Twee moeren in een volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 15 apr 2013, 22:31

rostohar schreef:Als ze ook nog eens geen feromonen afgeeft wordt ze niet eens herkent als koningin.
Ze leek wel zo herkend te worden, ik had haar even in een knijpertje gevangen en op de ramen gelegd, toen zaten er al snel bijen bij haar in de knijper.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 17 apr 2013, 14:46

De vleugelloze moer is gevangen. Er zat wel wat darrenbroed in het volk en ook normaal broed, dus ik vermoed dat de dames gezusterlijk samen aan de leg waren. Ook de gemerkte moer heb ik zien lopen (op het raampje naast de vleugelloze), op een raam met broed. De komende weken goed in de gaten houden, maar dit lijkt op een grapje van moeder natuur. Ik vermoed dat beide dames de gehele winter samen in de kast hebben gezeten.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 17 apr 2013, 15:03

Ik heb het eenmaal meegemaakt op het Carnica teeltstation op Schier (in mijn eerste imkerjaar). Het is een zeldzaam fenomeen en ik heb het idee dat het praktisch nooit voorkotm bij bastaard bijen maar juist bij teeltmoeren (ik heb dar al eens over geschreven). Hennie Kroese heeft in het verleden hier ook al eens een filmpje over gemaakt bij een van zijn volken die twee moeren had (zover ik me kan herrinneren).

gr.
JP

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 17 apr 2013, 15:25

Vooral leuke dingen voor beginners... mijn mentor die al een jaar of 30 (of nog langer...) imkert had er nog nooit van gehoord en ik heb het in mijn 3e jaar. Zo leer je snel..

Egbert
Berichten:140
Lid geworden op:do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds:2010
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Rijssen
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Egbert » wo 17 apr 2013, 16:50

Zelf ken ik het fenomeen (nog) niet, maar wat ik ervan heb begrepen komt dit in principe alleen voor bij vriendelijke bijen. Tijdens een stille moerwisseling (volgens mij wordt dit ook bijna alleen maar voor bij zachtaardige bijen) kan het voorkomen dat de oude moer niet wordt afgestoten. Hierdoor is het zelfs mogelijk dat er in 1 kast 2 plekken met broed kan voorkomen, van allebei de moeren 1.

Bijzonder is het in ieder geval wel, of het praktisch is, bevalt te bediscusieren.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 17 apr 2013, 17:53

Bijzonder is het in ieder geval wel, of het praktisch is, bevalt te bediscusieren.
Tja het heeft niet veel met praktiscg te maken. Het is een speling. That's all...

Je kunt ook twee K kunstmatig op een kast houden met een rooster ertussen (staat in het boek van Schotman). Hier wil ooit nog wel eens mee experimenteren.

gr
JP

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 17 apr 2013, 19:56

Als beiden vleugels hadden gehad, had ik het wel gesplitst willen proberen. Ik heb goede hoop dat het nu wel goed komt

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door Cor Van Pelt » za 20 apr 2013, 07:37

Jelte Pieter,

Er wordt in Amerikaanse bladen wel geschreven over imkeren met 2 moeren. Twee broedkamers,een moer rooster, weer twee kamers en dan honing bakken. Men zegt dat dit bijna 2 maal zoeveel honing KAN opbrengen. Wordt zoiets wel eens in Nederland gedaan?

Ik wil dat dit jaar ook proberen,maar dan iets anders.
Twee kasten tegen elkaar.moer rooster in het midden over die kasten en dan daarop honing bakken.
De helft van bijde bodem bakken blijft dan open,maar daar maak ik een halve dekplank op.
Ik heb dit ook ergens gelezen.

Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door HeHo » za 20 apr 2013, 07:43

Is dit niet het tegenovergestelde van broedbeperking. :think:
broedbeperking is ook voor meer honingopbrengst ( minder verzorgen van broed, dus bijen leven langer )

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Twee moeren in een volk

Bericht door petro » za 20 apr 2013, 08:15

Nope, dit gaat over twee volken en twee honingkamers.Maar dan met elkaar verbonden,zodat de volken mengen maar de moeren niet.
Petro
HeHo schreef:Is dit niet het tegenovergestelde van broedbeperking. :think:
broedbeperking is ook voor meer honingopbrengst ( minder verzorgen van broed, dus bijen leven langer )

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 81 gasten