Stuifmeel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Samuel Murray »

jossmits schreef:De verwijzing naar de verschillende onderzoeken is te vinden in Thomas Seeley : the wisdom of the hive.
Seeley, T. 1995. The Wisdom of the Hive: The Social Physiology of Honey Bee Colonies. Harvard University Press. p 63-65.+

Lindauer (1952) likewise reports that preventing bees from building a pollen reserve in their hive increases the amount of pollen collected by a colony, while Barker (1971), Free and Williams (1971), and Fewell and Winston (1992) report that providing pollen has the opposite effect.

Lindauer, M. 1952. Ein Beitrag zur Frage der Arbeitsteilung im Bienenstaat. Zeitschrift für vergleichende Physiologie 34:299-345.

Barker, R. J. 1971. The in?uence of food inside the hive on pollen collection by a honeybee colony. Journal of Apicultural Research 10:23-26.

Free, J. B., and I. H. Williams. 1971. The effect of giving pollen and pollen supplement to honeybee colonies on the amount of pollen collected. Journal of Apicultural Research 10:87-90.

Fewell, J. H., and M. L. Winston. 1992. Colony state and regulation of pollen foraging in the honey bee, Apis mellifera L. Behavioral Ecology and Sociobiology 30:387-393.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door marc »

jossmits schreef:Er is veel onderzoek naar gedaan. Het oudste onderzoek dat ik ken is al uit 1952 van Lindauer. Al dat onderzoek wijst uit dat het enige gevolg van bijvoeren van stuifmeel is dat de bijen minder stuifmeel halen en dat het niet of nauwelijks invloed op het broedgedrag heeft. Jos
Het mooiste onderzoek is je eigen ervaring en die is voor mij erg duidelijk.
De meeste onderzoeken kijken of een voedselprikkeling een effect heeft op lange termijn en dan zie je dat, eens het weer beter wordt en de bloei aan slaat, de controlevolken (zonder prikkeling) snel alles inhalen. Conclusie : het heeft geen effect, einde onderzoek.
Maar op korte termijn, na de prikkeling, krijg je wel degelijk een verhoogde broedaanzet, die heel belangrijk kan zijn.
roelof1945
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door roelof1945 »

marc schreef:Het mooiste onderzoek is je eigen ervaring en die is voor mij erg duidelijk.
Stuifmeel bijvoeren wat uit de omringende landen komt is een kwalijke zaak denk eens aan AVB, dit lijkt mij verre van gezond.
Mogelijk kan je in het voorjaar een raam met stuifmeel uit de diepvries halen en deze naast een kantraam hangen doe dit half februari want in begin maart
bloeit de wilg en gaan de bijen door met broed aanzetten want er komt genoeg stuifmeel binnen.
Om de volken te activeren kan een je borstplaat maken deze bestaat uit 40% boekweit en 60 % suiker dit is geen stuifmeel vervanger maar de bijen consumeren
dit voortreffelijk, in boekweit bestaat 10% van 100 gram uit eiwitten.
Mijn beste ervaring is de volken zo vroeg mogelijk naar de wilgen brengen.

Groet, Roel
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door marc »

Prikkelden de oude imkers vroeger niet vanaf 9 weken voor de dracht ?
Voor broedaanzet is suikerprikkeling zonder eiwitten zinloos, het jaagt de bijen buiten terwijl er nog niet veel bloeit of het weer nog niet goed genoeg is.
Wij willen hier 2e week april veel broed in de volken en beginnen daarom jaarlijks 3e week februari te prikkelen. Enkele vroege wilgensoorten zijn dan een welgekomen aanvulling bij mooi weer. Als half maart de volle wilgenbloei op gang komt en de bijen kunnen er ook constant op vliegen, kan je geen betere broedstimulans hebben. Valt het weer tegen blijven ze een stuifmeelvervanger krijgen.
Wie alleen gokt op de wilgen komt 4 van de 5 jaar bedrogen uit.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door bee-tree »

Hallo Marc, hier in Groningen, minstens 450 km. bij jou in België vandaan, gebruikten de klassieke imkers
6 weken als richtlijn Dat komt ongeveer overeen met 2 maal 21 dagen = 42 dagen = 6 maal 7 dagen. Dus: 21 dagen van ei tot bij
vervolgens blijft ze 21 dagen in huis voor huishoudelijk werk, daarna wordt ze vliegbij ofwel haalbij.
Er zijn staan in boeken ook beweringen dat de bijen al vanaf de zevende dag na hun ontpopping buiten komen, zich
invliegen en zich ontlasten. Ik herinner me op dit moment niet of ze ook al andere boodschappen gaan doen volgens 't onderzoek.
Hier begint de voorjaarshoofddracht, het Koolzaad, meestal eind april; de laatste jaren steeds vroeger. Als gevolg
van kruisingen en opwarming ? Wie wil prikkelen, moet alhier half maart beginnen. Meestal bloeien hier de vroegste
wilgen begin maart. Dan is de prikkeling met verdund suikerwater verantwoorder dan wanneer de bijen nog geen stuifmeel
kunnen ophalen. Door de zachte winter tot nu toe, hebben veel volken al hun eiwitvoorraad in de cellen en in hun
eiwit-vetlichaam flink aangesproken.
Ben je eenmaal begonnen met prikkelen, dan moet je er mee doorgaan, behalve op de paar dagen dat er veel nectar
en stuifmeel binnen komen. Maar het is oppassen geblazen. Vorig voorjaar zijn we toch niet vergeten. Tot ver in mei kludde weer !
P.S.Marc, op welke breedtegraad staan jouw bijen? Nog iets: als de knoppen van de Wilde Kastanje beginnen te groeien
zal 4 weken later het vroegst gezaaide Koolzaad bloeien . Nota bene: Na de volken door de winter heen geholpen te hebben,
komt het meesterwerk, ze door de lente heen helpen. Nach mein Durchwinterungshilfe folgt mein Durchlenzungshilfe. EHBO Zj. !
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door jossmits »

Marc,

Als gerenomeerde onderzoekers als Lindauer, Seeley, Camazine etc hebben vastgesteld dat het voor broedaanzet zinloos is om stuifmeel bij te voeren heeft het wat mij betreft geen zin om het zelf beter (denken) te weten.
Ik heb bovendien de onderzoeken gelezen en gezien hoe de onderzoeken zijn opgezet en wat de resultaten zijn.

Jos
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door marc »

Zjef, onze experimentele thuisstand (bijentuin) : 50°43' 51.25" N - 5°14' 53.65" O
Dus 280 km lager dan jullie en 120 m hoger. De Groningers die hier kasten komen halen zijn wel 3.5 uur onderweg :).
Onze eerste hoofddracht zijn de fruitbloesems, mikpunt 3e week april.
Onze broedbeperkingsmethode wordt 2e week april ingezet.

Jos, dit even toevoegen want ik miste net jouw bericht zie ik.
Misschien zit het in de aard van het beestje maar mij werd geleerd nooit zomaar klakkeloos besluiten van anderen aan te nemen.
Met mijn wetenschappelijke achtergrond zie ik misschien ook iets beter hoe een onderzoek in elkaar zit. Hoe je het kan interpreteren en waar de zwakke punten liggen (en dat kunnen er heel wat zijn in bijenonderzoek).
Je moet ook goed lezen wat ik schreef. Voor mijn situatie (fruitbloesem en broedbeperkingsmethode) is veel broed begin april van groot belang.
Voor iemand waar de voornaamste drachten pas in mei beginnen, is stuifmeelprikkeling inderdaad ZINLOOS.
Je refereert graag naar het gedane onderzoek. Ik raad je aan eens het onderzoek naar volksontwikkeling van Anton IMDORF te bekijken : 'Volksentwicklung bei der Honigbiene'. Is vrij op te vragen.
Hij komt voor een langetermijnconclusie tot hetzelfde besluit als al die anderen (pag. 50 - punt 6.3.2.) maar vergeet vooral de grafiek van afbeelding 42 niet.
2e week april 3000-4000 broedcellen meer ! Mijn ervaring is dat er een verschil zit van 1.5 tot 2 ramen (DB honingmaat) tussen prikkeling en niet prikkeling en dat zou zelfs 6000-8000 meer broedcellen betekenen. Ok, in mei is dat allemaal terug ingehaald als dat 'meertal', bij de meeste imkers, is gestorven. maar in mijn methode betekent dat wel zoveel langlevende haalbijen meer, die meegaan tot ver in juni !

De steeds weerkerende discussie over het wel of niet nuttig zijn van stuifmeelvoedering in het voorjaar hoeft de imkerwereld niet in 2 groepen te verdelen.
Iedereen heeft gelijk. Wie het 'kleine' voordeel wil benutten doet er wel profijt mee. Ik kan me ook best voorstellen dat het voor velen alleen maar extra werk, duurder en niet nuttig is.

En... een ervaren imker is een goudmijn aan bijenkennis, schuif dat a.u.b. niet te snel aan de kant voor conclusies van anderen die het allemaal beter zouden weten.
Daar mag je gerust wat ik hier vertel ook onder rekenen :D
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door jossmits »

Marc,
Je beroept je op je wetenschappelijke achtergrond. Ik beroep me er niet op, maar heb het wel ( wel in een andere tak van sport -economie-). Ik heb dus wel geleerd naar wetenschappelijk onderzoek te kijken. Bij de onderzoeken die ik heb aangehaald leek mij niets mis.

Jos
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door Hans van der Post. »

Citaat Marc: Wij willen hier 2e week april veel broed in de volken en beginnen daarom jaarlijks 3e week februari te prikkelen.
Mij is het niet geheel duidelijk waarom je dit doet.
Dit kan zijn dat ik geen wetenschappelijke achtergrond heb. :be2:
!Hans.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stuifmeel

Bericht door marc »

Hee Jos, ik geloof best in de onderzoeken, maar een zuiver wetenschapper kan die anders interpreteren dan iemand met meer bijenervaring.
Vorig jaar kwam een groep Duitse imkers op bezoek. Toen ik onze methode uitlegde (verbeterde Renson methode) : Renson wie, Renson wat? nooit van gehoord.
Als het daar niet uit hun 'Bieneninstitute' komt, dan kennen ze het niet.

Dag Hans, wetenschap = observeren, interpreteren en de juiste lessen eruit trekken. Dat hoeft niet altijd met schoolbanken te maken te hebben. Een ervaren, objectief imker heeft dat ook (voor bijen).
Je vraag :
Voor het voordeel van de honingopbrengst heb je juist bij aanvang van de methode een zo groot mogelijk broednest nodig.
En een verschil van +4000 broedcellen doet dan heel wat. Dat betekent dan zoveel meer jonge bijen (en al die de daaropvolgende weken nog uitlopen), die de broedzorg overslaan, sneller haalbij worden en veel langer leven. Je haalleger wordt alleen maar groter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten