Kinderen en bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
cklander
Berichten:102
Lid geworden op:wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds:2015
Aantal volken:21
Bijenras(sen):Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie:Hoensbroek
Contacteer:
Re: Kinderen en bijen

Bericht door cklander » ma 27 jun 2016, 23:17

Goedenavond Saïda,

Onderstaand mijn antwoorden op je vragen:

1) Hoeveel ruimte hebben bijen nodig, als je ze aan huis houdt? Is er een minimale oppervlakte nodig per volk / bijenkast?
De enige ruimte wat bijen nodig hebben, is de ruimte in hun kast/korf. Voor de imker is het makkelijk om wat meer werkruimte om de kast heen te hebben, om je spullen neer te zetten. Als ik in een kast werk, leg ik bv. het deksel altijd op de kop op de grond om daar de verschillende kastdelen op te zetten. Als je het over de grondoppervlakte hebt, dat maakt bijen helemaal niets uit. Ze kunnen vliegen naar de plekjes waar ze nectar/stuifmeel kunnen vinden. Als imker wil je vaak (tenzij je een natuurimker bent) honing uit een volk kunnen oogsten. De bijen moeten natuurlijk wel de nectar kunnen vinden in de buurt (tot +/- 3 km afstand van de kast). Als je de bijen op het platteland houdt met alleen maar grasland er om heen, kun je niet verwachten dat er veel honing geoogst kan worden....

2) Is het zo dat je minimaal een paar hectare grond nodig hebt om voldoende afstand tot de buren (met kinderen) te bewaren? Of is het voldoende als je een kleine tuin hebt?
Nee, dat is niet zo. Er zijn mensen die bijen op hun balkon houden, in de kleinste tuintjes of gewoon op het dak. Ja, het kan wel problemen opleveren met de buren. Er bestaan zeer zachtaardige bijen, maar er zijn ook bijen die een stuk agressiever kunnen zijn (een beetje zoals wespen doen, echt aanvallen als je in de buurt van de kast kom). Daarnaast kunnen ook de omstandigheden ervoor zorgen dat bijen wat agressiever zijn. Als er vrij weinig tot geen dracht is, kunnen bijen agressief worden. Of, als de imker zowat elke dag met z'n neus in de kast hangt, daar kunnen ze ook niet erg vrolijk van worden. Of, als de koningin weg is, dat is ook zo'n moment dat ze agressief kunnen worden.

3) Is het gevaarlijk om bijen te houden in je tuin in een woonwijk?
Nee, dat is niet gevaarlijk, mits je zachtaardige bijen hebt. Ik heb bijvoorbeeld een volk gehad wat zeer, zeer agressief was. Als ik of iemand anders in m'n tuin liep op een afstand van 20 meter, dan kon je rennen, tenzij je natuurlijk graag gestoken zou willen worden. De druppel voor dit volk was wel dat mijn buren (de kast stond aan de zijkant van hun huis ) naar mij kwamen met de mededeling dat hun zoontje van 3 in hun tuin achtervolgd werd door bijen en dat hun baby (!) van 3 maanden (!) in haar hoofdje was gestoken toen ze door een gordijn heen liepen. Van dat volk heb ik zeer snel afscheid genomen.

4) Is het noodzakelijk om in een natuurgebied te wonen om veilig bijen te kunnen houden?
Nee, dat is niet noodzakelijk. Sterker nog, de bijen hebben denk ik meer de voorkeur aan stedelijk gebied met kleine tuintjes omdat daar veel meer nectar is te halen.... Dat is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor een soort natuurgebied het is....

5) Hoeveel bijenvolken heeft u? Hoe groot is het grondstuk waarop u woont en waarop dus de bijenkasten staan? Heeft u een bijenstalling? Zo ja, hoe groot is die? Hoe groot is de afstand tussen de bijenstalling en de naburige woningen?

Ik heb 26 volken waarvan 9 volkjes zgn. bevruchtingsvolkjes zijn. Deze zijn zeer klein. Ik heb 17 volken (waarvan 4 bevruchtingsvolkjes) bij mijn woning staan op een perceel van 507 m2. De andere 9 volken (waarvan 5 bevruchtingsvolkjes) staan op een perceel van 527 m2 bij mijn ouders. Nee, ik heb geen bijenstalling, ze staan gewoon in de tuin. De afstand tussen de bijenvolken en mijn woning is +/- 5 meter. Een ander deel van de volken heb ik (op hetzelfde perceel) staan op een afstand van +/- 3 meter van het huis van de buren. De afstand tussen de volken en de straat/stoep bedraagt ongeveer 2 á 3 meter. Ik heb er wel een heg tussen staan van +/- 2,5 meter hoog.

Saïda
Berichten:3
Lid geworden op:wo 22 jun 2016, 14:03
Contacteer:

Re: Kinderen en bijen

Bericht door Saïda » wo 29 jun 2016, 19:32

Ik ben al heel dankbaar voor de huidige reacties! Bedankt allemaal en graag nog meer info van mensen van dit forum.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 123 gasten