Residuen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » wo 18 dec 2013, 21:53

Weer niet goed gelezen :oops:

Cs 134 wordt wel degelijk door het RIVM bemeterd in honing alleen deze overschrijd niet de meetdrempel van 10 Bq/kg.

Lees zelf de geruststellende woorden van het RIVM over de situatie in 2011:

http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/610891004.pdf

Blz 80 resultaten honing e.a. voedingsmiddelen.

Let goed op! bij slechts 8 van 91 monsters werd er een activiteit van meer dan 10 Becquerel Cesium 134 of 137 per kilogram gemeten.
Geheid dat het allemaal heidehoning was.

Dus 82 monsters waren minder besmet dan de minst besmette en de meest besmette was minstens 20 keer meer besmet.

Zo te zien zit er nogal wat variatie in dus.
Heb me er ook wat in verdiept. Met een geigercounter kan je amper aantonen of iets dermate besmet is dat het schadelijk voor de gezondheid is ik denk zeker omdat er ook nog water in honing zit..
Het is dus nog steeds Rusische roulette B3 ;)

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Residuen

Bericht door Dylan Elen » di 31 dec 2013, 11:34

alfa vulgaris schreef:Residuen....

Wiki:
Een residu is, in het algemeen een stof die overblijft na een chemische reactie of mechanische verwerking. Al naargelang de nuttige waarde kan het afval zijn, maar net zo goed iets waar verder mee gewerkt wordt.

In geval van het gebruik van Amitraz in bijenvolken kan men van de vervalprodukten daarvan in de honing spreken van residuen.

Ik denk dat je in geval van Mierenzuur,oxaalzuur en pesticiden in honing beter kan spreken van verontreiniging en in geval van radioactivitiet het liefst van besmetting.
Pesticiden kunnen ook residuen achterlaten.
Ik denk zelfs dat het vervalprodukt van Cesium,Barium dus, een residu kan worden genoemd.
Als het gaat om residuen in honing dient men zeker het onderscheid te maken tussen residuen ten gevolge van externe processen enerzijds en residuen ten gevolge van interne processen (lees imkeringrepen) anderzijds. De eerste groep zijn de stoffen die via de nectar in de honing terecht zijn gekomen en waar de imker dus niets aan kan doen. Mierenzuur en oxaalzuur zijn 2 van de verscheidene organische zuren die van nature in honing aanwezig zijn, zo komt honing aan een pH onder 7; bijgevolg is het voor deze zuren moeilijk om te spreken van residuen. Zelfs in het geval er varroabehandelingen gedaan worden met deze zuren terwijl de honingzolders nog op de kasten staan, is het moeilijk spreken over residuen: Wageningen zou immers uit onderzoek geconcludeerd hebben dat de concentraties van deze zuren in de honing niet significant stijgen. Andere stoffen die in de bijenkast komen bij varroabehandeling kunnen wel residuen in de kast achterlaten, maar het klinkt mij logisch dat er geen enkel imker behandelt als de honingzolders op de kast staan zodat residuen van deze behandelproducten niet in de honing terecht kunnen komen (alleszins toch niet als je werkt met honingraampjes die enkel voor de honingoogst gebruikt worden en dus niet uit de broedkamer komen).

Fijn eindejaar,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » di 31 dec 2013, 12:57

DE andere helft niet gelezen zeker ....pffff :lol:

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Residuen

Bericht door Dylan Elen » di 31 dec 2013, 15:15

Al eens gedacht aan een aanvulling? :D
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » vr 03 jan 2014, 16:52

Jazeker een aanvulling speciaal voor de spotters en onwetenden.
Probeer hier maar eens laconiek op te reageren LEEST!!! dit is het belangrijkste nieuwsbericht in uw leven lijkt mij.
Het zal NOOIT meer hetzelfde zijn.

Ik had de veiliheidsgordel al om,maar de klap is vele malen groter dan ik had verwacht:

http://www.naturalnews.com/043380_Fukus ... _life.html

Ik twijfel er niet aan dat dit bericht keer op keer zal worden bevestigd de komende decennia.
Ik kan werkelijk de woorden niet vinden mijn mening en woede degelijk te formuleren.
Sterkte allen en uw nageslacht...dit klinkt dramatisch en dat is het.

Alpha :cry:

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Residuen

Bericht door buzzer » vr 03 jan 2014, 19:30

Wat ben ik blij dat ik van wandelen hou en niet zo van vervelende artikelen lezen.......... Maakt het een stuk leuker geloof ik. :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » vr 03 jan 2014, 20:51

Ik wil je niet persoonlijk aanvallen buzzer,niks daarvan.

Dit zal wel 1 van de redenen zijn waarom de NOS hier niet over bericht om al die tere zieltjes maar niet uit hun comfort zone te halen en we lekker doorgaan met deze psychopatische vorm van energie.

Ik zou er maar rekening mee houden.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Residuen

Bericht door buzzer » za 04 jan 2014, 11:55

Ik beticht je ook beslist niet van stekerigheid...... Ik mag graag een plaagstootje uitdelen maar ben in de loop der jaren wat immuun geworden voor allerlei onheilstijdingen. Hoewel ik wel kritisch zaken bekijk en waar nodig ook daarnaar handel neem ik steeds vaker het leven met een korreltje zout, zonder daarbij een barbaar te zijn die maar doet wat niet kan/mag in de natuur. Ik lees met veel aandacht en plezier je reacties!
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Residuen

Bericht door maartenkleijne » za 04 jan 2014, 14:37

ben nu pas gaan kijken op deze naturalnews site, en ik heb geconstateerd dat deze site barstensvol staat met broodje aap verhalen.
kunnen gevoeglijk weer vergeten.
gr,
m

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Residuen

Bericht door alfa vulgaris » zo 05 jan 2014, 11:37

Haha.

Mooi heh....ik geef grif toe dat het als je het goed leest het een enorm journalitsiek broddelwerk is.
Denk je dat het de situatie zal veranderen?

Er staat ook een verwijzing naar National Geographic......ook al niet geloofwaardig meer?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 124 gasten