stekerig volkje bewerken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door Matts Vos »

Apiario, wordt deze soort ook op het Europese vasteland gehouden? Ik heb begrepen dat ze niet kunnen overwinteren in onze "kou"
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door apiario »

Nee het is niet mogelijk om ze hier te houden. Onze bijen hebben een winterzit. De geafrikaniseerde heeft dat niet.
Van de andere kant is het vanaf 1960 nog nooit gelukt om daar een andere bij te introduceren.
prof Kerr haalde uit Afrika 100 koninginnen kruiste die met de Europese bij, meegenomen door emigranten. Maar dat liep "verkeerd " af.
Van nature kwam de bij daar niet voor. Alleen de angelose (200 soorten) Veel honing daarvan is medicinaal
Op dit moment is het winnen van propolus een zeer winst gevend (Greenpropolus) k,Heb daar wat kennis opgedaan bij een imker 275 kasten alleen voor propoluswinning.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door Luuk »

Wat betreft stekerige volken. Wat erg kan helpen is om raskoninginnen te kopen. Heb ik in 2012 gedaan en beviel uitstekend.

Verder als je ze open moet maken: op een tijdstip dat het koel is, maar wel dat een aantal vliegbijen weg is. NOOIT bij drukkend weer of bij heel warm weer. ALTIJD kaplaarzen aan en volledig pak. HEEL rustig werken. en voorbereid zijn op VEEL steken.

Ik heb twee keer gehad dat ik heel veel steken kreeg binnen een paar minuten. Beide keren bij warm weer, en één keer staken ze allemaal in mijn enkels. Kon ik twee dagen niet lopen.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door bee-tree »

Luuk schreef:Wat betreft stekerige volken. Wat erg kan helpen is om raskoninginnen te kopen. Heb ik in 2012 gedaan en beviel uitstekend.

Verder als je ze open moet maken: op een tijdstip dat het koel is, maar wel dat een aantal vliegbijen weg is. NOOIT bij drukkend weer of bij heel warm weer. ALTIJD kaplaarzen aan en volledig pak. HEEL rustig werken. en voorbereid zijn op VEEL steken.

Ik heb twee keer gehad dat ik heel veel steken kreeg binnen een paar minuten. Beide keren bij warm weer, en één keer staken ze allemaal in mijn enkels. Kon ik twee dagen niet lopen.
Moi Luuk, mag ik zo vrij zijn om te zeggen dat ik jouw verhaal niet goed begrijp ? Wie bedoel je met "ze" in de tweede alinea,
voor de duidelijkheid het zinsdeel "Verder als je ZE open moet maken". Bedoel je de stekerige volken of de raskoninginnevolken ?
Of bedoel je alle volken ?
Mocht je het een domme vraag vinden, schrijf het dan toe aan m'n nachtmerrie, waarin ik mijn volken niet meer uit elkaar
kon houden doordat de kastkaarten door de wind door elkaar waren gewaaid. Daardoor wist ik GISTER niet meer, voor welk volk
het de twaalfde dag was na het moederloos maken, 12 dagen geleden. Pas toen de zon bijna onder was
vond ik de kast. Verhip, de tuutster en een hele rij kwakers waren er al.
In het halfdonker en donker verzamelde ik de doppen. Ik sloeg de raten niet grondig af. Dus ik vrees: 'n redcel is achter gebleven.
Wat me verwonderde was het feit dat ik in totaal op het einde van de 'nachtelijke' operatie, 21 tot 22 uur , slechts 3 prikken in m'n BLOTE handen opliep. De bijen waren klem komen te zitten. Het volk zat op 4 kamers en er was al een sterke veger van gemaakt.
Wel hebben 6 bijen nog de weg gevonden.. m'n kleren in. Ik vond het gezoem in m'n kraag vervelender dan 'n prik. Toch heb ik maar Huismerkbijenvolken dankzij selectie . Bovendien..vooral rustige omgangsmanieren met mens en dier doen wonderen. Zj.
P.S. Ik verbaasde me dat rondvliegende bijen in het donker de kast nog vonden. Wel gaf de maansikkel al aardig wat licht.
Antonius
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 13:11
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast F1
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door Antonius »

Als zich die problemen met jouw stekerige bijen vorig jaar al hebben aangekondigd had je zeker in het najaar of of op het laatst in het voorjaar de moer moeten vervangen. Zeker als je je bijen op Angerenstein(Arnhem) plaatst wat een visitekaartje voor het bijenhouden zou moeten zijn. Ik vind dat je als imker niet juist hebt gehandeld en mogelijk zelft imagoschade voor het bijenhouden bij het publiek hebt veroorzaakt. Ook hadden je collega's moeten ingrijpen. Trots mag je absoluut niet zijn op jouw handelswijze.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door Ewout »

Ja, ze zouden zijn NBV seizoenskaart moeten afpakken! Schandalig, een imker hoort geen inschattingsfouten te maken, nu zal iedereen zich nog jaren die stekers van Cefas herinneren.

-- Ik vind ook dat je steekvolken ver weg moet houden van publiek en zo snel mogelijk naar een oplossing moet zoeken, maar zonder de precieze situatie te kennen vind ik niet dat je iemand op deze manier kunt toespreken...
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door petro »

En wat ik vind!?
Ik vind dat je niet goed gehandeld heb,dat je de boel verkeerd hebt ingeschat,dat je eerder had moeten ingrijpen etc.....blablabla.
NEE HOOR:wat je beweegredenen ook waren,ik hoop dat je er van geleerd hebt.
Ik hoop dat je nog jaren in gezond hebt en een eventueel verkeerd beeld weer ten goede kan veranderen,dat collega imkers je kunnen wijzen op wat je zou kunnen doen.
EN VOORAL dat je plezier houdt in het bijenhouden!!!! :lol:
Petro
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door bee-tree »

Sorry, ik heb 'n fout gemaakt in m'n bijdrage van vanmorgen. De indruk kan ontstaan dat ik de nachtmerrie
heb beschreven doordat er staat.........nachtmerrie waarin...... Nee, het verhaal beschrijft de werkelijkheid die zich
gister heeft voltrokken. Er was aan het ontdekken van de vroege tuter en kwakers op de twaalfde dag, en niet op de
dertiende dag, een vermoeiende middag voorafgegaan. Op 'n andere locatie had ik van twee volken vegers gemaakt
en de vol verzegelde honingkamers afgenomen. Het verliep overigens zonder stekerij en roverij want de volken vlogen
nog uitzinnig op de Koolzaadbloemen. Behalve mijn 4 kasten stonden er nog 21 van 3 collega's. Ik voel altijd even aan in wat
voor stemming de volken verkeren, alvorens ik ze stoor. In het verleden heb ik eens bij dezelfde weersomstandigheden en dracht als gister, in het veld geslingerd op 30 meter afstand van de volken. Je kunt het geloven of niet. 'n Inwoner van Nieuwe Schans ,Hans de Jong, heeft 't gefilmd. Ik kom hier nog op terug, hoe dat mogelijk is.
Gister was ik doodmoe toen het volk met tuter en kwakers eigenlijk met rust gelaten moest worden, gezien het late tijdstip.
Bovendien werd ik door de boer gemaand vóór de kasten te gaan liggen omdat hij de strook tarwe kwam sproeien tegen schimmel.
Tussen de kasten en zijn Koolzaad ligt 'n strook tarwe die 4 keer gesproeid moet worden op het moment dat de wind is gaan
liggen en de bijen niet meer vliegen. Dat is óf heel vroeg óf 's avonds laat. Het is allemaal dubieus. Ook andere locaties
grenzen aan tarwevelden. Veilige locaties zijn moeilijk te vinden in landbouwgebieden. M'n kasten bedek ik met zeil.
Al dat gedoe veroorzaakt nachtmerries ofwel schrikbeelden. Ook droomde ik dat de politie aan de deur stond met 'n bevel
tot in hechtenisneming omdat ik de nationale driekleur nog om 12 uur vannacht buiten had hangen. Ik heb ze pas een uur geleden
naar binnen gehaald. Nu moet ik stoppen want ik moet de koniginnen verzorgen die in m'n broedstoofje ontpopt zijn. Zj.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: stekerig volkje bewerken

Bericht door Bart de Coo »

Na een aantal persoonlijke berichten heb ik besloten in het bovenstaande gesprek een aantal bijdragen te verwijderen. Dit is gebeurd met toestemming van de betrokkenen. Ik hoop dat u wilt vertrouwen op mijn goede trouw.

Groet,

Bart
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 128 gasten