Bijenkasten plaatsen in een bos.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:
Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door tomer » vr 27 jan 2017, 12:13

De Wieke schreef:maakt het voor de bijen nog uit of ze in de zon staan of niet.? of kun je ze ook onder de bomen zetten
en de vliegopening op het zuiden?
Mijn eerste kast stond in de volle zon, omdat men mij had verteld dat dat het beste was.
Vorige zomer is een gedeelte van de raten gesmolten en ineengezakt. Er heerste dan wel een hittegolf en de was was misschien niet zuiver bijenwas, maar met paraffine aangelengd.
Ik zet mijn kasten nu onder de bomen richting oost-zuid. 's Morgens schijnt de zon erop, maar 's middags hebben ze schaduw, zeker in de zomer.
Dan kunnen de bijen zich bezig houden met nectar en stuifmeel halen, ipv water en ventileren.

mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door mick » vr 27 jan 2017, 13:03

tomer schreef: Mijn eerste kast stond in de volle zon, omdat men mij had verteld dat dat het beste was.
Vorige zomer is een gedeelte van de raten gesmolten en ineengezakt. Er heerste dan wel een hittegolf en de was was misschien niet zuiver bijenwas, maar met paraffine aangelengd.
Ik zet mijn kasten nu onder de bomen richting oost-zuid. 's Morgens schijnt de zon erop, maar 's middags hebben ze schaduw, zeker in de zomer.
Dan kunnen de bijen zich bezig houden met nectar en stuifmeel halen, ipv water en ventileren.
Zo is het bij mij ook, lijkt me ook het beste.

RJM
Berichten:36
Lid geworden op:do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast-Carnica
Locatie:Arendonk (België)
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door RJM » vr 27 jan 2017, 13:50

Hallo,

Iedereen bedankt voor de reactie's.
Deze winter is het naastgelegen bos voor het grootste deel gekapt, ik zou een kast of kasten met de vliegopening die kant op kunnen zetten (zuid/oost)
Dan staat de rug van de kast naar het pad op 20 meter afstand, en kunnen de bijen makkelijk aan en afvliegen.
Wbt wandelaars, het is idd privé bos, maar het is niet afgezet en wandelaars moet je toelaten, het enige wat je wel kunt verbieden dmv bordjes is dat er niet buiten de paden gelopen mag worden, of dat niet gebeurt weet je natuurlijk nooit, of je moet er toevallig zijn.
In dit geval zouden ze niet bij de kasten kunnen komen, doen ze dat wel zijn ze buiten de paden geweest.
Wellicht dat een bordje plaatsen een goede oplossing is.
De enige controle die er is, is van de jagers die toestemming hebben gevraagd om er te mogen jagen, die houden het jaar rond wel alles mee in de gaten.
Maar ik loop eigenlijk al te ver vooruit :oops: , ik zal eerst de cursus gaan doen en voor een bijenvolk zorgen.
Ik ga in ieder geval toch thuis beginnen zodat ik ook dagelijks kan zien wat er gebeurt en ervan leren, pas daarna ga ik volken in het bos plaatsen.

Is de lijsterbes een goede struik/boom voor bijen?

Groeten,

Roelant.

mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door mick » vr 27 jan 2017, 13:58

Nu zie ik dat je van Arendonk bent, cursus in Turnhout aan het volgen?

Plant spork aan, véél spork, hoort hier thuis en is een goede bijenplant.
Momenteel loopt er een actie, http://www.belg.be/50574/nieuws/we-plan ... uiken-mee/

Groetjes uit Retie,
Mick

RJM
Berichten:36
Lid geworden op:do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast-Carnica
Locatie:Arendonk (België)
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door RJM » vr 27 jan 2017, 18:39

Hallo Mick,

We wonen idd in Arendonk, ruim 15 jaar nu, maar eigenlijk kom ik uit Hapert.
De cursus in Turnhout was reeds al van start gegaan, ik ga nu de cursus doen in Bergeijk.
In Bergeijk hebben ze er een grote bloemen en natuurtuin bij, waar ik een jaar of 8-9 geleden de bestrating heb gemaakt, door de cursus nu daar te doen doe ik ook weer iets terug. :)

@Hans,

Waarom moet je opletten met dassen?
Een kilometer verderop is een dassenburcht, hoever die dassen gaan en wat ze aan de bijen doen weet ik niet.
De kasten in de winter naar huis halen zou ook een optie kunnen zijn.

Groeten,

Roelant.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door Hans » vr 27 jan 2017, 18:52

Op redelijke afstand van de kasten zijn een aantal dassenburchten. De dassen leggen 's nachts flinke afstanden af. Ze zijn erg schuw maar ook flinke jongens en sterk. Ze kunnen de kasten beschadigen. Ik heb schade aan de Segebergers. Ze ruiken denk ik de honing. Verder heb ik niet veel last, maar zijn wel sterk genoeg om flinke schade te veroorzaken.

De dassen zijn daar beschermd. Mij is geadviseerd een hekwerk om de kasten aan te leggen en dat in te graven zodat ze er niet onderdoor kunnen graven. Een liefhebber van dassen houdt eea in de gaten. Of ze ook bijen en honing eten weet ik niet, wel dat ze flinke schade kunnen veroorzaken.

Ik denk dat dit alleen voor de winterperiode geldt.

Gr. Hans

JohnHoogendoorn
Berichten:153
Lid geworden op:zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:80
Bijenras(sen):Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie:Ter Aar
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door JohnHoogendoorn » vr 27 jan 2017, 23:15

Een aantal van onze volken staan vanaf eind mei tot begin september op de Utrechtse heuvelrug in een gemend bos.
Prima dracht op braam, sporkenhout, linde en wat heide.
Het is belangrijk dat de volken een aantal uren per dag met de vliegopening in de zon staan. Deze volken doen het aanzienlijk beter dan de volken welke weinig zon krijgen. Er loopt een wandelpad op 10 meter van de volken. Een strook begroeiing werkt prima als afscheiding.
De bijen vliegen direct omhoog om over de bomen naar de drachtbronnen te vliegen.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door joselito » za 28 jan 2017, 09:23

JohnHoogendoorn schreef: Het is belangrijk dat de volken een aantal uren per dag met de vliegopening in de zon staan. Deze volken doen het aanzienlijk beter dan de volken welke weinig zon krijgen.
Is dat zo John? Dat is inderdaad wat men ons altijd verteld heeft. Ook ik geloofde daarin totdat ik het boek van broeder Adam gelezen heb. Hij had zijn volken in groepen van 4 staan met iedere kast telkens in een andere windrichting. Nooit heeft hij enig verschil bemerkt ook niet bij de kasten die op het noorden stonden. Hij zal zijn kasten toch geen 40 jaren zo hebben laten staan uit koppigheid, om niet te moeten toegeven dat de anderen toch gelijk hadden? :)
De hitte in de zomer doet vaak meer kwaad dan goed. Gelukkig hebben de kasten nu een open bodem. Als we daar de schuif uittrekken is er geen gevaar meer voor warm lopen. Maar zelf verkies ik een stand tegen een houtkant waardoor de kasten niet de hele dag in de zon staan. De richting maakt volgens mij niet veel uit.

JohnHoogendoorn
Berichten:153
Lid geworden op:zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:80
Bijenras(sen):Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie:Ter Aar
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door JohnHoogendoorn » za 28 jan 2017, 11:33

Mijn Dadant kasten hebben een volledige gaasbodem, dus voldoende ventilatie. De volken die met het vlieggat niet in de zon staan doen het beduidend minder. De volken staan niet de gehele dag in de zon maar ik hou er rekening mee dat ze een paar uur zon in de middag krijgen. Dat is ook goed voor de bevruchting van de jonge koninginnen, zeker als het weer niet meezit.
Een paar uur zon in de middag helpt ook goed tegen naaktslakken en pissebedden die graag op vochtige plekken onder de kasten verblijven. De volken die droog en relatief warm staan hebben weer last van mierennesten tussen de dekplank en het dak. Zo heeft elk voordeel ook weer een nadeel. Afgelopen zomer stonden veel van mijn volken in het bos met de opening naar het zuid-westen. Het viel mij op dat de broednesten zich naar de oostkant van de kast verplaatsten. De jonge koninginnen begonnen de ramen te beleggen aan de oostkant van de kasten. Bij mijn simplex volken is mij dit nooit opgevallen maar omdat de Dadant ramen groter zijn viel mij dit op afgelopen zomer.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenkasten plaatsen in een bos.

Bericht door Dirk Blanken » za 28 jan 2017, 17:50

Ik denk dat de opstelling niet zoveel uitmaakt wel moet de zon de kasten beschijnen en of dit nu vanachter of voor is maakt niet zoveel uit.
Heel vroeger stond ik onder zware linde bomen met veel schaduw dat was zeker niet positief vooral omdat de linde ook nog niet produceerde.
Ik had toen nog de zwarte bijen en ze werden heel vervelend voornamelijk door voedsel tekort.
Als er dracht is loopt de temperatuur in de kasten omhoog.

Als je kasten de hele dag in de volle zon staan is de grote van het vlieggat belangrijk en een open bodem.
Dit is vooral belangrijk bij houten kasten, de Segeberger kasten isoleren goed.

Als je in een bos staat moet je vaak een aantal bomen vellen als er te veel schaduw is.

Ik zou de waarschuwingsbordjes op een paar meter van de kasten zetten op het pad wat je gebruikt om bij de stand te komen.

Voor de aanparing van koninginnen kan je het beste een stand hebben met windschut vanuit het noordwesten maar eigenlijk moet het gewoon goed weer zijn voor de aanparing.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten