Later alsnog extra bijen afslaan?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:
Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door ErikS » za 28 mei 2016, 18:25

Heb jij dames met verstopte darmen (meiziekte) of iets vergelijkbaars? Kan met vochtgebrek te maken hebben.

Bij mij zijn meerdere afleggers ook fout gegaan. Het werkt wel ;-) Zou me van de preek weinig aantrekken, afleggers maken is een eenvoudige en bewezen methode. Zwermen zijn met het risico van verloren gaan en koningin beschadigen zeker voor een beginnende imker niet aan te raden.

grtz,

erik.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door Dirk Blanken » za 28 mei 2016, 18:55

Frank Olde Daalhuis schreef:
A.A. Staals schreef:Broedaflegertje van twee raampjes, afgevlogen, zal weinig of geen doppen opleveren.

ad staals
Niet direct mee eens (zeg ik als beginner) , vorige week zaterdag (30-04) aflegger gemaakt voor mijn obeservatiekastje, bestaande uit 1 raam open broed met opzittende bijen + 1hk raampje voer uit voorraad + 1 KR en daarbij 1 raam extra bijen in afgeschud.

Zitten nu zeker 8 doppen op. Enkele net gesloten.
3 6 7 het belangrijkste sommetje voor de koninginnenteelt.
Als jij na 7 dagen al gesloten doppen in je observatie kast hebt dan was het volk waaruit je de bijen gehaald hebt volledig in zwermstemming en heb je de zwermdopjes over gezet naar de observatie kast.
Ze hebben geen koningin dus moeten ze doorgaan ondanks dat het een klein volkje is.

Maar leuk dan kan je het hele zwermgebeuren volgen.
Waarschijnlijk maar één klein zwermpje dan breekt de volgende koningin alle doppen door ze af te steken.

Groeten Dirk.
dertiende

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door Dirk Blanken » za 28 mei 2016, 19:19

Pflipp,

Je bent aan het vermeerderen vanuit een doodziek volk.

Het wordt tijd dat je een beginners cursus gaat volgen en als je dat al gedaan hebt heb je er weinig van opgestoken.

Waarschijnlijk heeft het volk net de winter overleeft met veel te veel varroa.

Zo'n "hoofdvolk" moet je met rust laten en met bijvoorbeeld hive clean behandelen zodat ze wat meer kans hebben.

Koop ergens een ander goed volk en probeer wat meer kennis van zaken op te doen.

Dirk.
dertiende

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door pflipp » zo 29 mei 2016, 10:12

Vanwaar je conclusies Dirk? Mijn hoofdvolk staat er goed bij, is in de winter behandeld en vloog dit koude voorjaar al vroeg. Zonder de afleggers was het nu waarschijnlijk wel uit zijn voegen gegroeid.

Ik ben het met je eens dat de gang van zaken in de afleggers iets zegt over de zwakkere punten van dit hoofdvolk, en daar houd ik terdege rekening mee. Doodziek klinkt dan wat sterk, maar ik ben bereid dat advies te accepteren terwille van de bijtjes wanneer het geen hyperbool blijkt, zoals die andere bewering die me toch wat tegen het zere been is:

Bij de basiscursus leer je alleen om diagnoses te stellen in het volk waar je op dat moment in kijkt. Daarna begint de onvaste praktijk. Die begon vorig jaar met een mislukte aflegger, en is later vervangen door een zwerm die nu mijn (hoofd)volk is. Het plan voor dit jaar was deze te vermeerderen, zodat ik komend jaar eens kan gaan kijken naar zaken als kwaliteitverbetering.

Wanneer de natuur dat plan afwijst kan ik moeilijk zeggen: niks mis mee toch? Maar jongens, hier zit iemand al anderhalf jaar te zwoegen voor een goede opstart. Ik weet dat adviseren rondom dat punt een energiezuigende werkung heeft. Maar dat komt omdat die energie hard nodig is! Dussuh, een beetje tjakka bij de harde waarheid, please! ;)

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door ErikS » zo 29 mei 2016, 11:04

Dirk Blanken schreef:Pflipp,

Je bent aan het vermeerderen vanuit een doodziek volk.

Het wordt tijd dat je een beginners cursus gaat volgen en als je dat al gedaan hebt heb je er weinig van opgestoken.

Waarschijnlijk heeft het volk net de winter overleeft met veel te veel varroa.

Zo'n "hoofdvolk" moet je met rust laten en met bijvoorbeeld hive clean behandelen zodat ze wat meer kans hebben.

Koop ergens een ander goed volk en probeer wat meer kennis van zaken op te doen.

Dirk.
Dirk, Waarom zo'n botte en vooringenomen reactie?
Bij mij gaan dit jaar ook afleggers fout, ongebruikelijk veel zelfs en er is geen varroa in het spel. Een aflegger is nu bijna bijenloos terwijl ik vorige week de net uitgelopen koningin had gezien, reden? Invloed van het weer of verplaatsingen? Ik weet het niet maar het is een ongebruikelijk bijenjaar qua afleggers.
Erik.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door ErikS » zo 29 mei 2016, 11:17

Hoewel ik het niet eens ben met Dirk zijn formulering, heeft hij wel een punt.

Hoe is het met je donorvolk gesteld? Hoofdoorzaken van je problemen kunnen ziektes zijn en/of varroa besmetting.
Heb je een goede hoeveelheid brias en jonge bijen in een juiste verhouding?
Hoeveel varroamijten op de schuif?

Als je een poedersuikertest doet heb je een beeld bij de besmettingsgraad met varroa mijten.
http://www.rostohar.nl/varroabestrijdin ... kermethode

Als die besmettingsgraad laag is en het broed heeft een normaal beeld lijken geen ziektes in het spel. Ik zou dat eerst zeker stellen voordat je verder met afleggers maken.

Een optie is kopen van een klein volk, dan heb je met zekerheid uitbreiding.

grtz

erik.

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door pflipp » zo 29 mei 2016, 19:57

Bedankt voor de support :wink: Vervelend maar informatief om te horen dat je ook een moeizaam afleggerjaar hebt.

Ik kan de uitval van varroa nooit goed tellen omdat ik er maar ten beste eens per week ben, en zoals Henk Rostohar in je link al schrijft, dat maakt het onbetrouwbaar. De poedersuikermethode, ja als het echt gaat moeten, arme beestjes :D

Het valt me vooral op dat het hoofdvolk toch steeds wasmot aan het managen is, welke mogelijk bij het zwakke eerste volkje van begin vorig jaar is ingevlogen. Ik kom regelmatig een larfje tegen op de schuifla, maar wat dies meer zij, in de tweede aflegger zag ik waarschijnlijk buisbroed. Ik had me eerder al eens erg druk om wasmot gemaakt, slechts om te leren accepteren dat een gezond volk zich daar wel doorheen slaat. Maar ja, in zo'n aflegger ligt dat natuurlijk net even anders. Ik was echter nog niet ineens bijdehand genoeg om de larf op te zoeken met een sateprikker. Dat soort dingen ter plekke goed oppakken, dat is ervaring!

Ik laat sowieso volgende week in deze thread nog wel weten of het nieuwe raampje niet toevallig alsnog is geaccepteerd. En ik zal het ook gewoon eerlijk blijven zeggen als het mis gaat, ik probeer er zeker van te leren!

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door ErikS » zo 29 mei 2016, 20:13

De poedersuiker methode op zijn "duits" is nogal hardhandig.
Mijn bijenleraar heeft het geprobeerd en enkele malen schudden geeft ook al een beeld. Heb dit zelf ook gedaan en strooi de poedersuiker in een lange (tupperware) bak uit. Het stevig schudden gedurende een minuut is niet nodig. Uiteindelijk doen we geen meting maar willen een beeld krijgen. 2 - 10 - 70 dat soort verschillen.

Ook de lade geeft een beeld, anders met plakstrip of vaseline op de rand werken.

grtz

erik.

pflipp
Berichten:88
Lid geworden op:vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds:2015
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Buckfast F2
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door pflipp » vr 03 jun 2016, 23:09

Ik wil het eigenlijk niet jinxen, maar had beloofd verslag te doen bij vorderingen. Het nieuwe raampje broed is in elk geval aangenomen. De redcellen zijn nog maar net gesloten, dus het zal moeten blijken of ze ditmaal wel levensvatbaar zijn.

De aflegger is inmiddels van al het overhannesen wel verrassend sterk geworden (3+ straatjes aan bevolking) en door het verlopen van de tijd zijn de bijen inmiddels goed ingevlogen (en de jongsten nog bezig met invliegen). Je gaat bijna denken dat een aflegger deze tijd gewoon nodig heeft om op stoom te komen! :wink:

Dus al met al, wanneer ik niet meer aan een extra ritje toekom rond de 13e dag om te kijken of de redcellen al aangeknaagd worden - wel, misschien moet ik ze dan maar vertrouwen en wachten tot er eitjes te zien zijn.

Even over de gezondheid van het hoodvolk. Het was op de schuifla hard zoeken naar enige varroa. Voorlopig is dat voor mij even voldoende, mede gezien de algehele vitale indruk.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Later alsnog extra bijen afslaan?

Bericht door ErikS » zo 05 jun 2016, 09:40

Cool, klinkt goed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten