kan i.p.v. naar de receptenrubriek ook naar die van Apitherapie.
Ik volg de cursus bij de werledberoemde Roemeense arts Dr. Stefan Stangaciu, met wie ik ook regelmatig correspondeer over mijn vrouw die MS-patiente was. Nieuw onderzoek heeft nl. uitgewezen dat ze de Ziekte van Lyme heeft en geen MS. Ik behandel haar met bijensteken, die een positief resultaat hebben.

Darren worden in Oost-Europa ook gebruikt om medicijnen te maken. Apilarnil is hier een goed voorbeeld van.
Hieronder een uitleg daarvan:

"Apilarnil" is another very important natural product obtained from the bee colony.

The discoverer was a very famous Romanian beekeeper, Mr. Nicolae Iliesiu.

The word "Apilarnil" comes from:

• API = the bee's Latin name
• LAR = larvae
• N = the first letter from the inventor's first name (Nicolae)
• IL = the first two letters from the inventor's family (last) name (ILIESIU).

This product is an extract of the whole content of 7 day old drone larvae comb cells.

These comb cells contains:

• Drone larvae (6-7 days old);
• Specific nutrients for these larvae (larval food, honey, bee bread);
• Traces of propolis etc.

From this "composition" we can conclude that apilarnil can be referred to as the "male" side of royal jelly.

How can apilarnil be obtained?

Apilarnil is obtained by extracting all the above "items" from the special drone larvae comb cells followed by:

• Trituration (crushing, grinding)
• Homogenisation
• Filtration
• Lyophilisation

Only after the above mentioned processing can apilarnil be stored and/or used properly.

History of Apilarnil

Over 30 years ago, being at his parents' home, in a small Romanian village, Mr. Iliesiu heard an almost incredible story from his beekeeper neighbour. What was it all about?

This neighbour had raised ducks for many years having acquired considerable experience and using very good techniques. However, he had observed in that spring that his new small ducks were growing much faster than those raised in previous years. He was puzzling over the reason for this, and finally it occurred to him that the only difference was that in that year, he had fed the small ducks with drone larvae from his bee colonies..
This story would have been probably forgotten if it had not been witnessed by another person.
Fortunately, he understood immediately that this was a remarkable discovery!

He thought, based on simple but compelling logic: " that if the ducks have grown so quickly, maybe the same thing will happen if I feed other animals with drone larvae, and then why not human beings!"

So, Mr. Iliesiu started what was to become the most important phase of his life: to study, prove and use everything related to the drone larvae extract. He succeeded in getting the support of an incredible number of people for that time: first the political leaders, than most of the Romanian beekeepers who were disciplined members of the Romanian Beekeeping Association.

After he obtained a steady supply of "apilarnil" he started, with the assistance of an "army" of researchers, medical doctors, biochemists, pharmacists etc., to study its:

• Characteristics
• Composition
• Pharmacological properties
• Indications
• General uses
• Counter-indications
• Posology (administration)
• Preparations and Products etc., etc.

Based on the above studies, together with many researchers he has registered over 25 inventions.

His products have been sold not only in Romania, but also in other countries.

Mr. Iliesiu has also presented his findings at many of the Apimondia Congresses.

The main results of his findings will be discussed later, in detail, in our course.

It is important to keep in mind that apilarnil is:

• a complex extract having drone larvae as its main constituent
• an excellent food for all living beings, including humans
• very rich in male-like hormones

One other extremely important benefit is that apilarnil production can also be one of the alternative solutions in diminishing the varroa mite populations by using the drone combs to capture the mites and thus remove them from the hive…

In other words, as a Romanian proverb says, "with one shot one can get two rabbits"…

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Ongebruikelijke oogst

Bericht door Bart de Coo » ma 16 apr 2012, 20:18

Ongelooflijk. Echt ongelooflijk. Ik geloof niet wat ik lees. Ik dacht dat ik een beetje zat te dollen en te geinen, maar mijn maffe idee is allang uitgevoerd. Meneer ibelebibioe of zoiets is duidelijk veel brutaler dan ik. Ik hoop dat je in de gaten hebt dat het bovenstaande verhaal een erg doorzichtig verkooppraatje is, dat helemaal vol staat met clichés en andere voltreffers uit het genre.

Groet,

Bart de Coo

r0bpl0mp
Berichten:75
Lid geworden op:ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ongebruikelijke oogst

Bericht door r0bpl0mp » ma 16 apr 2012, 21:18

Pèlas tawon

In het boekje Bijenteelt samengesteld door Soeparma Satiadiredja, adjunct-Tuinbouwconsulent te Koetowinangoen (Residentie Bagelen) 1932 lees ik het volgende

Afbeelding

Helaas heb ik geen koekoesan maar het is wel makkelijker dan de larven met een pincet eruit pulken.

Eet smakelijk
Rob

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Ongebruikelijke oogst

Bericht door semar » di 17 apr 2012, 11:32

mijn oude indische moeder heeft me nooit iets over dit recept gezegt!

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Ongebruikelijke oogst

Bericht door Bart de Coo » di 17 apr 2012, 20:32

Weer wat geleerd Rob. Ik heb in het verleden vaak darrenraat staan smelten door die in een kaasdoek te leggen boven een grote wasketel met kokend water. Dan hield ik een flinke hoeveelheid gekookte larven over. Ik heb er vaak bovengehangen met mijn kop, terwijl ik dacht, dat moet je toch gewoon kunnen opeten? Toch kreeg ik niet zo'n trek. het zal mijn opvoeding zijn. Dan gooide ik de hele bende maar in de groene bak, mijn eega tot waanzin drijvend. Die had het liefst gezien dat ik alles in de IJssel kieperde.

Wat ik maar zeggen wil, het recept uit dat boek van jou is perfect uitvoerbaar. Ik zie mezelf al staan met een eetlepel, gravend in een heuvel gekookte larven. Mondje open! Brrrr.

Overigens, ik heb een nieuw onderwerp geopend in de receptenrubriek over Het insectenkookboek.

Groet,

Bart

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Ongebruikelijke oogst

Bericht door jomme » di 17 apr 2012, 20:58

Weet niet of het lekker is maar ik zal dit uittesten.
Fay, hoe lang lat je ze bakken? Ze zien er nogal bleekjes uit op de boterham, laat je ze niet een beetje bruin worden?

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: Ongebruikelijke oogst

Bericht door hermani » di 17 apr 2012, 21:45

Beste imkervrienden ,
Ik lees met aandacht en wat ongeloof (terecht of onterecht ) deze rubriek maar met respect voor elk zijn smaak opteer ik toch voor een goede malse steak met pepersaus...frietjes en een goed glas wijn.
m.v.g.
Herman(i) :lol:

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Ongebruikelijke oogst

Bericht door jomme » di 17 apr 2012, 21:51

Dat is ook maar een lap dode koe hoor :D

hermani
Berichten:77
Lid geworden op:do 19 mei 2011, 21:57
Contacteer:

Re: Ongebruikelijke oogst

Bericht door hermani » di 17 apr 2012, 22:04

Daarin heb je wel gelijk Jomme..
m.v.g.
Herman(i)

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Ongebruikelijke oogst

Bericht door Fay » wo 18 apr 2012, 19:44

Nou die veldgarnalen zijn dus toch niet zo ongebruikelijk als ik dacht!

Jomme, volgende keer zou ik liefst de darren wat ouder hebben om te eten. Ik denk dat je dan een wat lekkerder korstje kan krijgen. Maar aan de andere kant denk ik ook weer, nu hebben de bijtjes dit broed minder lang warm hoeven houden. (misschien niet echt veel moeite want nu zijn ze nieuwe darren aan het kweken)

In dat andere topic waarvan iemand de link postte las ik iets over pureren en bakken als roerei. Dat lijkt me ook heel goed te doen. En makkelijker voor gevoelige types (zoals ikzelf). Van de darren die kapot waren gegaan stolde het sap ook echt als ei in de pan.

Dat het gezond is geloof ik graag. Kippen ei is volgens mij ook gezond, net zoals wel meer eiwit bronnen. Als niemand kippen eieren zou eten zou je ook kunnen zeggen dat het zo'n weldadig effect heeft op de algemene gezondheid.
En zoals ik al zei, mijn katten waren er ook verzot op, en die weten ook wel wat goed voor ze is :D

Er komt nog een lichting darren aan. Ik hoop dat die iets ouder zijn als ik ze eruit haal. Dan volgt er een nieuw experiment.

De darren die over waren wilde ik aan de koolmezen voeren die hier een nest hebben. Ze hebben alleen totaal geen interesse om ze uit de raat te komen halen :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 97 gasten