Gebruik Thymovar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:
Re: Gebruik Thymovar

Bericht door Embraced » vr 05 sep 2014, 21:07

Philip71 schreef:Thymovar is niet water oplosbaar en gaat dus in je was zitten en komt daardoor ook in je honing. Inclusief bijsmaak... Veel beter is liebig dispencer kopen en mierenzuur (85%) dat is wel water oplosbaar en blijft dus niet achter in de bijenwas en honing. Ook kan je dan je bijenwas als biologisch beschouwen, iets wat met Thymovar niet kan!
Weliswaar niet wateroplosbaar maar het gaat om een etherische olie welke verdampt. Volgens de bijsluiter:
"5.2 Farmacokinetische eigenschappen
De farmacokinetiek van thymol in bijen is onbekend.
Distributie en eliminatie in de bijenkast :
De 15 gram thymol per plaatje sublimeren in de bijenkast gedurende een periode van 3- 4 weken (21-28 dagen). De juiste verdamping van thymol vindt plaats bij temperaturen tussen de 15 en 30 °C.
Na het verwijderen van de plaatjes verdampt de overgebleven thymol in de lucht en verdwijnt geleidelijk uit de kast. Residuen in de was van de raten verdampen snel."

Wat betreft bijsmaak, net als met mierenzuur gebruik je deze behandeling pas als je de honingkamers hebt verwijderd en er geen nectar meer verzameld word tbv de honingoogst. Dus die opmerking kan alleen onder omstandigheden van onjuiste toepassing worden gebruikt. Daarnaast valt dan ook nog te argumenteren dat mierenzuur wel in honing blijft zitten aangezien het in water oplosbaar is en water toch een onderdeel is van honing. Maar nogmaals, mierenzuur past men natuurlijk niet toe wanneer er nog slingerbare honing in de kast aanwezig is.

En biologische was, daar is naar mijn mening ook geen mierenzuur bij komen kijken. Voor een gegronde opmerking kan ik helaas niet zorgen, ik ken de regelgeving voor "biologische" was niet. Mocht u deze wel kennen, dan zie ik daar graag de verwijzing naar zodat ik mijzelf er beter over kan informeren.
:music-rockout:
Embraced

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 59 gasten