één koninginnedop

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:
Re: één koninginnedop

Bericht door Eddy Geurtsen » za 10 aug 2013, 20:20

Het is gebruikelijk om het voer in de kast aan te bieden, daarvoor bestaan handige voerbakjes die je op het gat in de dekplank zet. Als je dan een "spoortje" legt van de suikeroplossing naar het volk onder de dekplank, zul je zien dat er wel degelijk interesse is voor het voer.
Voeren buiten de kast trekt inderdaad wespen aan, bij meerdere volken krijg je dan ook te maken met roverij.

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door gijsmondria » ma 12 aug 2013, 11:53

Voer nu bij één kast aangeboden via de jampot methode. en er word flink genomen.
Voor de tweede kast is de honingkamer nog in productie, dus voer nu met een parkieten waterbakje door de vliegopening. Gaat ook goed. Wel de rest van de vliegopening beperkt, dit om roof van andere insecten te voorkomen. Wel erg snel leeg.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door Ewout » ma 12 aug 2013, 12:36

Als de honingkamer nog in productie is, dan moet je niet gaan voeren. Of je dan met een parkieten voerbakje voert of met een voerbak bovenop of een jampot, dat maakt geen verschil - je krijgt dan suiker door je honing. Voor eigen gebruik zou dat kunnen, maar eigenlijk is het in alle gevallen zonde! Als de honingkamer nog 'in productie' is, neem ik aan dat er dus nog veel nectar binnenkomt (balsemien, heide?) en in dat geval is voeren niet nodig.

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door gijsmondria » ma 12 aug 2013, 13:13

Met de productie van de honingkamer bedoel ik dat wij de kasten zelf maken in onze houtwerkplaats. Dus deze is nog niet klaar.

Afbeelding

Afbeelding

gijsmondria
Berichten:41
Lid geworden op:vr 17 mei 2013, 10:17
Imker sinds:2013
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Enschede
Contacteer:

Re: één koninginnedop

Bericht door gijsmondria » di 28 jan 2014, 21:09

Helaas is het probleemvolkje overleden. Al een tijdje in de gaten gehouden. Steeds veel dode bijen onder de vliegplank. Gisteren lekker zonnetje op de kast, dus even gekeken. Alles dood. Nog veel voedel aanwezig, maar geen broed, helemaal niets. Wel vond ik weer twee moerdoppen nu uitgelopen. Dus ik heb toch het vermoeden dat de moer niet deugde en er geen tijd meer was om te herstellen. Voerramen bijgehangen bij het overgebleven volkje die lekker op tros zitten. In het voorjaar maar weer verder kijken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 166 gasten