extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

pborghaerts
Berichten:22
Lid geworden op:wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:
Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door pborghaerts » vr 20 jul 2012, 09:44

Begrijp ik het goed Lennard dat dat toevoegen van bijen dus ook nog na een aantal weken kan?
En waar s het natmaken precies voor?
Er werd ook geschreven over een natte krant, wat is dat precies??

Bij voorbaat dank,

Paul

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door LWPisa » vr 20 jul 2012, 09:57

Je kan een volkje na een aantal weken versterken met bijen van een ander volk (liefst van verder weg dan vliegen ze niet terug). Met "kleine porties" dan worden eventueel aggressieve werksters verdund door de ontvangende bijen en veranderd er niet te veel aan de oorspronkelijke volksopbouw.

Het nat maken zorgt ervoor dat vooral de oudere werksters meer bezig zijn met opdrogen en wegkruipen dan met conflicten zoeken met de bijen van het ontvangende volk. Ze zijn te gestressed om te knokken en worden makkelijker geaccepteerd door de ontvangende werksters.

Natte krant methode zegt me niks. Vorm van verenigen met een krant tussen de bakken die nat is?

Lennard

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door Nicolas Jacob » vr 20 jul 2012, 10:26

pborghaerts schreef:Begrijp ik het goed Lennard dat dat toevoegen van bijen dus ook nog na een aantal weken kan?
En waar s het natmaken precies voor?
Er werd ook geschreven over een natte krant, wat is dat precies??

Bij voorbaat dank,

Paul

Maar ja, je kan doorheen het hele seizoen je volken versterken met het afkloppen van bijen
En die kranten methode heb ik toch uitgelegd in mijn vorig bericht
Maar je kan ze perfect direct verenigen als ze nat genoeg zijn en je over veel heel jonge bijen beschikt, dus bijen afgeschut van een volk met veel gesloten broed

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: extra werksters aan volkje toevoegen?

Bericht door Albert Stoter » ma 23 jul 2012, 14:33

pborghaerts schreef:Ik heb dus jonge bijen in een nieuw kastje gebracht en er een nieuwe koningin aan toegevoegd.
Dat is dus niet een veger begrijp ik. Heeft de methode die ik heb gevolgd wel een naam?Paul
Nicolas Jacob schreef:Jij hebt een kunstzwem gemaakt :D
Kunstzwerm is natuurlijk wel een heel algemene naam, want ook een veger, een vlieger, etc. zijn kunstzwermen.

Als je echt alleen jonge bijen (zonder broed) in een kastje hebt gedaan met een nieuwe koningin dan heb je een schudzwerm gemaakt. Zie ook het filmpje onderaan http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Schudzwerm

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door Ewout » ma 23 jul 2012, 14:45

In Vlaanderen worden die namen kennelijk anders gebruikt, zie ook http://bijenhouden.nl/phpbb/viewtopic.p ... 48#p149748

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door Albert Stoter » ma 23 jul 2012, 14:57

Ewout schreef:In Vlaanderen worden die namen kennelijk anders gebruikt, zie ook http://bijenhouden.nl/phpbb/viewtopic.p ... 48#p149748
Dat denk ik toch niet. Zie bijvoorbeeld http://www.konvib.eu/artikels/imkertech ... egers.html

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door Ewout » ma 23 jul 2012, 15:16

zeeeer plaatselijk dan wellicht :whistle:

pborghaerts
Berichten:22
Lid geworden op:wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door pborghaerts » ma 23 jul 2012, 19:54

Beste Lennard,
De uitleg die je gaf, hoe vriendelijk ook, liet meer vragen achter dan duidelijkheid, vandaar dat ik er nogmaals naar vroeg.
Krantje bovenop wat? Wat is een rompje suikerraam? opnieuw jonge bijen afkloppen? hoedan? meteen in de kast?, of eerst laten afvliegen en hoe kunnen ze bovenop de krant zonder ze te pletten. Hoe komen ze in de kast? Hoe dik is de krant?
Zie je...niet erg duidelijk voor een beginner.

[quote]GEEN broedramen overhangen, maar zoals je zelf zegt extra bijen afkloppen je gaat als volgt te werk: krantje bovenop gaatjes prikken, rompje met suikerraam erop en opnieuw jonge bijen afkloppen. (eigenlijk doe ik de jonge bijen direct bij het volk, al 8x gedaan zonder problemen )
je hebt je volkje waarschijnlijk geen 3 dagen opgesloten? er zullen toch nog veel vliegbijen bij gezeten hebben.Nicolas Jacob

pborghaerts
Berichten:22
Lid geworden op:wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door pborghaerts » ma 23 jul 2012, 19:56

excuses, bericht moest aan Nicolas zijn? moet nog wel wennen merk ik. Sory en bedankt voor de reacties zover
Paul

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: extra werksters aan kunstzwerm toevoegen?

Bericht door Dirk Blanken » ma 23 jul 2012, 20:19

Het is bijna augustus.
Dan moet het volk winterbijen maken, die niets doen dan eten en rondhangen.
Een volkje van drie ramen bijen met twee á drie ramen met broed kan snel groeien.
Toch is het beter ze te versterken.
Het tijdstip waarop ik dat doe is als ze bijna 6 ramen bijen bezitten dus het eerste broed is uitgelopen.
Ik maak op grote volken waar al enige tijd een tweede BHK opstaat en die dan meestal uitgebouwd is met een rand honing van deze bak een aflegger.
Dat wil zeggen 4 broed (afgeslagen i.v.m. de darren) en voldoende voer.
Na een paar dagen zit er in deze bak zo'n 6 ramen bijen(jonge bijen).
Ik zet de 6 ramer in een gewone bak en de volgende dag zet ik zonder meer de aflegger erboven op.
Ze zitten dan eerst wat ruim maar als je het broed boven elkaar zet is dat geen probleem
Eind augustus zittten de twee bakken vol en kan er gevoerd worden.
Ik zorg dat ze minstens 8 kg voer ongeveer 4 ramen en voldoende stuifmeel hebben.
De grote volken kunnen dit makkelijk aan en er komen weer wat jonge raten in.
Wat ik wel doe want met dit mooie weer zijn veel jonge bijen ook ingevlogen, ik verplaats de kast tenminste 1 km.
Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten