Wintervoer!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Wintervoer!

Bericht door Hans van der Post. » wo 16 aug 2006, 20:09

Jammer Marc je zult het toch in de praktijk moeten toetsen dus niet in een mensen gebouw maar in een bijenkast-volk.
Koop nu de voelers en kijk en schrijf.............. en trek dan conclusies.[:)]
Hans

vonk
Berichten:15
Lid geworden op:ma 24 apr 2006, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door vonk » vr 18 aug 2006, 22:08

Ook ik zit met het probleem dat ik ieder voorjaar veel te veel ramen met wintervoer heb en daar ik niet het risico wil lopen dat de gevoerde suiker in de honing komt, haal ik de gevulde ramen eruit. Kan ik in de nazomer die opgeslagen ramen er weer bijhangen voor ik ze ga voeren? Ik voer gewoonlijk 10 kg suiker aan een goed ontwikkeld volk, maar laat niet geheel met honing gevulde ramen hangen.
Vonk

noëlvis
Berichten:59
Lid geworden op:ma 27 jun 2005, 21:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door noëlvis » za 19 aug 2006, 10:15

had daarnet een dicusie met een imker over het fijt of we in een keer (na elkaar) voederen of in stappen (nu 6 kg en binnen 2 weken nog eens 6 kg).

Ikzelf ben van mening zo snel mogelijk alles opvoeren zodat de jonge bijen (die na het drijfvoeren geboren worden ) zich niet meer moe moeten maken en dus langer leven.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door Gerard van Gastel » za 19 aug 2006, 10:30

zodat de jonge bijen zich niet meer moe moeten maken
Ik denk dat (net als bij mensen) aktiviteit niet leidt tot een korter leven maar tot een langer leven.
Ik houd het bij rustig inwinteren; gedurende 2 tot 3 weken regelmatig voeren. Broednest wordt kleiner, meer plaats voor voedselopslag, en voldoende tijd om de suikeroplossing te verwerken, indampen en verzegelen.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door de vos roger » za 19 aug 2006, 17:29

noëlvis schreef:


Ikzelf ben van mening zo snel mogelijk alles opvoeren zodat de jonge bijen (die na het drijfvoeren geboren worden ) zich niet meer moe moeten maken en dus langer leven.

Ik spreid eveneens mijn wintervoeding tot een drietal weken,teveel ineens doet het broednest krimpen door plaatsgebrek,doe het langzaam zodat de bijen het kunnen verdampen en kort opslaan .

roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door Hans van der Post. » za 19 aug 2006, 17:34

noëlvis schreef:
Ikzelf ben van mening zo snel mogelijk alles opvoeren zodat de jonge bijen (die na het drijfvoeren geboren worden) zich niet meer moe moeten maken en dus langer leven.
Jong bijen slijten niet door het wintervoer op te slaan ze slijten door broedverzorging daar worden bijen "oud" van.
Als je heel snel inwinterd komt het voedsel ook nog eens op rare plaatsen te zitten. Als er net een raam broed uit loopt en er komt een grote plons voedsel binnen wordt het daar op geslagen en verzegeld.
Ik heb een paar jaar geleden een paar proefjes gedaan door langzaam te "voeren". Met behulp van een vijfliter jerrycan daar in een vijftal gaatje geprikt met een dunne gloeide naald. De can heb ik drie keer gevuld met een suikeroplossing van 1 op 1. Totaal hebben de twee proefvolken er 25 dagen er over gedaan om dit op te slaan. Het was een schoolvoorbeeld - een plaatje hoe het zou kunnen. De andere volken kregen om de acht dagen 3 x 5 vijf liter in hun voerbak. Ik ben genezen ik voer nu ook rustig doe er drie weken over.
Oja ik drijvoer niet!
Natuurlijk als je 60 bijenvolken hebt doe je het anders, hoewel een 15 liter jerrycan bestaat ook.[:)]
Hans

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door Bart Maes » zo 20 aug 2006, 19:33

Hans en Roger, zit die extra aanprikkeling niet in het feit dat je er een lange periode over doet om de bijen in te winteren? Ik geef ze ook over een lange periode suiker, waarbij ik start met kleine porties en opwerk tot 2 l om de twee dagen. De koningin heeft zo het idee dat er nog veel dracht is in augustus en legt gestaag verder met een sterk wintervolk als resultaat. Dat is hoe ik het zie om in te winteren.

Heb je geen foto over de opstelling van je jerrycan[?]. Lijkt me een practisch goede zaak en levert weinig verplaatsing op naar de bijenhal met zware suikerbidons.

mvg. Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 aug 2006, 19:53

Bart schreef: Heb je geen foto over de opstelling van je jerrycan. Lijkt me een practisch goede zaak en levert weinig verplaatsing op naar de bijenhal met zware suikerbidons.
mvg. Bart

Bart morgen zet ik er een foto bij.
Hans

Ernst de Jonge
Berichten:43
Lid geworden op:ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wintervoer!

Bericht door Ernst de Jonge » zo 20 aug 2006, 22:12

Ik heb tot nu toe bij het berekenen van de hoeveelheid te geven wintervoer het aantal kg suiker opgeteld bij het aantal liters water, dus bij een verhouding 3:2 geeft 3 kg suiker + 2 liter water 5 liter voer. Ik heb de indruk dat sommige andere imkers dat ook doen.
Het zat me niet echt lekker, dus heb ik maar eens de aldus aangemaakte hoeveelheid voer gemeten en jawel hoor: 3 + 2 is niet 5, maar 3,8 liter voer. Dat betekent dat als je bijv. aan een volk 10 kg suiker wilt voeren, je niet 16,7 liter, maar slechts 12,7 liter voer hoeft te geven. Dat scheelt dus 4 liter voer ofwel 3,2 kg suiker. [:)]

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Wintervoer!

Bericht door frits dalm » ma 21 aug 2006, 00:41

Ernst,
Maak je geen grote rekenfout ???
Ik geef normaal 14 kg suiker meestal 2op3.
Voor mij is de hoeveelheid suiker belangrijk.
Liever 4 kg te veel dan een gram te weinig.
Ik geef mijn geld liever uit aan voer dan aan
nieuwe volken tervanging van volken die door
misplaatste zuinigheid de winter niet doorkomen!!
Frits

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten