Volk samen voegen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Volk samen voegen.

Bericht door Hans van der Post. » do 11 aug 2016, 10:45

Nog een keer:
joselito schreef:Wow, wat een middelen moeten die arme bijen toch ondergaan.
Ik gebruik een methode die toch iets bijenvriendelijker is. De bijen worden gewoon bij elkaar gehangen. De koningin die ik wil behouden komt in een kooitje tussen haar broed.De volgende dag komt daar deeg in en kunnen ze haar bevrijden.
Als de koningin die je wil behouden al uitlopend broed heeft is dat een pluspunt. Ook het tijdstip speelt een rol, hoe later in het seizoen des te beter.
Bijenvriendelijk is een breed begrip.
* bijen gewoon bij elkaar hangen
* koningin in een kooitje
* een dag later voerdeeg in het kooitje
* deze handelingen zijn voor de vraagsteller (een jaar bijen) risicovol

Met een krant verenigen is simpel:
* zoek de moer die het minste is stuur haar naar de eeuwige drachtvelden
* dit volk(je) zonder moer komt onder te staan hierop komt een krant en prik een paar! gaatjes (krant droog houden)
* zet de bak waar de moer zit op de krant.
De volgende ochtend zie je de pulp van de doorgeknaagde krant op de vliegplank liggen.
!Hans.

mgobbels
Berichten:34
Lid geworden op:zo 26 apr 2015, 10:44
Imker sinds:1970
Aantal volken:35
Bijenras(sen):carnica.
Locatie:Liessel
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door mgobbels » do 11 aug 2016, 12:56

Met spiritus bedoel ik gewoon het blauwe spul, verdeel dit op het viltje, even laten indringen zodat het viltje niet meer druipt en daarna dit tussen de raten in laten zakken, de bijen krijgen dan een andere geur. Niet te veel anders worden de bijen bedwelmd. (Doe dit al jaren zo, zeker als ik kleine volkjes bijen wil groter maken.). De krant is een zeer betrouwbare oplossing, zeker voor een beginnend imker.

Math Göbbels

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

Gebruikersavatar
melkman
Berichten:76
Lid geworden op:ma 08 jun 2015, 11:45
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door melkman » do 11 aug 2016, 17:02

Wat Hans beschrijft ga ik doen. De rest bedankt voor jullie input. Maar ik ga het simpel houden.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door Primus » do 11 aug 2016, 17:53

bee-tree schreef:
Primus schreef:
melkman schreef:
Nog wat: heeft de drukinkt van tegenwoordig nog dezelfde geurneutraliserende werking
als de stinkende krant van 40 jaar geleden, in het geval dat je ze momenteel alleen
de eerste pagina van de krant laat lezen waar 'het sterkste luchtje aan zit' ? :mrgreen: Zj. :b10:

P.S. Oók 'n smilie kun je tot de sluitende leestekens rekenen,
zoals een punt het sluitteken is van 'n zin.

Beetree,


Het is niet de drukinkt die het alleen doet maar vooral de trage manier van samenkomen door de krant weg te vreten, hierdoor gaan de nestgeuren stilaan vermengen en wordt er niet gevochten. Sommige doen de minst productieve moer naar de moerenhemel, ook dit is eigenlijk niet nodig omdat de bijen zelf wel zullen uitmaken welke de beste moer is en dat is vermoedelijk niet altijd degene die wij denken. En meermaals gebeurd het dat de twee moeren nog een hele tijd aan de leg blijven de één boven en de andere beneden wat ook een voordeel kan zijn om de volkssterkte te verbeteren. Helaas komen aan alle mooie liedjes een eind als de moeren mekaar tegen komen zal er maar eentje overblijven en zo hoort het.


MVG CP

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door Dirk Blanken » do 11 aug 2016, 18:48

Een klein of gelijkwaardig volk met de betere koningin op een groter volk plaatsen dan doorprikte krant gebruiken.

Ik zorg dat al mijn F1 volken koninginnen hebben van 2016.
Maar bewaar vaak de beste 2015 koninginnen nog even op twee á drie ramen bijen.

Deze kleine volkjes moeten nu verenigd worden en hebben vaak twee ramen met broed.

Dat gebeurd op het tijdstip dat Jaap langs komt voor zijn manier van koninginnenteelt.
Haal koninginnen van 2015 op van Dirk voer ze in en klaar is Kees oh nee Jaap.

Dan heb ik ze op een rijtje staan en kies ik de beste koninginnen voor hem uit.
Er staat inmiddels 4 mini-plusje tussen met een goede koningin van 2016.

Wat ik dan doe is de rest van de koninginnen naar het walhalla sturen.
Dan worden de volkjes naast elkaar gezet in een 11 raams bak en laat ze lekker luchten met een gaasraam erover.
Na een half uur gaasraam eraf en een uitlaat zonder uitlaat erop en een doorprikt krantje erop met daarop de goede koningin in het mini-plusje.

Na een dag of vier kijk ik of de koningin al beneden zit en anders gaat ze geforceerd naar beneden.
De Mini-Plus gaat bovenop een andere mini-plus met een krantje ertussen.

Groeten Dirk.
dertiende

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door joselito » vr 12 aug 2016, 10:02

Hans van der Post. schreef:Met een krant verenigen is simpel
Dat hangt ook van de kasten af. Sommige kasten kun je niet zo maar op elkaar zetten.
Een zesramer op een grote kast kan al een probleem zijn. Ik heb hier een aantal drieramers, die kunnen niet op een twaalframer geplaatst worden met een krant ertussen.
Maar dat is dan ook niet nodig. Het broed van de drieramer samen met de jonge koningin (in een kooitje) wordt gewoon tussen het broed van de grote kast gehangen. De volgende dag bevrijden ze haar en het is opgelost.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door ErikS » vr 12 aug 2016, 10:29

Blijf me verwonderen over het kooitje dat steeds terugkomt. ;-)
Verenig altijd zonder kootje. eigenlijk 2 methodes.

1. gewoon de bakken op elkaar, als het nodig is ivm ander systeem een verenigingsplank gebruiken. Krant ertussen, bij voorkeur beide volken besproeien met hyveclean en nooit problemen.
2. 3 ramen aan ruimte maken en de koningin op 3 ramen met bijen gewoon in het volk hangen (ala broeder adams). Hyveclean spuiten, zeker als ze onrustig zijn. Gaat ook altijd goed.

Wel voor de volledigheid. Kan me niet herinneren volken in de drachtperiodes te hebben verenigd, altijd voor en na seizoen. Volgens mijn bijenleraar maakt dat een groot verschil......

en nu heeft "melkman" nog een methode meer.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
melkman
Berichten:76
Lid geworden op:ma 08 jun 2015, 11:45
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door melkman » vr 12 aug 2016, 14:11

En bedankt he Eric. :D

Gebruikersavatar
melkman
Berichten:76
Lid geworden op:ma 08 jun 2015, 11:45
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door melkman » zo 14 aug 2016, 10:44

Inmiddels zijn de twee volkjes samen gevoegd. Maar ik heb nu een luxe probleem. Door de samenvoeging heb ik nu waarschijnlijk drie moeren in een kast. Het zwakke volk. Een van p moeren. Daar dacht ik van dat ze gewisseld was. Want ik heb er een nieuwe moer in zien lopen en haar gemerkt. Maar van het volk wat ik er boven op heb gezet heb ik de ouwe moer wel gevonden maar ze was dood. En ben nu bang dat ik een eventuele nieuwe moer nog niet heb gevonden. Gaan de bijen dit zelf oplossen. Met andere woorden moet ik het nu zo mooi laten. of moet ik de p moer er zo wie zo maar uit halen.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Volk samen voegen.

Bericht door Primus » zo 14 aug 2016, 11:16

melkman schreef:Inmiddels zijn de twee volkjes samen gevoegd. Maar ik heb nu een luxe probleem. Door de samenvoeging heb ik nu waarschijnlijk drie moeren in een kast. Het zwakke volk. Een van p moeren. Daar dacht ik van dat ze gewisseld was. Want ik heb er een nieuwe moer in zien lopen en haar gemerkt. Maar van het volk wat ik er boven op heb gezet heb ik de ouwe moer wel gevonden maar ze was dood. En ben nu bang dat ik een eventuele nieuwe moer nog niet heb gevonden. Gaan de bijen dit zelf oplossen. Met andere woorden moet ik het nu zo mooi laten. of moet ik de p moer er zo wie zo maar uit halen.
Als je de volken verenigd hebt dan is dat vermoedelijk al opgelost en zeker niets om je zorgen over te maken. In de lente zal er maar één moer meer zijn. Kwestie is nu om ze wintervoer in voldoende mate te geven en als het nog niet is gebeurd dringend een varao behandeling toepassen. Daarna stilletjes met rust laten, de bijen regelen nu alles zelf wel.

Veel succes.

MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten