Narrig volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:
Re: Narrig volk

Bericht door willem » zo 15 jun 2014, 17:22

Primus schreef: ( het is algemeen geweten dat bijen in een stal veel minder agressief zijn dan in vrije opstelling)
Dat is nieuw voor mij, is daar ook een publikatie over ?
Groeten, Willem :violin:

Bartje26
Berichten:33
Lid geworden op:di 09 apr 2013, 21:55
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Bartje26 » zo 15 jun 2014, 17:46

Primus schreef:Agressie bij bijenvolken is niet alleen de F ... zoveel.
Tot een paar decennia terug werd er puur tabaksrook gebruikt om de bijen te kalmeren zelfs een pufje van sigaar of sigaret was al voldoende om ze te kalmeren.
Ik gebruik pas vanaf dit jaar (door omstandigheden) geen Danthepijp met tabak meer maar een beroker, geloof me de bijen zijn alleen al door de warmte van de rook niet goed gezind.

MVG CP
dit is even nieuw voor mij, is de warmte van de rook te beïnvloeden. Of het soort rook/tabak?

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Samuel Murray » zo 15 jun 2014, 19:27

Bartje26 schreef:Dit is even nieuw voor mij, is de warmte van de rook te beïnvloeden. Of het soort rook/tabak?
Dat heb ik ook al gehoor, op Youtube filmpjes over het gebruik van een beroker. Warme rook maakt de bijen boos, koude rook niet. Of je warme of koude rook krijg hangt af van hoe je de beroker vul met rookspul (weet ik niet uit ervaring maar uit het lezen van websites). Je kunt wat rook op de rugkant van je hand blazen om te voel of de rook warm of koud is.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Samuel Murray » zo 15 jun 2014, 19:30

Primus schreef:Het is algemeen geweten dat bijen in een stal veel minder agressief zijn dan in vrije opstelling. Sommige imkers stellen hun bijen vrij op en dan gaan ze met een beetje water proberen de bijen kalm te krijgen. Ja er zullen vast wel kleine volkjes zijn waar dit bij lukt maar geloof me een productievolk op 3 of meerder bakken is niet altijd zo braafjes.
Ik begrijp niet wat je bedoel met "vrij opstellen"...?

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Primus » zo 15 jun 2014, 19:40

Samuel Murray schreef:
Primus schreef:Het is algemeen geweten dat bijen in een stal veel minder agressief zijn dan in vrije opstelling. Sommige imkers stellen hun bijen vrij op en dan gaan ze met een beetje water proberen de bijen kalm te krijgen. Ja er zullen vast wel kleine volkjes zijn waar dit bij lukt maar geloof me een productievolk op 3 of meerder bakken is niet altijd zo braafjes.
Ik begrijp niet wat je bedoel met "vrij opstellen"...?
Vrij opstellen is gewoon in de blote natuur neerzetten, niet overdekt.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Samuel Murray » zo 15 jun 2014, 19:53

Primus schreef:
Samuel Murray schreef:
Primus schreef:Het is algemeen geweten dat bijen in een stal veel minder agressief zijn dan in vrije opstelling.
Ik begrijp niet wat je bedoel met "vrij opstellen"...?
Vrij opstellen is gewoon in de blote natuur neerzetten, niet overdekt.
Oh. Wel, ik heb gegoogled in vond dat veel web sites zeggen dat bijen meer chagerijnig zijn in de schaduw, vooral in de zomer, en dat bijen in de volle zon minder defensief zijn. Bijen die gewend zijn aan beweging rond de kast zijn ook minder snel boos, aldus de vele web sites die ik vond ná zoektogten zoals "bees are more defensive in the shade". Ik vind nu snel geen websites die zeggen dat bijen in een stal minder aggressief zijn -- nee, ik vind vaak de tegenovergestelde idee.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door FrancA » ma 16 jun 2014, 19:52

frank27 schreef:Wegrennen lijkt me niet zo'n goed idee: bijen houden niet van snelle bewegingen. Daarnaast hebben mijn bijen zeker een geheugen. Als ik korte tijd nadat ik ze heb geïrriteerd werd terugkom, zijn ze me zeker niet vergeten en bovendien extra waaks. Ik heb zelfs het idee dat hun irritatie en geheugen wel tot 3 dagen duurt.
Rustig weglopen wil nog wel eens 'tijdelijk' werken, maar wegrennen is inderdaad niet zo'n goed idee :|
Ik wacht vrijwel altijd minimaal 3 dagen voordat ik weer met hetzelfde bijenvolk aan de slag ga.
In de praktijk zit er vaak minimaal een dag of 5 tussen 2 werkbezoeken.
Dat lijkt goed te werken :)

En als ze echt narrig zijn.., dan maar even niet.
Andere keer beter, ik ben zelf ook niet altijd even 'benaderbaar' :D

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door Freek » ma 16 jun 2014, 23:03

Hoi allemaal,

De bijen hebben naar mijn idee direct in de gaten als je bang bent.
Beter een dik pak en een stel laarzen aan zodat je bijna nergens gestoken kunt worden en dan niet bang zijn maar wel overtuigd en rustig bewegen en niet lomp zoals imkers die veel bescherming dragen wel eens willen doen, dan te weinig bescherming en zenuwachtig door die bijen, dan ben je gegarandeerd de klos naar mijn idee.
De bijen zijn een stuk rustiger als je overtuigd rustig de inspectie uitvoert.
Niet stoten met de kasten scheelt ook.
Maar soms, dan doe je een kast open en dan zwermen er ineens een aantal aggressieve bijen uit, is alleen op te lossen door of te stoppen of het heel rustig met voldoende bescherming (handschoenen, kap, jas, lange broek) te proberen (geen onrustige beweging).

Freek

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door FrancA » di 17 jun 2014, 09:34

Primus schreef:Het is algemeen geweten dat bijen in een stal veel minder agressief zijn dan in vrije opstelling. Sommige imkers stellen hun bijen vrij op en dan gaan ze met een beetje water proberen de bijen kalm te krijgen. Ja er zullen vast wel kleine volkjes zijn waar dit bij lukt maar geloof me een productievolk op 3 of meerder bakken is niet altijd zo braafjes.
Inderdaad.
En het lijkt wel of bijen in een bijenstal ook wennen aan de bijenhouder.
Bij mijn bijen zie ik vaak direct wachters naar buiten komen als ik ze benader en ze weer rechtsomkeert maken als ze mijn geur oppakken.
Iets als: 'O, het is die maar, goed volk' :D

Het is niet mijn ervaring dat ze op een angstgeur reageren, wel op wilde of te snelle bewegingen of als je te veel of te lang aan de voorkant van de kast staat :|

En van minder weer- een vlagerige wind en/of regelmatig regenbuien - worden ze ook niet echt gezeglijk :)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Narrig volk

Bericht door FrancA » di 17 jun 2014, 09:45

Samuel Murray schreef:
Bartje26 schreef:Dit is even nieuw voor mij, is de warmte van de rook te beïnvloeden. Of het soort rook/tabak?
Dat heb ik ook al gehoor, op Youtube filmpjes over het gebruik van een beroker. Warme rook maakt de bijen boos, koude rook niet. Of je warme of koude rook krijg hangt af van hoe je de beroker vul met rookspul (weet ik niet uit ervaring maar uit het lezen van websites). Je kunt wat rook op de rugkant van je hand blazen om te voel of de rook warm of koud is.
Het trucje om een paar miniuten voordat je de kast opent eerst een beetje 'koele' rook onder door het bodemgaas en de vliegopening te blazen heb ik de laatste paar keer toegepast en mijn ervaring is nu dat ze dan een stuk rustiger zijn als je de kast daarna openmaakt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 56 gasten