Open of gesloten bodem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ton Nahuijsen
Berichten:20
Lid geworden op:vr 05 apr 2002, 21:03
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Open of gesloten bodem

Bericht door Ton Nahuijsen » wo 19 dec 2007, 21:26

Ik zie dat mijn vraag nogal wat reacties teweeg brengt. Concreet was mijn vraag een open of gesloten bodem in de winter. Omdat ze nogal sterk op de wind staan heb ik de vliegopening voorzien van een portiekje zoals Schotman dat beschrijft in het hoofdstuk "wintervluchten". Bodem open of dicht is dus kennelijk nog steeds een discussie en wacht ik af, zonder verdere verstoring, hoe ze nu de winter uitkomen. De bodem is nu dicht.

Ton

AHNahuijsen

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Open of gesloten bodem

Bericht door de vos roger » wo 19 dec 2007, 22:25

En.....deze van mij zijn allen open tot begin februari,zowel in als buiten de bijenhal.[:)]

roger

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Open of gesloten bodem

Bericht door Jaap v.Popering » do 20 dec 2007, 19:03

Voor 1980 had niemand een open bodem , en zij kwamen vrijwel altijd goed uit de winter .
Wel haalden wij de kantramen er uit tegen de schimmel.
En wij hadden ook geen verdwijnziekte.[:I]

Jaap v P

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Open of gesloten bodem

Bericht door de vos roger » do 20 dec 2007, 21:58

Jaap v.Popering schreef:
Voor 1980 had niemand een open bodem , en zij kwamen vrijwel altijd goed uit de winter .
Wel haalden wij de kantramen er uit tegen de schimmel.
En wij hadden ook geen verdwijnziekte.[:I]

Jaap v P
T'ja het is zoals ge het bekijkt.[;)]
Voor 1980 hadden we ook géén last van varroa,dus was een gaasbodem ook niet écht nodig.
Het nut van een open bodem is dan ook achteraf opgedoken,toen bleek dat de kantramen onderaan niet meer beschimmeld waren.
Van verdwijnziekte was er al eens sprake,maar in véél mindere mate.

roger

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Open of gesloten bodem

Bericht door Kroese » do 20 dec 2007, 22:09

Passend voor het onderwerp "open of gesloten boden" kwam ik op Beesource het volgende tegen:

Een artikel over infrarood foto's van een bijenkast.
Afbeelding
De auteur van de foto wijst op het warmte verlies in de handgrepen.
Onder de bodem is warmte uit de bodemgrond. Het zwarte om de kast heen is sneeuw.

Dan ben ik benieuwd wat het warmte beeld van een segeberger of mijn Combi styropor kasten zou zijn, in vergelijking met deze houten bakken. Wie heeft er een infrarood camera?? :D

Dit is het artikel waar nog een paar foto's zijn te vinden.
http://www.beesource.com/forums/showthread.php?t=215041

Hennie......

luc
Berichten:49
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Open of gesloten bodem

Bericht door luc » vr 21 dec 2007, 13:59

Hennie, mooie link. Dit zou inderdaad een goede test zijn om verschillende type bijenkasten naast ekaar door te lichten.
Misschien een aanrader voor Marc. We mogen de warmte uit de grond niet overschatten, het gaat hier om een meting tussen -20° en -7°C.
Hier houdt ook een dikke laag sneeuw (isoleert) de grond warm. Zulke sneeuwlagen zien wij niet meer. Momenteel is de grond hier (hoogte +/- 300 m) bevroren tot zeker 60 cm diep, niks warmte van beneden dus. Wat verder antwoordt de fotograaf dat bij hem vanaf oktober de bodem dicht is.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Open of gesloten bodem

Bericht door Jaap v.Popering » vr 21 dec 2007, 16:11

Bij mij heeft een op de drie kasten een open bodem .
Dit betekent dat 1/3 met open bodem staat , en 2/3 geen open bodem heeft, hierin zijn de kantramen verwijderd . Bij het uitwinteren constateer ik geen enkel verschil in de volken .

Jaap v P

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Open of gesloten bodem

Bericht door zoem zoem de bij » zo 23 dec 2007, 10:39

mijns inzien zullen de bijen het wel beter weten dan de mens wat goed is,in de natuur zullen ze ook wel het nodige doen wat hun best ligt,bij het open laten van de schuif zullen ze wel indien nodig zelf het rooster gedeelte toeklitten ,indien men met een gesloten schuif werkt kunnen onze bijen moeilijk de schuif verwijderen

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Open of gesloten bodem

Bericht door A.A. Staals » zo 23 dec 2007, 13:14

Ik heb jarenlang gewerkt met open bodems. Daar ben ik van afgestapt omdat veel meer voer gebruikt werd dan met gesloten bodems. Het maakte wel uit hoe de volken stonden, vooral wanneer de wind er onder speelde gaf dit een hoger voer gebruik en werden zelfsde ramen van onder ingekit. Wat vocht betreft en schimmelen van ramen maakt het ook niet uit condens treed pas op als de volken broeden.Om schimmelen van raat te voorkomen kan men het best niet te ruim overwinteren, zorg dat de raten zoveel mogelijk bezet zijn.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Open of gesloten bodem

Bericht door Dirk Blanken » zo 23 dec 2007, 21:32

Natuurlijk Ad.
Maar als je er van uit gaat dat bijen zoveel mogelijk op de natuurlijke manier gehouden moeten worden dan moet je ze niet extra beschermen.
Ik heb nu al kunststofkasten die al warmer,beschermender zijn als normaal in de vrije natuur.
Een open bodem is dan waarschijnlijk goed om de bijen niet te vroeg te laten uitvliegen.
Dit jaar zodra de zon schijnt vliegen ze bij een paar graden boven nul.
De mensen die ook kunststofkasten hebben, hebben die dezelfde ervaring?
Als de positie van de stand windarm is is een open bodem volgens mijn ervaring beter dan een alleen open vlieggat.
Kunststofkasten met een open bodem hebben een verdiepte bodem dan blijft het vlieggat altijd bereikbaar, ik denk dat dat belangrijk is.
Een houten kast met 8 mm a 10 mm ruimte onder de ramen t.o.v. de bodem is bij volken die veel dode bijen hebben in de winter al gauw een beperking om te kunnen uitvliegen, vooral als er veel propolis aan de onderkant van de ramen is aangezet.
Elk jaar is weer anders ook wat betreft het voergebruik.
In feb/mrt ga ik de hele handel langs en noteer de twijfel gevallen en de volken met overmatig voer.
Dat is vanaf de bovenkant te zien.
Ik heb volken waarvan ik bijna zeker weet dat er ook 's winters 1 tot 3 ramen broed in zit, waarschijnlijk kleine vlakken maar er zit broed in, dat bewijst ook de vochtopname zodra er kan gevlogen worden.
Ik moet toch maar eens een volk hierop controleren.
Maar dan moet je ramen uitnemen vanaf de zijkant en opschuiven.
Doorbroeden of als dood op het voorjaar wachten is een belangrijk gegeven.
Dirk




dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 158 gasten