Volken verenigen in voorjaar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door Kroese » vr 05 feb 2016, 21:52

Dirk Blanken schreef: Toch zie ik nadelen, hoe komt het stuifmeel in het bovenste volk dat wordt afgeschraapt door het moerrooster en valt naar beneden???
Niet alles maar wel een zeer groot gedeelte.

Bovendien denk ik dat het bovenste volkje veel minder vliegbijen zal bevatten die bivakkeren voornamelijk onderin.
OK dat corrigeert zich wel weer maar dan vliegt het volkje ook nog af op dezelfde stand en het mist dan de warmte die het gewend was met het vergrote broednest.

Het wordt anders als beide volkjes elk een eigen vlieggat hebben en gescheiden zijn door een bijen dicht rooster dan profiteren de bovenste van de warme lucht maar dan zou je ze later een 2 km moeten verplaatsen anders vliegen ze nog af en verkleumen ze voordat ze het onderste vlieggat hebben gevonden.

Dirk.
Even inhaken op stuifmeel verlies door het rooster.

Wat ik in de zomer op al mijn pleegvolken gebruik is een 2e vliegopening met daaronder een rooster.
De bijen kunnen toch door elkaar lopen, en het bovenste volk kan van de warmte van het onder volk profiteren.

Het is wel de vraag of beide moeren het gaan overleven. Het kan zijn dat er op de duur 1 uitgegooid gaat worden.
Ik heb wel eens zo 2 moeren in beide delen aan de leg gehad.

De 2e vliegopening van de linker kast is een (eigenbouw) rand waar een rooster in ligt. Het vlieggat zit dan boven het rooster.
Bij de rechter kast heb ik oude raamroosters omgebouwd met 8mm latjes rondom. Een voorlat heb ik toen draaibaar gemaakt.
2e vlieggat met rooster.jpg

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door Erik Konijn » vr 05 feb 2016, 21:56

Een separator ertussen plaatsen met eigen vlieggat.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 06 feb 2016, 00:05

Dat afvliegen valt wel mee.
Ik verplaats trouwens het onderste volk.
Dat valt dat wel even terug maar is er snel weer bovenop.
Nadien naar andere stand brengen is inderdaad ook een optie.
Er is niet alleen de warmte. Het is ook de bedoeling dat het sterke volk de broedzorg mee voor zijn rekening neemt.

Groeten,
Dirk
Ik zou ook het onderste volk wegnemen en het bovenste volk daarvoor in de plaats zetten. Ik zal dat dit jaar eens proberen met separators. Ik heb verschillende van die dingen.
Ik heb vorig jaar een aantal van mijn grootste volken al in maart al gesplitst en op de bovenbak een kieler gezet met krantje ertussen.
Deel met moer weggebracht. Op deze manier had ik meteen twee sterke volken en was ik van de kieler 'verlost'. De kieler na verloop van tijd weggenomen.
JP

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door JackC » za 06 feb 2016, 12:39

Vorig jaar heb ik deze methode bij 3 kasten toegepast (of 6 dus eigenlijk); tijdens wilgenbloei met K-rooster op elkaar. In twee gevallen kropen de bijen gewoon bij elkaar en bleef er dus één volk over; bij de laatste, toevallig (?) in een Segeberger heb ik ze tijdens de kersenbloei wel weer kunnen splitsen in 2 redelijke volken.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volken verenigen in voorjaar

Bericht door Dirk Blanken » za 06 feb 2016, 19:40

Bijen zijn uitdrukkelijk georienteerd op hun eigen vlieggat en daarom pas ik zoiets nooit toe.
In de winter doe ik wel eens zulke dingen maar met een eigen vlieggat.

Ik had eergisteren een volk wat abnormaal uitvloog, het leek op een volk wat z'n moer net verloren had.
Snel uitvliegende bijen die er als een speer wegvlogen en ook weer snel terug kwamen.

Ik heb het volk nagekeken absoluut geen broed en alleen maar onrustige bijen, geen samenhang.

Dus wat doe je je zet er een een volkje bovenop met een goede koningin en vandaag dacht ik even de terug gekeerde rust bekijken via het plastic maar nee precies hetzelfde maar wel een rustig gedeelte bovenin waar het nieuwe volkje zich bevind.

Wat me opviel was dat het volk voor de vereniging veel warmte genereerde hoe kan zoiets in de winter, nooit eerder meegemaakt.
Zelfs moerloze volken zitten nog dichter bij elkaar en hier in de hele kast twee bakken rennende bijen???
Het was de enige kast die vloog dus roverij sluit ik uit bovendien was er veel voer aanwezig.

Eerst maar eens niets doen en alles tot rust laten komen, ben benieuwd of ze de nieuwe koningin kunnen accepteren.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten