Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:
Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Cor Van Pelt » do 05 jan 2017, 03:29

T.A.V. CKLANDER,

Ik ben misschien een beetje kort door de bocht gegaan??

Ik veronderstelde dat U met 21 volken het echt wel wist van die stuifmeel deeg koeken. Voor aansporing in de lente,om de moer te helpen. Dat ik U aanrade om een paar boeken te kopen,komt voort uit het feit dat ik zelf een serieuse lezer ben.
Ik lees vaak op het Forum over eerst curses volgen en dan pas beginnen met imkeren. Dat idee kennen wij hier niet.
De meeste imkers beginnen met 2 volken( praktijk) en leren verder uit boeken of tijdschriften.

De beroeps imkers hier ,sommige met 5000 tot 8000 volken,voeren allemaal stuifmeel vervanger deeg. Dat gaat in de herfst onder het deksel en wordt in het vroege voorjaar,als de bijen gevoerd worden,weer aangevuld.
tussentijd wens ik U veel sukses met de bijen.

In de toekomst zal ik een beetje letten op wat/wanneer ik iets schrijf!!

Groeten uit Alberta.
Cor

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door bee-tree » do 05 jan 2017, 09:11

Cor, met jouw laatste zin zullen veel imkers moeite hebben om ze zelf toe te passen. Óók ik.
Die ene keer dat jij eens 'n uitglijder' maakt , zij je vergeven en moet kunnen.
Dus; daar moeten we niet zo heftig op reageren alsof we door een bij gestoken zijn.

Waarde (kasteel)heer cklander, op het einde van je knappe repliek schrijf je
dat je ERGENS in het forum gelezen hebt, dat er proeven worden gedaan om
ZETMEEL als STUIFMEELvervanger te gebruiken. Waar hebt ge dat gelezen ?
Waarschijnlijk bedoel je SOYAMEEL.
Dat bevat 'n beetje EIWIT waar het ons om te doen is als BOUWSTOF voor mens en bij tijdens
de groei van embryo en kind en larf naar volwassenheid.
Mensenmoeders en bijenmoedertjes(= werkbijen) moeten in hun lichaam eiwitrijke melk
of voedersap maken. Daarom moeten ze zelf een eiwitrijk menu eten.

PUUR ZETMEEL van aardappelen is puur koolhydraat; daarin ontbreken de eiwitmoleculen.
Het Aardappelmeelconcern AaVeBe haalt daarom de eiwitten uit de vermalen aardappelen om
zuiver zetmeel te krijgen en daarnaast zuiver eiwit, zodat ze gescheiden verwerkt kunnen
worden in voedsel voor mens en dier.
Dat eiwit probeer ik uit als veevoer, sorry, als bijenvoer.

Wij vinden het heel gewoon dat we het GERAFFINEERD KOOLHYDRAAT SUIKER van bieten en tarwe
en mais de bijen aanbieden als BRANDSTOF.
Dan moet het ook lukken ze GE-EXTRAHEERD PLANTAARDIG EIWIT als BOUWSTOF aan te bieden. Zj. :b10:

P.S.Over toevoeging van voedingssupplementen zoals vitaminen, anti-oxydantia, inhibinen, enz.,
praten we maar eens 'n andere keer.

Dat ik je aanspreek als (kasteel)heer komt door het feit dat je als 'n heer schrijft en
dat je voornaam nog niet te vinden is en jouw bijenstand misschien bij het bouwkundig beroemde
kasteel van Hoensbroek staat; vanouds een goed wilgendrachtgebied dankzij de rijkdom aan water
en broekland. Ooit was Bertus Aafjes, de dichter en romanschrijver, er de gastvrije bewoner van.
Laatst gewijzigd door bee-tree op do 05 jan 2017, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door bee-tree » do 05 jan 2017, 10:48

Wat 'n flater. Kom net uit de vrieskou van buiten, die blijkbaar als koelvloeistof werkt.
Heb de voornaam gevonden. Had me de moeite kunnen besparen om P.S. te schrijven aan Chris,
met de roepnaam Kris (?), ware het niet, dat ik de betiteling "heer",
met name "heer in het schrijfverkeer" ook aan Cor wil geven.

'k maak nu tevens iets heel toepasbaars bekend dat helemaal past bij dit topic.
Ga op weg zoals ik net deed. 'k zag onderkoelde bloeiende stuifmeelkatjes van Hazelaars hangen.

'k ga een gedeelte plukken vóórdat alle stuifmeel is verwaaid, nu het minus 2 graden Celsius is
en de komende nacht minus 10 graden wordt. 'k doe dat bij Hazelaars die verder dan 200 meter staan
en in maart onbereikbaar zijn voor de bijen, behalve op die ene dag dat het enkele uren
plus 14 Celsius wordt in de zon.
De katjes bewaar ik tot het zulk vliegweer wordt, dat de bijen zich niet verder dan
het "Pollenrestaurant"wagen, waarin het plusminus 10 graden wordt, terwijl het 20 meter er van af
op hetzelfde moment maar een paar graden is.

'k controleer eerst of de mannelijke katjes momenteel geslachtsrijp zijn. Hoe ?
'k verwarm er 'n aantal en kijk of ze willen stuiven. Je moet rijpe katjes hebben.
De bijen krabbelen er over heen en vullen er hun korfjes mee in het pollenrestaurant.
Er komt geen suiker aan te pas. Zj. :b10: P.S. Trek je niks aan van imkers die zeggen
dat Hazelaarstuifmeel weinig waarde heeft. Die willen het "onderste uit de kan".

Gebruikersavatar
cklander
Berichten:102
Lid geworden op:wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds:2015
Aantal volken:21
Bijenras(sen):Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie:Hoensbroek
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door cklander » do 05 jan 2017, 15:18

Beste Cor & Bee-tree,

Hoor de kasteelheer spreken :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Nee, alle gekheid op een stokje: ik zie zojuist dat niet mn hele bericht is geplaatst (ja alweer een beginnersfout :D )... ik had nog wat vraagjes getypt en, vooruitlopend op eventuele commentaren, ook mijn verontschuldigingen gemaakt jegens Cor mocht ik u op enige manier niet goed aangesproken hebben. Voor wat het waard is: bij deze mijn welgemeende excuses!

Ik ben inmiddels ook achter de antwoorden gekomen van mijn vragen, dus het stellen van die vragen is niet meer noodzakelijk....

Bee-tree, dank je wel voor de aanvulling t.a.v. de samenstelling van de stuifmeelvervanger. Ik ga opzoek naar planten om een pollenrestaurant op de bijenstand te kunnen openen!

O ja, ik woon inderdaad in Hoensbroek, mijn naam is Christian, ik kort het zelf meestal af met Chris, ik woon op een kleine 700/800 meter van Kasteel Hoensbroek. Als iemand ooit in de buurt is: het is de moeite waard om het kasteel te bezoeken. In de omgeving van het kasteel is men nu een natuurpark aan het aanleggen waarbij diverse grote grazers (bizonachtige) vrij kunnen rondlopen. Ook heeft men nu de oorspronkelijke loop van de Caumerbeek (Auvermoer zoals deze in Hoensbroek wordt genoemd) hersteld. Men tracht hier de natuur weer een beetje plaats te geven... Ik geniet ervan als ik er doorheen wandel!

Gr. Chris

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Hans van der Post. » do 05 jan 2017, 17:03

Cor Van Pelt schreef: [..........................] De beroeps imkers hier, sommige met 5000 tot 8000 volken, voeren allemaal stuifmeel vervanger deeg. Dit gaat in de herfst onder het deksel en wordt in het vroege voorjaar, als de bijen gevoerd worden, weer aangevuld.
Cor
Cor zou je de stuifmeelvervanger die in Canada wordt gebruikt daarvan de samenstelling willen geven?
Het is wel duidelijk dat het daar een ander klimaat heerst dan hier in NL. Volken hier kunnen al vroeg in het seizoen stuifmeel halen.
Alleen de bestuivingsimkers die vroeg in kassen hun volken moeten plaatsen hebben vroeg in het voorjaar een goed broednest nodig. Dit om te zorgen dat de haalbijen opzoek gaan naar....... stuifmeel. :!:
!Hans.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Kroese » do 05 jan 2017, 20:47

Ik heb wel vaak genoeg gezien (via YouTube) hoe ze "patty's" maken en op de volken leggen.
Maar dat was alleen gemaakt van suiker.
Patty's met e.o.a. stuifmeel product (of vervanger?) ben ik ook benieuwd naar.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Cor Van Pelt » do 05 jan 2017, 22:29

Imker vrienden, Ik zal proberen het etiket te sturen.
Cor.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Cor Van Pelt » vr 06 jan 2017, 01:34

Hier is het etiket van de stuifmeel vervanger "Patties". Cor.
001.jpg

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Kroese » vr 06 jan 2017, 01:47

Ik heb hem ff gedraaid.
even op klikken en dan heb je hem vergroot.
002.jpg

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Cor Van Pelt » vr 06 jan 2017, 04:04

_IGP9481.JPG
_IGP9481.JPG (46.42KiB)3246 keer bekeken
_IGP9480.JPG
_IGP9480.JPG (48.63KiB)3246 keer bekeken
_IGP9481.JPG
_IGP9481.JPG (46.42KiB)3246 keer bekeken
_IGP9481.JPG
_IGP9481.JPG (46.42KiB)3246 keer bekeken
Hier nog 2 foto's van het voeren op 12 Maart 1911.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/downloa ... ew&id=5372
Dit bedrijf runt 5000+ volken. Je ziet de stuifmeel deeg plakjes op de geisoleerde kasten. Er wordt ook warme suiker stroop gevoerd.
Cor,[attachment=0[attachmehttp://www.bijenhouden.nl/phpbb/download/file. ... d=5372nt=1]_http://www.bijenhouden.nl/phpbb/download/file. ... GP9480.JPG[/attachment]]_IGP9481.JPG[/attachment]
_IGP9480.JPG
_IGP9480.JPG (48.63KiB)3246 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten