braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Bericht door Oude Essink » di 12 aug 2008, 10:03

Bart,
Toch staat er niet in hoe Langstroth de ruimte rondom de raampjes vaststelde, maar ja.

Archimedes deed ook niet uit de doeken, hoe hij erop kwam, dat de opwaartse druk van het water op een in het water liggend voorwerp gelijk is aan het gewicht van het verplaatste water; hij zat in bad en kreeg de ingeving: heurèèka : ik heb het!!
De ingeving van Langstroth was eveneens zo'n creatieve impuls, na veel voorafgaand gefrutsel. Ik dacht dit proces goed beschreven te hebben.[:I]


Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: braamraat ? bouwen tussen de ramen ?

Bericht door Wim Joosten » di 12 aug 2008, 12:17

Overigens,
ik bouw mijn kasten zelf en houd dus rekening met deze bijenruimte. Maar ik merk dat de bijen zich hier niet altijd aan houden. Ik weet niet waar het door komt. Misschien doordat de ramen iets doorbuigen of de dekplank iets krom trekt? Eigenschappen van het volk? De bijen zitten ook wel boven op ramen te kitten en daardoor wordt de ruimte ook weer kleiner.
Kortom, ik maak me er niet meer druk over. Ik leer er mee leven. Ik wrik eerst de bovenste kamer los van de kamer die er onder zit en maak dan met een heen en weer gaande draaiende bewegingen in het horizontale vlak de kamers los van elkaar.

Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten